Glemte aromahumlen.. what to do?

Hei.

Jeg lagde Gahrs Pilsner (ølsett fra bryggselv http://www.bryggselv.no/Media/Multicase/Documents/Oppskrifter/Pilsner.pdf ) i går.

Jeg slappet så mye av under brygginga at jeg glemte å ta i aromahumlen (fwh). Så den ble ikke med før det var igjen 30 minutter av koketiden. Fikk ikke justert koketiden heller på dette tidspunktet. All den andre humlen kom nedi til riktig tid. Hvor "krise" er dette? Kan jeg tørrhumle noe for å få mer aroma på ølet? Den skal gjæres i ca tre uker.
 
FWH er vel bitterhumle, så et alternativ for å korrigere bitterheten, er å legge inn det humleskjemaet du faktisk brukte, og se hvor langt unna du kommer target IBU. Deretter kan du justere ved å koke humlete på en halvliter vann med Saaz(kan sikkert bruke annen nøytral bitterhumle, MAgnum f.eks) for å nå ønsket IBU. Nå er vel Saaz lav på alfasyre, så det er vel ikke mye du bommer med, selv om du var en time for sein med bitterhumla(antar 90 min kok totalt).
 
Blir nok veldig bra den som den er..
Vi bruker ca. 1/3 av humle mengden når vi brygger den og den blir veldig god..

Havner på 24 IBU ca..
 
Støtter TazzaT. Hadde personlig ikke ville gjort noe for å korrigere. Blir sikkert en nydelig pils uansett. :) Mitt innlegg var mest for å vise at det er mulig å korrigere for den marginale feilen.
 
Tilbake
Topp