Glutenfritt øl

Hei alle sammen.

Jeg og en kamerat skal prøve oss på en glutenfri øl i januar. Det blir mest sannsynlig en ekstrakt øl. Noen som har noe erfaring med å brygge glutenfritt øl? Finnes det noen gode typer ekstrakt som vi får en god øl med? Har også lest at klarningsmiddel kan fjerne en del av glutenet, men er litt skeptisk til dette. Da er jo i så fall alle ølene jeg har brygga glutenfrie....

Men er mest på utkikk etter en god ekstrakt. Finnes ikke all verden på de norsk nettsidene ser jeg. Noe bra jeg kanskje kan få fra utlandet?

Sette pris på svar:)
 
Har kjøpt eit testsett som heiter Glutentox frå USA. Eg har målt gluten i dei to siste brygga mine som var allgrain. Begge var under 20 ppm gluten. Eg brukte brewers clarex i begge. Den eine var Ægir IPA, den andre ein dry stout. Bror min som er glutenallergikar drakk begge utan problem:)Skal måle eit brygg til i helga. Brewers clarex ser ut til å gjere susen:)
 
Alltid litt skeptisk til sånne test-sett man kan få kjøpt rimelig på nett. Men mulig det funker. Flere her som har vært borti durras??
 
Skal også være mulig å brygge øl på Quinoa, tror det skal være 100% fritt fra gluten.
 
Jeg har Cøliaki og har brygget med brewers clarex / eller Clarity ferm i et år nå. Har blitt ca. 170 ltr øl. Snittforbruket mitt på øl konsumet har vært ca. 1,5 liter pr uke.

Jeg har vært min egen forsøkskanin og er subjektiv med mitt innlegg.

Jeg er ikke hardt rammet av cøliaki, har aldri blitt fysisk syk av å få i meg en brødsmule, men er streng og holder meg til glutenfri kost.

Til bryggere som drikker lite har jeg ingen betenkeligheter med å anbefale brewers clarex. Personer med cøliaki, må prøve seg fram da sykdommen er av individuell karakter.

Det er verd å bemerke seg at det finnes forskjellige typer proteiner i øl som
cøliakiere kan reagere på, brewers clarex / clarity ferm enzymene tar en del av de, men, noen proteiner klarer enzymene ikke å ta og jeg frykter det er disse som skaper litt murring i min mage.

Selv om jeg gruer meg noe så har jeg bestemt meg for å forsøke ekstraktbrygg framover med shorgum / durra for å se om jeg merker forskjell.

Må avslutningsvis tilføye at selv om man ikke reagerer på gluten fysisk, og blir syk med en gang så kan kroppen svekkes på sikt av stadig tilførsel av små mengder glutenproteiner.
 
Må avslutningsvis tilføye at selv om man ikke reagerer på gluten fysisk, og blir syk med en gang så kan kroppen svekkes på sikt av stadig tilførsel av små mengder glutenproteiner.

Siste setning er viktig å få med seg. Mangel på reaksjon er ikke en indikator på at man ikke har fått i seg skadelig gluten. Dette er viktig å huske på for amatørbryggere som skal lage glutenfritt øl til personer med cøliaki. Dersom man skal lage og drikke ølet selv, hadde jeg sikkert prøvd meg litt fram, men jeg hadde aldri turt å gitt det til andre med cøliaki. (Har ikke cøliaki selv, altså, men en datter som har det, så jeg kjenner godt til feltet)
 
Jeg mener at bryggeland har gf-kit. Kvaliteten på disse aner jeg dessverre ikke noe om. Det er vel disse durra-kitene tror jeg.
 
droppa å forsøke på det :) Testa Clarex, Gelatin og div annet, men mest i henhold til klarhet da
jeg ikke ville leke med folks allergier uten å grundig få testet ølet før noen med allergi tester det.

ble litt mye styr rett og slett, og gikk forøvrig på en nesten 1 1/2 års bryggepause i flytting og renovering
av ny bolig. :) er i gang igjen nå! Nå er ikke glutenfritt øl lengre i søkelyset så kommer nok ikke
til å se videre på det.
 
Hei! Jeg er interessert i å finne ut av mer om glutenfri ølbrygging, da jeg har opptil flere øltørste med intoleranse/cøliaki i nær omgangskrets.
Har det skjedd noe mer de siste 5 årene?
 
Hei! Jeg er interessert i å finne ut av mer om glutenfri ølbrygging, da jeg har opptil flere øltørste med intoleranse/cøliaki i nær omgangskrets.
Har det skjedd noe mer de siste 5 årene?
Det er vel verdt å vurdere brewer's Clarex. Jeg gir det mitt første forsøk idag, men jeg har egentlig ingen glutenintolerante i omgangskretsen, så for min del er det bare for å se om det blir klart, pent øl.
 
Det er vel verdt å vurdere brewer's Clarex. Jeg gir det mitt første forsøk idag, men jeg har egentlig ingen glutenintolerante i omgangskretsen, så for min del er det bare for å se om det blir klart, pent øl.
Ja, det virker som om det er den enkleste måten. Litt røff måte å teste på, da risikoen for magesmerter er til stede, men hva gjør man ikke for å kunne drikke godt øl si. Takk for tips!
 
Ja, det virker som om det er den enkleste måten. Litt røff måte å teste på, da risikoen for magesmerter er til stede, men hva gjør man ikke for å kunne drikke godt øl si. Takk for tips!
Du kan jo sikkert betale et laboratorium en formue for å teste ølet for deg, men...
 
Jeg skrev en mail til produsenten, da det var litt usikkerhet om Brewers Clarex også spalter gluten fra rug. Fikk et hyggelig svar – og forsikring om at man tilsetter samme dosering som for bygg. Har brukt BC siden 2015 i alle øl, og det fungerer meget godt.
 
Jeg skrev en mail til produsenten, da det var litt usikkerhet om Brewers Clarex også spalter gluten fra rug. Fikk et hyggelig svar – og forsikring om at man tilsetter samme dosering som for bygg. Har brukt BC siden 2015 i alle øl, og det fungerer meget godt.
Så du har servert øl brygget med BC til glutenallergikere med stort hell?
Forsto det slik at dette stoffet får gluteninnholdet ned til (og ofte lavere enn) 20ppm, og det lover veldig bra.
 
Så du har servert øl brygget med BC til glutenallergikere med stort hell?
Forsto det slik at dette stoffet får gluteninnholdet ned til (og ofte lavere enn) 20ppm, og det lover veldig bra.
Ja, det stemmer. Vet også om bryggere med cøliaki som bruker BC med stort hell i egne brygg.
 
Tilbake
Topp