God rutine for vasking av flasker? Og kjemikalier og tid?

ADale

Norbrygg-medlem
Jeg pleier å fylle de med vannmed en gang og renske de. På tappedagen vasker jeg de med Zalo og skyller ut såpen og setter demi ovnen på 150 grader i 10 minutter.

Men hva med gamle flasker og flasker jeg får av andre, hvor flasken ikke er blitt skylt? Da ligger det som kjent igjen et belegg.det er vanskelig å få bort med børsten.

Hva er letteste måte å få løst opp dette? Leggeflsken i et bad med kaustisk soda? Eller er det andre kjemikalier som er like god eller bedre? Klor?

Hvor leng emå flasken ligge for at det løser seg?
 
Jeg pleier å fylle de med vannmed en gang og renske de. På tappedagen vasker jeg de med Zalo og skyller ut såpen og setter demi ovnen på 150 grader i 10 minutter.

Men hva med gamle flasker og flasker jeg får av andre, hvor flasken ikke er blitt skylt? Da ligger det som kjent igjen et belegg.det er vanskelig å få bort med børsten.

Hva er letteste måte å få løst opp dette? Leggeflsken i et bad med kaustisk soda? Eller er det andre kjemikalier som er like god eller bedre? Klor?

Hvor leng emå flasken ligge for at det løser seg?
Jeg pleier å ta dobbel runde med PBW på disse. Hvis ikke det funker gidder jeg ikke bruke mer tid på dem --> Glass- og metalldunken :)
 
Men hva med gamle flasker og flasker jeg får av andre, hvor flasken ikke er blitt skylt? Da ligger det som kjent igjen et belegg.det er vanskelig å få bort med børsten.

Hva er letteste måte å få løst opp dette?

Letteste måte, som også er metoden jeg benytter, er å oppdra venner og familie til å skylle flasker samme kveld som de drikker dem: Gjerne også la dem stå fylt med varmt vann over natta. Naturligvis er dette noen ganger upraktisk for disse mugglerne å gjøre dette, og da kan de heller kaste dem i stedet for å levere akkurat de uskylte til meg.
 
Skyller umiddelbart, tapper varmt vann på og lar stå til neste dag. vasker aldri og kjører statsan ved tapping. De som har det minste tegn til guffe i bunn går til gjenvinning. Har funket fint for meg og en del av flaskene har sikkert vært gjennom 10 batcher.

Om man faktisk vil bruke flasker som krever en del vask funker det greit å la de ligge i bad med pbw eller maskinoppvask eller zalo og så bruke en flaskebørste.

Siden jeg stort sett bruker fat har jeg til enhver tid nok flasker tilgjengelig.
 
Jeg bader altså flaskene i PBW i en stund før jeg kjører over med flaskekost på drillen.
Skyller flaskene med varmt vann.
Ser over flaskene om det er noe igjen.
Så en runde med starsan.

Denne metoden har jeg alltid gjort. Åpnet noen flasker jeg hadde brygget for 3 og 2 år siden om helgen. Ingen tegn til infeksjon. Så denne praksisen har fungert for meg.

Det viktigste et å få vekk alt av smuss. Så kan man bruke ønsket desinfisering metode etter dette.
 
Jeg pleier å fylle de med vannmed en gang og renske de. På tappedagen vasker jeg de med Zalo og skyller ut såpen og setter demi ovnen på 150 grader i 10 minutter.

Men hva med gamle flasker og flasker jeg får av andre, hvor flasken ikke er blitt skylt? Da ligger det som kjent igjen et belegg.det er vanskelig å få bort med børsten.

Hva er letteste måte å få løst opp dette? Leggeflsken i et bad med kaustisk soda? Eller er det andre kjemikalier som er like god eller bedre? Klor?

Hvor leng emå flasken ligge for at det løser seg?

Jeg har ei diger plastbalje (plass til 48 bjørnunger), og lager til vaskevann med maskinoppvaskmiddel. De som har synlig fast belegg i bånn får stå på benken ei stund med vaskevann i, og så rister jeg dem godt, og om det ikke hjelper, bruker jeg børste. Når de er fri for synlig belegg, hiver jeg dem oppi balja til de andre.

Flaskene får stå en times tid oppi balja, og så får alle en omgang med børsten før jeg skyller dem. Deretter i ovnen. 150 grader i tre kvarter, men det er muligens egentlig litt kort tid desrsom målet er å sterilisere dem. Det er vel antakelig ikke så farlig - starsan steriliserer jo ikke, det bare desinfiserer, og det er jo det vi bruker ellers.

Dette med steikinga er noe jeg har begynt med nå. Tidligere ga jeg dem i stedet en omgang med starsan.

Egentlig tror jeg det viktigste er at du inspiserer hver flaske skikkelig, holdt opp mot lyset. Og det er jo særlig på bunnen svineri setter seg skikkelig fast. Du skal være sikker på at det ikke sitter noe synlig igjen. Og er du det, tror jeg det holder godt med en dusj starsan.
 
Sist redigert:
ok, men hvor lenge må flaskene ligge før PBW eller vanlig kaustisk soda begynner å virke?
 
Skyller etter konsumert, oppvaskmaskin dagen før flasking, starsan, tapping..

Er de veldig bedritne bruker jeg ballong rens i ei balje..
 
ok, men hvor lenge må flaskene ligge før PBW eller vanlig kaustisk soda begynner å virke?

Skikkelig møkkete flasker, mener du? Et dumt, men riktig svar: Så lang tid det tar å få løst opp svineriet.

Jeg tester etter en stund. Rister godt og heller ut det som løsner, og så ser jeg om børsten tar resten.

Er det mange slike flasker, hadde jeg nok satt dem over natta, for å slippe å gni løs skiten.
 
ok, men hvor lenge må flaskene ligge før PBW eller vanlig kaustisk soda begynner å virke?

Jeg bruker 5 minutter i sterk kaustiksoda. Har 80 liter vann+3dl kustiksoda i en balje som jeg setter hele kassen i, etter 5 min tas kassen ut og settes oppi ny balje med starsan i 3 min. Deretter tas kassen ut og alle flasker settes opp ned i kassen og lagres til flaske dag. På for hånd er alle flasker spylt med vann og forholdsvis rene for synlig smuss. Denne vaske metode kalles her på forumet for Flasch-o-matic. Fungere helt topp,vasker 20-24 kasser på ca.2-2,5 time.
 
Flasker med snusk i bunnen kaster jeg bare. Resten ligger i klorbad i egne gjæringskar i 1-7 dager. Skylles kjapt og settes oppned. Starsan før flasking.
 
Skyller etter konsumert, oppvaskmaskin dagen før flasking, starsan, tapping..
Er det eigentleg nødvendig med den runden i oppvaskmaskina? Om du skyller eit par gongar med hard stråle etter konsumering så er det vel omtrent alltid reint oppi der? Har lurt litt på om eg er for lett på dette.
 
kjøpte munnstykke på ebay, til å sette på vannkrana på kjøkkenet. bra trykk. brukte 10 min på 2 kasser sist. så statsan før flasking. ikke hatt noe problem med det. noen av flaskene hadde stått noen uker etter bruk. ble rent med en gang.

Christer K.
 
Er det eigentleg nødvendig med den runden i oppvaskmaskina? Om du skyller eit par gongar med hard stråle etter konsumering så er det vel omtrent alltid reint oppi der? Har lurt litt på om eg er for lett på dette.
Har det kommet en tynn film med fettrester i flaskene er du nesten garantert at neste sats bruser over. Jeg slet med det før med flaskene jeg la i vann i vasken for å fjerne etikettene. Det er ALLTID litt fettrester i en vask, og noe av det vil da ofte komme oppi flasken.

Da er det lurt med noe som løser opp dette, og med min erfaring er ikke vanlig vann nok.

Dette er grunnen til at jeg gikk fra skyll + starsan til PBW + starsan i alle fall.
 
Jeg synes mange bruker unødvendig mye tid på vasking.

Selv gjenbruker jeg kun flasker jeg selv har hatt befatning ned. Etter bruk (samme dag) skyller jeg flaskene godt, slik at de ser rene ut. Deretter gjør jeg ingenting annet enn StarSan-flush før flasking. Aldri opplevd én eneste infeksjon med denne metoden.
 
Sist redigert:
Er det eigentleg nødvendig med den runden i oppvaskmaskina? Om du skyller eit par gongar med hard stråle etter konsumering så er det vel omtrent alltid reint oppi der? Har lurt litt på om eg er for lett på dette.
Nødvendig? Det vet jeg ikke. Men det funker ihvertfall bra :)
 
Jeg synes mange bruker unødvendig mye tid på vasking.

Selv gjenbruker jeg kun flasker jeg selv har hatt befatning ned. Etter bruk (samme dag) skyller jeg flaskene godt, slik at de ser rene ut. Deretter gjør jeg ingenting annet enn StarSan-flush før flasking. Aldri opplevd én eneste infeksjon med denne metoden.

Det finnes to slags hjemmebryggere: De som har hatt infeksjoner, og de som ikke har hatt det ennå:).
 
Tilbake
Topp