Gjengedimensjoner og overgang til Cornelius ut-kobling

Hei folkens,

no time no see - jeg har ikke vært så flink til å følge med på forumet. Uansett: Jeg skal bygge et tappetårn, og har en ølkjøler som benytter en kjølesløyfe nedsenket i vann, av typen som de har på barer og restauranter.

Ut av kjølesløyfa går det et 10mm ytre diameter rustfritt rør. På dette ønsker jeg å feste en Cornelius ut-kobling slik at jeg kan klikke på en svart Quick-connect rett til tappetårnet. Etter å ha søkt litt på internett, tror jeg at jeg har kommet frem til at ut-ventilen på et Corneliusfat er 19/32" indre gjenger. Noen som har noen ide til hvor jeg kan få en overgang fra 10mm klemringskobling til 19/32" ytre gjenger som jeg så kan skru på en Cornelius ut-kobling på? Eller har en idé til en annen løsning?

- Martin
 
Det er jo mye rart som finnes av overganger, så mulig du kan komme deg fra den koblinga der til 19/32". Obs på at den du har linket til ikke er rustfri. Vet du noe mere om gjengene? Gjenger per tomme og eventuelt vinkel? Det er mye rart ute og går når det kommer til gjenger...
 
Magne og Torga: Jeg vil gjerne ha Cornelius ut-koblingen festet fast på kjøleren. Med deres løsning henger den vel i en slange og "slenger"?

- M
 
Et sted på det store internett står det at gjengene er "Liquid 19/32" - 18" - kan det være 18 gjenger per tomme?
 
Det er nok 18 gjenger per tomme, ja. Har søkt gjennom en hydraulikk-katalog og finner ingen 19/32", så det er nok litt spesielt.
 
Martin E skrev:
Magne og Torga: Jeg vil gjerne ha Cornelius ut-koblingen festet fast på kjøleren. Med deres løsning henger den vel i en slange og "slenger"?

- M
Med en cornelius ut kobling blir det likevell noe som henger og slenger... Eller forklar....
 
kanskje du kan finne noen tips her

http://troyandgay.com/2012/05/18/sankey-to-cornelius-keg-tap-conversion/


7223161430_59022f7ba1.jpg


Det burde være mulig å det til å passe med standards rør fittings
 
Beant skrev:
Her er også et adapter som jeg tror kan funke: http://www.chicompany.net/index.php?main_page=product_info&products_id=1146 Fant den et par andre plasser også. Ser ut som den nedre delen er 1/4" rør og den øvre delen er 19/32" -18. Du vil da komme deg greit videre vha. 2 komponenter til (hvis du ikke finner en klemkobling som er 1/4" 10mm)

Den kan skruast rett i denne:
http://www.ebay.com/itm/2-NEW-SWAGE...07?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c2ef7de3b -som passar på 10mm røyr.
 
OBS OBS.

Den koblingen du tenker å kjøpe har FFL (JIC på hydraulikkspråket) så ein NPT passar ikkje direkte.
 
protto skrev:
OBS OBS.

Den koblingen du tenker å kjøpe har FFL (JIC på hydraulikkspråket) så ein NPT passar ikkje direkte.

Hva er det? Og takk!

magne1972 skrev:
Med en Cornelius ut kobling blir det likevell noe som henger og slenger... Eller forklar....

Tanken er å montere Cornelius ut-koblingen rett på røret ut fra kjøleren. Med din løsning må du ha en slangestump mellom, korrekt?
 
Martin E skrev:
protto skrev:
OBS OBS.

Den koblingen du tenker å kjøpe har FFL (JIC på hydraulikkspråket) så ein NPT passar ikkje direkte.

Hva er det? Og takk!

magne1972 skrev:
Med en Cornelius ut kobling blir det likevell noe som henger og slenger... Eller forklar....

Tanken er å montere Cornelius ut-koblingen rett på røret ut fra kjøleren. Med din løsning må du ha en slangestump mellom, korrekt?

FFL = Female FLare.

Så vidt eg veit er det det samme som JIC. Men trur det blir vanskeleg å finne overgang direkte mellom 10mm røyr og 1/4" FFL (som er, om eg trur riktig det samme som JIC -4). Uansett blir dette antageleg hydraulikkdeler som er ganske dyre om du ikkje finner noko på ebay til kina-pris.

Det som kan gå er ein overgang fra 10mm røyr til JIC -6 (3/8" FFL) og så ein reduser fra JIC -6 til JIC -4, som då passar i corneliuskoblingen.

Men eg trur Magne sin løysing er enklare/billegare/lettare tilgjengeleg.
 
Tilbake
Topp