Gluten i Surøl og tilsetting av BrewersClarex etter 7-8 mnd

Hei,

Jeg satt surøl i påsken i god tro om at jeg skulle drikke dette om et par år.
Nå viser det seg at av div grunner må jeg redusere gluten i ølet mitt ved f.eks tilsetting av brewers clarex og luer på om dette er mulig nå 7-8 mnd etter jeg brygget det?
Hvordan er gluteninnhold generelt i surøl? Samme som "vanlig" øl? Brytes dette ned av bakterier?
 
Gluteninnholdet skal visstnok reduseres en del ved baking med surdeig (som inneholder diverse lactobakterier). Så hvis du har brukt lactobakterier i surølet ditt skulle man tro at det er lavere gluteninnhold i det enn i vanlig øl, ja.
 
Gluteninnholdet skal visstnok reduseres en del ved baking med surdeig (som inneholder diverse lactobakterier). Så hvis du har brukt lactobakterier i surølet ditt skulle man tro at det er lavere gluteninnhold i det enn i vanlig øl, ja.
Ja, jeg brukte roselare blend, mener denne har både lacto og pedio.

Du må tilsette Brewers Clarex samtidig som du pitcher gjæren, ellers vil det ikke ha noe for seg.
Hvorfor er det slik at man må tilsette Brewers Clarex samtidig med gjæren? Jeg tviler ikke og jeg vet at det står alle steder men det hadde vært kjekt å lært litt også om dette :) Dette er vel enzymer som spalter gluten, og gluten er det jo fremdeles. Noe å gjøre med gjæren/sukkerinholdet som katalyserer prosessen?
 
Tilbake
Topp