Gjenvinning av varmtvann

Når man brygger kan det gå en del varmt vann ut i avløpet. Er det noen lure måter å bruke noe slikt på for å spare strøm, miljø, osv? Snublet over en fiffig sak i dag:

http://www.miljodusj.no/
Mulige problemer er at denne har makstemp. på 90, og at man kanskje ikke trenger lunkent vann noe sted mens man heller ut varmtvann... Da trenger man gjerne bare mer kaldvann (for kjøling/vasking).

Det var kanskje en grei tanke, men det er ikke noe sted å gjøre av gjenvunnet lunkent vann?

Ketil
 
Jeg har lest om hjemmebryggere med motstrømskjøler, som lar brukt kjølevann renne rett inn i badekaret. Dette kan styrke situasjonen på WAF-fronten ytterligere ;D
 
Haha, det var jo ganske smart! Det dreier seg jo om kos og hygge, så hvorfor ikke avslutte med et deilig varmt bad?
 
Så en amerikaner på Youtube som sendte kjølevannet inn i vaskemaskinen, til en klesvask senere på dagen.

I det tørre Australia er det mere vannsparing enn energisparing. De har ofte store tanker i hagen som samler regnvann, til bruk til blomstervanning og toalettskylling. I forbinnelse med det, leste jeg om en som pumpet kjølevann fra denne tanken og tilbake igjen. Krever en stor tank og forholdsvis liten vørter-batch.

I Norge er nok vann altfor billig og tilgjengelig til at man er vant til denne sparetanken. Men skal man egenlig ha dårlig samvittighet for å sløse med rent vann, når så mange millioner liter uansett renner rett i haver via bekker og elver? Hvis jeg (og halve Norges befolkning) halverer vannforbruket gir ikke det mere vann i Afrika. Derimot er det engevinst ved å spare på oppvarmet vann!
 
Regner man litt på de energimengdene som ligger i kjølevannet vil man fort se at det koster mer enn det smaker å gjenvinne varme. For eksempel er det ikke mer enn ca 4 kWh (ca 4 kroner) energiinnhold man tapper ut av en 50 liters vørter som nedkjøles fra 100 til 25 grader.

Skal man tappe opp badekaret til fruen må man ha ca dobbelt så mye energi (ca 7 kWh) for å varme opp 200 liter badevann fra 5 til 35 grader.

Summasummarum. Hjemmebrygging er allerede miljøvennlig. Man sparer CO2 utslipp på transporten som alternativt ville funnet sted om man kjøpte øllet  :idea:.
Det varme kjølevannet kan med fordel benyttes til vaskevann for gjæringskar, meskekar og annet utstyr hvis man absolutt føler dårlig miljøsamvittighet.

En bærekrafting skål  :skaal2:
 
Kan du ikke bare bruke kjøleren din til varmer når du ikke brygger så har du en sånn miljødusj. Eller noe mer hygenisk, kjøpe en gjenvinner som ikke heter miljødusj så blir det kanskje billigere.
Kjølevann til vask var forresten kanskje ikke så dumt nei...
 
Flere bryggerier bruker kjølevanet som en del av vannet til neste batch, er vel neppe så aktuelt for hjemmebryggere hvis man ikke brygger flere brygg på samme dag.

Mulig jeg skal forske litt på dette  ::)
 
Tilbake
Topp