Gjenbruk av gjærkake fra lambic?

johanj

Norbrygg-medlem
For et år siden laget jeg 40 l lambic, halvparten skal lagres et år til og halvparten skal brukes til en kriek (hvis kirsebærene blir modne). For å holde produksjon i gang skal jeg lage en ny runde med lambic hver høst, slik at jeg om noen år kan begynne å blande årganger.

Plutselig fikk jeg en ide; er det mulig å gjenbruke 'villgjær/bakterie-kaken' etter et år? Jeg har en fornemmelse av at ideen enten er ganske lur, eller så er den veldig dålig.... Hva mener dere på forumet?
 
Jeg har aldri brygget lambic, men tanker om dette....
Det var vel sånn det hele begynte med utviklingen av lagergjær/alegjær...?
Du vil vel få en videreutvikling fra år til år med mye av samme gjærstamme, som vil rendyrkes etter visse kriterier, og dermed dyrke opp en egen gjærstamme etterhvert, og om 200 år er det ikke lambic, men en egen gjærtype :)
Artig prosjekt, og ser ikke noe i veien for det :)
 
Takker for støtten :) På den ene siden lurer jeg på hva som fremdeles er i livet av gjær og bakterier etter et år, men på andre siden er vel lambic den aller beste kandidaten for slik gjenbruk (den er jo allerede "infisert" av villgjær etc)?

Kanskje bruke en pose US-05 for sikkerhets skyld?
 
Burde først nevne att jeg ikke har noe som helst erfaring med dette

Gjær og bakterieblandingen vil nok virke
Men noen ting har formert seg mer og har trivdes bedre over tid en andre, så det kan fort gi ett helt annet resultat

Risikoen er kanskje att eddik og melkesyrebakteriene kan være mange nok til å overskygge gjæren(gjæring på forhånd burde jo hindre dette...tror jeg)
 
Det høres ikke usannsynlig ut.... Det er gjæret på en stor glassballong, så utviklingen av syrlighet og 'svett hest'-bouquet er nok beskjeden sammenlignet med orginalproduksjon i eikefat. En dose nøytral tørrgjær kan nok hjelpe på, men hvis noen mikrober har fått 'overtak' over andre, så blir det kanskje uforutsigbare resulta? Hadde jeg flere glassballonger kunne jeg delt batchen i to, halvparten på ny wyeast lambic blend og halvparten på den gamle gjærkaken. Så vente et år... eller to?!
 
Jeg mygget ut og brukte nye wyeast-pakker. Men jeg har kjøpt nye glassballonger så til høstens bryggerunde skal både nye og gamle batcher kunne deles. Da har jeg lambic som er 1 & 2år så hvis de har surnet nok så blir blandninger. Spennende men akk så tregt :sovne:
 
Blir spennende å høre hvordan det går! Driver å drømmer om å starte opp min egen surølproduksjon :hypo:
 
Det jeg har merket meg så langt er at temp må være stabilt høyt (20+) og knust humle som ble langtidsbakt i ovn gir smak på ølet etter ett år. Håper det et borte når jeg smaker på det etter 2 år.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
 
Tilbake
Topp