Gjengetype på flasker fra Ernst-Nilsen, Aktiv Brannvern osv

God kveld medbryggere!

Jeg er så fersk i dette faget at mitt første brygg fortsatt står i gjæringsbøtta! Men Corneliusfat er kjøpt inn og jeg skal nå handle co2 utstyr. Tenkte å kjøpe ett sånnt ombyggd apparat fra Ernst-Nilsen eller aktiv brannvern, men lurer da på om noen veit hva slags gjenger det er ut fra flaska? De har sikkert en navn...

Hilsen Leif Ivar
 
Betyr igrunnen ikke så mye, det er en standard gjengetype som brukes i store deler av Europa (?). Bare ikke finn på å kjøp regulator fra USA, den får du ikke mye bruk for.
 
Ok, hørtes jo veldig så greit ut da ;)  Tenkte å bestille reduksjonsventil/manometer fra Tyskland, har noen venner som skal kjøpe noe utstyr derifra så jeg tenkte å slenge meg med.
Takk for kjapp tilbakemld!

Leif Ivar
 
Så vidt jeg vet er det ulike gjengetyper for ulik gass. CO2-flasker burde ha den samme typen gjenger, stort sett.
 
Tore B. skrev:
Så vidt jeg vet er det ulike gjengetyper for ulik gass. CO2-flasker burde ha den samme typen gjenger, stort sett.

Stort sett samme ja, men gjengene er ikke noe nøyaktighetsarbeid, ganske mye passform.
Oksygen har samme, bruker selv et Norweld oksygenarmatur.
Acerylen fx. har omvendt, mutteren står på flaska.
 
I morgen henter jeg flaska så da skal jeg spørre hva de heter, hvis de har ett navn utenom "vanlig"  ;D
 
Hmmm, selvfølgelig ble jeg så gira da jeg oppdaget at han jeg henta flaska hos også var nano-brygger, så jeg glemte hele gjenge-spørsmålet....
Men i kveld blir da resten av utstyret bestillt fra Tyskland, så får vi bare se hvordan det går. Jeg er rimelig sikker på at de gjengene som gjelder er :  W21.8 x 1/14"
Legger ut en konklusjon her når alt er på plass, hvis noen skulle være litt usikre på dette slik som meg :)
 
Leffe skrev:
Jeg er rimelig sikker på at de gjengene som gjelder er :  W21.8 x 1/14"
Legger ut en konklusjon her når alt er på plass, hvis noen skulle være litt usikre på dette slik som meg :)

Det ville være fint, for den gjengebetegnelsen ser umiddelbart litt merksnodig ut... :)

MVH

Morten M
 
Tilbake
Topp