Glemte et viktig steg -Konsekvens?

ADale

Norbrygg-medlem
Alt gikk perfekt inntil jeg forstod jeg burde ha økt temperaturen etter FG sluttet å gå ned (Tilt viste det) etter ca 7 dager. Isteden lot jeg den stå i 10 dager til i håp om at FG ville gå ned. Jeg tappet den på fat og der står det lagret.

Er det noe jeg kan gjøre, bortsett fra lærdommen om at dette aldri skal skje igjen? Vil smaken bli mye annerledes? Vil flasker lettere eksplodere pga for mye gjærceller?

Takk for svar.
 
Alt gikk perfekt inntil jeg forstod jeg burde ha økt temperaturen etter FG sluttet å gå ned (Tilt viste det) etter ca 7 dager. Isteden lot jeg den stå i 10 dager til i håp om at FG ville gå ned. Jeg tappet den på fat og der står det lagret.

Er det noe jeg kan gjøre, bortsett fra lærdommen om at dette aldri skal skje igjen? Vil smaken bli mye annerledes? Vil flasker lettere eksplodere pga for mye gjærceller?

Takk for svar.
Skjønner ikke helt hva du mener her, men er ølet utgjæret,så er det utgjæret uavhengig av gjæringstemperstur.. + hvis du har tappet det på fat er du jo safe uannsett ! Er ofte en god regel å heve temperatur mot slutten av gjæringa, men absolutt ikke bestandig nødvendig. ;)
 
Man hever temperatur for å kvitte seg med alt av diacetyl. Og sikre god utgjæring. Har du nått FG, så har du nått den. Da synker den ikke ytterligere. Med mindre du har bakterieinfeksjon. Er FG stabil på 10 dager så er det vel så trygt det kan bli.
 
Jeg var uklar. Jeg manglet ca 8 på å komme ned i riktig FG. Den hevingen av temperaturen ville vel ha sørget for å komme ned til riktig FG? Så jeg tror jeg sitter med en lager som skulle gjæret mer og har diacetyl. Men jeg gjorde samme tabben sist jeg brygget lager også (brygger som regel ale) og smaken var ikke så verst, men FG var også da for høy.
 
Godt eksempel på "glemte et viktig steg":
Glemte å varme meskevannet og mesket på 20 grader.

Dårlig eksempel på "glemte et viktig steg":
Glemte å heve temperaturen over 20 grader mot slutten av gjæringa.

Jeg er en stor tilhenger av å øke temperaturen mot slutten av gjæringa, for å gi gjæren litt ekstra hjelp når alkoholinnholdet øket og næringsstoffene tar slutt, men når gjæringa stopper 8 punkter under der du vil ha det nok mer som har hatt betydning. Gjærmengde, temperatur under resten av gjæringa, oksygen, vørtersammensetning og næringsstoffter står på lista over ting jeg ville vurdert som like aktuelle som den siste temperaturøkninga. Av og til blir det nesten gjærpsykologi av slike problemer...
 
Godt eksempel på "glemte et viktig steg":
Glemte å varme meskevannet og mesket på 20 grader.

Dårlig eksempel på "glemte et viktig steg":
Glemte å heve temperaturen over 20 grader mot slutten av gjæringa.

Jeg er en stor tilhenger av å øke temperaturen mot slutten av gjæringa, for å gi gjæren litt ekstra hjelp når alkoholinnholdet øket og næringsstoffene tar slutt, men når gjæringa stopper 8 punkter under der du vil ha det nok mer som har hatt betydning. Gjærmengde, temperatur under resten av gjæringa, oksygen, vørtersammensetning og næringsstoffter står på lista over ting jeg ville vurdert som like aktuelle som den siste temperaturøkninga. Av og til blir det nesten gjærpsykologi av slike problemer...


Ja, utelot mange viktige opplysninger. Dette var en Bayer-øl, så det er jo normalt at Fg ikke er nådd på slutten av gjæringen (12 grader), hvis vi ikke øker temperaturen (til 18 grader), slik jeg forstår det. Jeg har nå tatt fatet ut av kjøleskapet og lar det stå 1 ukes tid og håper det vil gjære litt mer.
 
Ja, utelot mange viktige opplysninger. Dette var en Bayer-øl, så det er jo normalt at Fg ikke er nådd på slutten av gjæringen (12 grader), hvis vi ikke øker temperaturen (til 18 grader), slik jeg forstår det. Jeg har nå tatt fatet ut av kjøleskapet og lar det stå 1 ukes tid og håper det vil gjære litt mer.

Det er ikke normalt å ikke nå FG selv om man ikke øker temperaturen hvis man har brukt nok frisk gjær. Heving av temperaturen er det aller minst viktige hvis man har gjort resten korrekt.
 
ok, her får dere forklaringen for hvorfor jeg skrev som jeg gjorde (fra Ølbrygging.no): "For undergjæret øl anbefales det å øke gjæringstemperaturen til ca 18°C når den aktive gjæringen går mot slutten, dvs når SG er ca 2 til 5 poeng over angitt FG. Dette gjøres for at gjæren skal fjerne diacetyl. La så ølet gjære helt ut." Jeg sjekket notatene nærmere og det var 5 for lite i FG da jeg avsluttet gjæringen. Brukte 2 pakker Fermentis Saflager S-23 (rehydrert gjær).

Dere mener at disse faktorene spiller inn: . "Gjærmengde, temperatur under resten av gjæringa, oksygen, vørtersammensetning og næringsstoffter står på lista over ting jeg ville vurdert som like aktuelle som den siste temperaturøkninga"

Kan ikke se hvordan noe annet enn temperaturøkningen kan ha påvirket denne bryggingen, fordi gjærmengden var stor, temperaturen ble holdt konstant der den skulle og næringsstoffer har jeg aldri trengt å tilsette tidligere.
 
For lite gjær og ikke oksygenert vørter skikkelig, det kan gå godt men gjæren kan også ha kapitulert
 
Tilbake
Topp