gjenge til 1/2" OD vanlig NPT kulekran?

Skal installere kulekran på min billig coop obs alu kjele/krabbekoker (blir kran #2...kjøpte først i messing, så fant ut at det er potensielt en no-no pga av 'lead'...beklager norsken svikter i øyeblikket).kjøpt nå i rustfritt stål hos biltema)...tenkte jeg kunne ta i bruk gjenger mens jeg holdte på for å minske lekkasje-risiko. Gikk og kjøpte et sett gjenger fra biltema, men viste seg å være altfor liten (inkludert diverse 1/2" gjenger).

Så vidt jeg forstår bruker rør-deler amerikansk NPT gjenge-systemet, noen funnet ut hvilke gjenge som gjelder for 1/2 toms rør (utvendig)? Eller prøvd seg på det der?
 
Forstår eg deg rett har du handlet en 1/2 kuleventil på biltema? Isåfall, er det 1/2'' NPT som gjelder på resten du skal ha dette sammen med. Er ikke en gjengetapp du finner i vanlige sett.

Men er ikke helt med på hvordan du vil montere denne ventilen på kjelen, er det tykt gods kan du borre og gjenge, men ved tynnere gods er weldless gjennomføringer helt topp, gir deg og mulighet for å montere på evt dip tube, bazoka fitler etc etc på innsiden.
 
weldless gjennomføring som antydet eller bare gjenget rør og to muttere fra bryggmaker, litt billigerer enn weldless.
 
Npt? Selger biltema rørdeler med amerikanske gjenger? Bsp er jo den standarden som brukes i norge.
 
Npt? Selger biltema rørdeler med amerikanske gjenger? Bsp er jo den standarden som brukes i norge.

Sier noe der, uansett går NTP rett inni og bli tett så passer bra sammen med weldless deler fra norske sjapper og ebay/aliexpress om han ønsker å montere denne på kjelen sin.
 
Tilbake
Topp