gjennbruk av us-05

For 2 uker siden brygget jeg en winter warmer med us-05 gjær.
I morgen står en pale ale på planen, samt flasking av winter warmeren.
Etter som us-05 også er planlagt gjær for pale alen, hva tror dere om å gjennbruke gjæren fra forrige batch?

Forrige batch var mye malt, ca 7% , men ikke så mye humle.

Hva sier dere? Kjør på og gjennbruk eller bruk ny gjær?
 
Gordon Strong mener du bør vaske gjæren litt: Hell av altøl som eventuelt er igjen, så du bare har gjærkaka. Hell litt nedkjølt, kokt vann oppå, så du får blandet ut gjærkaka. Hell det hele i ei tolitersflaske eller noe annet passende, og la det stå litt. Det legger seg noe guff på bånn, og det flyter noe tvilsomt, skumaktig på toppen. I midten er det du vil ha. Hell vekk skumlaget, og dekanter midtlaget, slik at guffet på bånn blir igjen.

Brukes direkte uten mer styr. (Men pass på temperatur. Det bør vel ikke være særlig forskjell på gjærsuppa og vørteren.)

Jeg har gjenbrukt gjæren direkte hvis den har vært noenlunde rein, hvilket den ofte er, fordi jeg unngår trub så godt jeg kan. Og det har fungert fint. Antakelig er det helt ok å bare bruke gjærkaka direkte - men nok ikke hele, det blir fort litt voldsom overpitching. En fjerdedel, kanskje?

Men er det virkelig mye grums, ville jeg gjennomført renseprosedyren. (NB! Jeg har ikke prøvd det der, jeg har vasket på litt mer omstendelig måte. Men da må du nok gjøre det dagen i forveien.)
 
Sist redigert:
Jeg ble anbefalt av en bekjent som har brygget lenge, at jeg bare kunne desinfisere en skje og noe å ha gjæren i åsså bare skrape av ønsket mengde av toppen på gjærkaken. Har fungert fint for meg når jeg har gjenbrukt gjær.
 
^ Favorittfilmen min:p. Jeg har sikkert sett den omtrent like mange ganger som de største fantastene så "Sound of Music". (Kanskje en litt gammel referanse for de fleste her:oops:?)
 
Har både renset/vasket og topphøstet US-05. Liker best topphøstet da du får den friskeste gjæren som kan gjenbrukes i flest generasjoner. Topphøstet er uten trub og humle og med færre bakterier slik at rensing er unødvendig.
Rensing er også unødvendig hvis du repitcher få dager etter høsting.(ihvertfall hvis du ikke er en av de som tar med alt av trub og humle over i gjæringskaret)
 
Tilbake
Topp