Gjenger til cornelius

Noen som vet hvilke gjengetype som benyttes for gas-in/beer-out postene på cornelius keg. Tenkte kjøpe slike gas-in og montere på blichmannen og andre kegger, greit system.

bjorf
 
Det spørs hva type cornelius du har :)

Jeg har noen gamle europeiske fat og de har ikke gjenger som passer usa-fat..
 
Jeg har kjøpt alle mine åtte fat fra Petit. Med unntak av to nye fat er alle de andre brukte. Et av disse (som har blå gummi mens de andre har svart gummi) har andre gjenger enn de andre. Jeg har problemer med å få tette ventiler til dette fatet (som selvfølgelig også har andre poppets), så jeg forsøkte å bytte hele ut-koblingen. Men det viste seg altså at de koblingene Petit hadde, ikke passet i gjengene. Så jeg ville satt pris på om noen visste hva slags gjenger dette var, og hvor jeg eventuelt kan få tak i egnede reserve inn- og ut-koblinger.
 
Hei Bjorf. Du har sikkert lest svarene i denne tråden, kanskje det likevel kan hjelpe deg på vei: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=837.msg5045#msg5045
 
Slik jeg har tenkt å benytte gas-in posten, er det kun gjengene til denne som betyr noe (ikke gjengene på Cornelius-fatet). Jeg hadde tenkt å bore hull (i lokk Blichmann/Kingkeg) og fra andre siden sette inn en nippel med motsatt gjenge slik at jeg kan skru denne sammen med gas-in posten. Jeg har da kun ett "system" og montert en god CO2 tilkobling til mine andre fat.
Utfordringen er m.a.o å finne nippel med gjenge som skal passe gas-in posten jeg kjøper løst. Disse selges av flere og har kansje samme dimmensjon hos forhandlere i Norge/Sverige/Danmark/Tyskland?

bjorf
 
Takker for svar.
Jeg har også funnet ut at gjengene er 9/16-18 UNF, og det spøres om slike nipler er å oppdrive hos rørleggere. Får evt ta en tur innom ett mekanisk verksted og få dreid noen slike samtidig med at jeg får montert sveisenippel på Blichmannen.

Bjorf
 
Bjorf skrev:
Takker for svar.
Jeg har også funnet ut at gjengene er 9/16-18 UNF, og det spøres om slike nipler er å oppdrive hos rørleggere. Får evt ta en tur innom ett mekanisk verksted og få dreid noen slike samtidig med at jeg får montert sveisenippel på Blichmannen.

Bjorf
Du kan jo kansje høre med en børsjemaker? De har iallefall en del gjenger i UNF.
 
Det må da være enklere låne et gjengelær ifra en rørlegger eller maksinforretning og vil anbefale å bruke lundteknik.dk for supplering av reservedeler til fat fremfor sveising :skaal2:. Han er god!
 
Tilbake
Topp