Gjenbruk av gjær

Ørnegård

Norbrygg-medlem
Etter sist brygg (en ESB med safeale s-04) tok vi vare på slurryen. Og tenkte å gjøre et forsøk på å bruke denne på nytt ... Har forsøkt å lese om gjenbruk, startere og sånn og føler det dukker opp minst to spørsmål for hvert jeg finner et svar på :)

Har lest at mange bare setter neste brygg rett på gjærkaken etter forrige - og det funker sikkert fint, men tenkte det hadde vært litt artig å få vasket gjæren og beregnet bortimot riktig gjærmengde til neste brygg.

Har sett denne videoen: http://chopandbrew.com/2013/03/30/chop-brew-episode-04-washing-yeast-with-don-o/ og tenkte å vaske gjæren som vist på videoen.

Men jeg er litt usikker på bruk av mrmalty.com når man har slik vasket gjær. Etter denne vaskeprosessen så skulle vel man ha bortimot 100% ren gjær?

Ville dere brukt "fanen" Liquid Yeast? Og tenkt at 0,3 dl av gjæren tilsvarer ett rør WLP-gjær ...?

I såfall:

Hvis jeg setter

- Fermentation type Ale
- OG 1.060
- Liters 75
- Production date =  flaskedato (sist mandag)
- Intermittent Shaking

Og lar Growth Factor stå på default, så får jeg at jeg trenger 4 vials (altså 4 x 0,3 dl?) i en starter på 5.33 liter

Høres dette rimelig ut?

Eller ville dere valgt "Repitching from Slurry"? Og satt

- Harvest date =  flaskedato (sist mandag)
- Yeast consentration billion/ml til default
- Non-yeast Percentage = default

Som da viser at jeg må ha 463 ml (4,6 dl) ?

Eller spurt på en annen måte: Hvis vi vasker gjæren som vist på videoen over - hvordan ville dere beregnet hvor mye av denne gjæren en trenger til neste brygg?
 
Nei ...  gjæren står fortsatt uvasket i kjøleskapet og jeg er like usikker :) Må hive meg rundt og vaske den snart ihvertfall.
 
Du bruker repitching from slurry og bruker instillingene som du skriver nederst. Du endrer på instillingene etter hvor ren du vasker slurryen.

Ellers er det vanlig å vaske gjæren rett etter høsting/flasking. Usikker på lengre tids oppbevaring av uvasket gjærkake...

Edit: Første gangs gjenbruk av slurry fra et "rent" ol som en ESB uten? masse tørrhumle skulle være greit, men det beste er å vaske gjæren og pitche anbefalt mengde basertpå mr.malty. Om du dumper nytt brygg direkte på gjærkaken har du ikkje kontroll på mengde gjær og mest sansynlig overpitcher du voldsomt i tilleg til at du får med avfall fra forrige brygg.
 
(Jeg spiller videre her.)

Jeg vasket gjær forleden ved å følge standard og anbefalt prosedyre (tilsette vann, la guffa synke etc i flere iterasjoner). Gjæren er wlp028 fra en porter. Bildet under viser resultatet etter at jeg hadde gjennomført alle trinnene.
gj%C3%A6rstarter.jpg

Det tynne i toppen er åpenbart vørter, og etter boka skulle gjæren ligge i bunnen. For meg ser det ikke slik ut, det ser ut som det i bunnen er grums/trub, og gjæren i midten.
Jeg endte med å helle av vørteren i toppen og spare mesteparten av mellomste laget og alt i bunnen. Etter 24 timer plopper det godt i gjærlåsen så blir nok øl ut av dette også, men for å lære av dette til senere lurer jeg på om jeg egentlig burde fokusert på det midterste laget. Hva mener dere? Hvor er skattekista på bildet?
 
Min erfaring og metode er basert på Gustavs eminente video på utuben: fyll på godt med vann i gjæringskaret, hell dette så over i en stor beholder, som får stå i ro en stund. Jeg venter ca 10 min, slik at det meste av grumset får lagt seg på bunnen. Deretter heller jeg over i mindre beholdere, mugge etc og lar det stå til det dannes ett bunnfall, ca 30 min. Innholdet dekanderes så og bunnfallet kastes. Resten av innholdet helles tilbake og man lar det bunnfalle på nytt, gjerne over natten. Etter dette sitter jeg igjen med et forholdsvis rent lag med gjær på bunnen. Dekander på nytt og hell gjærlaget over på et desinfisert glass for lagring.
Når jeg følger denne prossedyren, så sitter jeg stort sett igjen med det du har midt i glasset :biersmile:
 
Holder med Brynsj her. Det ser ut som du har gjæren i det midterste laget og grumset du vil vaske vekk i det nederste. Litt vanskelig å være sikker på hva du har gjort feil, men det kan se ut som du har tatt med for mye bunnfall (guffe) når du har helt over til neste beholder.

Nå skal det sier at dette grumset stort sett er uproblematisk å ha med videre, så jeg tror du trygt kan anta at det blir øl.
 
Min erfaring er at det er meget stor forskjell på ulike gjærtyper når det gjelder vasking. De som feller ut litt sakte går meget greit. Jeg skulle imidlertid vaske WLP 002 for en liten stund tilbake. Samme hvordan jeg gjorde det så felte den ut minst like raskt som trubben. Jeg endte opp med lite gjær og fremdeles med noe trub i.
 
Takker for god analyse karer. Gjorde som Gustav sa i den legendariske videoen og ventet 4 timer på siste trinn. Tydelig at jeg burde latt den stå over natta før jeg dekanterte siste gang. (Ps. På bildet ^^ har den jo stått over natta og ser fin og skilt ut).

Jeg antar det er en fare for at også gjæren synker, eller vil alltid truben legge seg under gjæren? Som Jens Kristian sier og Gustav sier i videoen varierer altså oppførselen mellom gjærtyper. Er det noe retningslinjer vi kan forholde oss til her?
Annet enn:
WLP 002 vanskelig å vaske, bør trolig stå kort tid på siste trinn ( under 4 timer?)
WLP 028 bør stå lenge(over natta)
 
Da har jeg vasket gjæren etter bruk igjen for andre gang (Gustav-metoden). Denne gangen skal jeg bruke slurryen etter ca 2 uker. Jeg ser at det stadig skiller ut øl fra den, klart lag med øl over gjæren. Har allerede tatt sjansen på å helle ut dette en gang etter jeg antatt var ferdig med vaskeprosessen, men det skilles altså fortsatt ut øl. Bør jeg helle av dette topplaget igjen, eller finnes det gjær også i denne ølfargete væsken i toppen så det bør beholdes?
 
Er det i det mulig for oss glade amatører å vaske wlp002 /wyeast1968 med et godt resultat? Som nevnt tidligere, så bunfeller denne gjæren ekstremt fort og det er således vanskelig å skille den av fra det vi ikke har behov for å ha med i neste batch.
 
Det tyngste faller alltid først. Rist glasset godt slik at du får løst opp mest mulig av gjæren som er sammenklumpet. Da burde truben falle før gjæren.

Hvis du i tillegg bruker et glass som er høyt/smalt så vil gjæren bruke lengre tid på å nå bunn, noe som gir deg lengre tid til å dekantere gjæren av truben.
 
Lite spm her:
Etter å ha vasket seg ferdig. Putter man da glassene rett i kjøleskapet, eller lar man det stå i romtemperatur over natten?

Og hva om man vasker gjæren mandag og skal brygge igjen to dager etterpå. Tåler gjæren romtemperatur disse to dagene frem til nytt brygg, eller må den innom kjøleskapet?

Takker og bukker for svar :)
 
Jeg ville nok satt gjæren kjølig for å få en rask setling. Når du skal bruke den bør du ta den ut til temperering e halv dag før, ca


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp