Noen som har oppskrift på English Bitter?

Om du får noe restsødme kommer litt an på mesketemperaturen, men med rundt 66 grader og 10 % Crystal bør du få litt restsødme.
 
Tenkte rundt 65 grader og wlp001, da gjærer vel mesteparten av palemalten bort. Øke krystallmalt til 12% eller blir det litt drøyt?

Takker foresten for svar igjen!
 
12% går nok fint.
Blir veldig mye humle i forhold til ABV. Jeg tror jeg ville kuttet ned litt på humlen.
Er en sammenheng mellom høy ABV og my humle. Lav ABV = mindre humle


Men for all del, det er jo bare å prøve og se hva det blir.
 
Dytter 10g frem fra 10 min til 1 min, da blir ibu omlag 35, det er jo BU/GU på 1:1. Håper på at crystallene skal gi meg litt sødme mot humlesmaken. Fortsatt litt mye?

Prøver på en lett APA med massiv aroma og godt med humlesmak. Mer aroma enn smak altså.

OG 1.035
IBU 35
Volum til gjæring 22
Post boil: 27-28 liter

3907,36 g            Pale Malt, Maris Otter (Thomas Fawcett)  Grain        1        88,0 %       
434,15 g              Caramel/Crystal Malt - 20L (39,4 EBC)    Grain        2        12,0 %       
10,00 g              Simcoe [13,00 %] - Boil 15,0 min        Hop          3         
20,00 g              Simcoe [13,00 %] - Boil 10,0 min        Hop          4     
40,00 g              Simcoe [13,00 %] - Boil 5,0 min          Hop          5     
70,00 g              Simcoe [13,00 %] - Boil 1,0 min          Hop          6     
60,00 g              Simcoe [13,00 %] - Dry Hop 0,0 Days      Hop          7       
 
Jeg ville prøvd

10,00 g               Simcoe [13,00 %] - Boil 25,0 min         Hop           3         
15,00 g               Simcoe [13,00 %] - Boil 15,0 min         Hop           4     
30,00 g               Simcoe [13,00 %] - Boil 5,0 min          Hop           5       
45,00 g               Simcoe [13,00 %] - Boil 1,0 min          Hop           6       
50,00 g               Simcoe [13,00 %] - Dry Hop siste 3 dager av gjæringen.

Detter er slik jeg ville lagt det opp, et forslag fra min side, til syvende og siste ditt valg, lykke til  :skitbra:      
 
Strålende!  ;D
Ga det en uke i varmen og eplesmaken er betraktelig redusert, men ikke helt borte. Bør jeg sette det lenger i varmen?
 
God kveld godt folk, eg har eit lite spørsmål angående ein premium/best bitter
som skal kokes snart. For å få bedre skumfasthet i ein bitter lurer eg på å bruke
litt flaket havre i mesken (som i stout), nokon som har erfaring på dette ?

Oppskrifen eg bruker liknar på den som er i denne tråden men skal få noko ekstra bitter humle
i starten av koking og skal tørr humles etter stormgjæring.
 
Har prøvd en single-hop bitter med bare Fuggles og det fungerte over all forventning. Kan anbefales på det varmeste, lurer også på om ikke Black sheep brewery bruker den som aroma i sin bitter?
 
gstein skrev:
Ser London Pride er nevnt her.
Har noen prøvd seg og brygge etter disse

https://byo.com/equipment/item/2318-fuller’s-the-pride-of-london
Geir S

Jeg laget denne med noen teite avvik... Så meg hvis blind på fargen det egentlig skulle  være og tilsatte 40g carafa 3. I artikkelen nevnes det C75, men det nærmeste jeg fant var C80. Brukte Wlp500 pitchet på 17 og så flatt 19 etter to dager. Aner ikke hvordan London pride egentlig er men denne ble ikke så dum hvis den ble servert halvlunken. 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Hei. Jeg har 50 g EKG og 75 g Styrian Goldings til overs og har tenkt å benytte meg av disse i en Bitter. Noen som har forslag til oppskrift ?
 
Hei!
Det finnes mange måter å lage bitter på, spørs litt hvordan du liker bitteren din; sterk, svak, lys, mørk, røstlig, humlesterk etc?
Ganske standard oppskrift er 90% – 100% pale ale malt, resten crystalmalt. Kan evt også bruke små mengder amber/biscuit, hvete, mais, sjokolademalt og sukker. God engelsk gjær er viktig.

Jeg bruker denne oppskriften på ordinary bitter:

Effektivitet justert ned til 78%

Liter: 22
IBU: 31
OG: 1.039

2,2 kg Thomas Fawcett maris otter 5 ebc
0,25 kg Thomas Fawcett medium crystal 150 ebc
1,0 kg Warminster mild ale malt 12 ebc (Kan byttes med maris otter hvis du ikke får tak i)
0,05 kg Warminster amber malt 50 ebc

X  g Target 60 min (Kan byttes med Styrian eller EKG)
10g EKG 15 min
15g EKG 3 min
15g Challenger 3 min (Kan byttes med Styrian eller EKG)
5g EKG tørr
5g Challenger tørr (Kan byttes med Styrian eller EKG)

Engelsk gjær, jeg liker godt W1968, W1187 og W1099, gjær 19-20 grader.

mvh
Endre
 
hei, sitter og planlegger en pale ale/bitter løst basert på noe jeg fikk servert i Manchester forrige helg. Var fornuftig og tok bilde av etikett hvor jeg fikk med meg maltsammensetningen og type humle brukt. Desverre glemte jeg å få med meg navnet på bryggeriet, var mer opptatt av å nyte innholdet...

Så over til spørsmålet, humlen som ble brukt var challenger, bramling cross og cascade. Hvor challenger og bramling cross ble brukt som bitterhumle og cascade til aroma. hvordan tror dere humlen er tilsatt under kok?

Tenker i disse baner:

Challenger i 60 min for å oppnå ønsket ibu.
Bramling cross ved 20-30 min
Cascade ved flameout 0 min

Eller like mengder challenger og bramling cross ved 60 og 30 min?

Hilsen Martin
 
Sist redigert:
Blir vel ikke veldig engelsk om du humler med amerikansk på 0 minutter.

Min bitter (Rain on My Window), som jeg har fått gode tilbakemeldinger på, ser slik ut:

Boil Size: 27.53 l
Post Boil Volume: 25.48 l
Batch Size (fermenter): 20.00 l
Bottling Volume: 18.00 l
Estimated OG: 1.042 SG
Estimated Color: 15.6 EBC
Estimated IBU: 36.2 IBUs
Brewhouse Efficiency: 63.00 %
Est Mash Efficiency: 77.2 %
Boil Time: 65 Minutes

3.600 kg -Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC) 85.1 %
0.375 kg -Munich Malt (23.8 EBC) 8.9 %
0.150 kg -Cara Crystal (120.0 EBC) 3.5 %
0.080 kg -Caramalt (27.5 EBC) 1.9 %
0.025 kg -Pale Chocolate Malt (625.0 EBC) 0.6 %
15.00 g -East Kent Goldings [6.00 %] - First Wort
15.00 g -East Kent Goldings [6.00 %] - Boil 60.0
15.00 g -East Kent Goldings [6.00 %] - Boil 30.0
15.00 g -East Kent Goldings [6.00 %] - Boil 15.0
15.00 g -East Kent Goldings [6.00 %] - Boil 2.0
1.0 pkg -London Ale (White Labs #WLP013)
+ div. "kjemi"

De to første humlingene kan nok slås sammen uten at resultatet blir revolusjonerende endret.
 
Takk for innspill. Ja litt kontroversielt å kalle det for en engelsk pale ale. Men har sett flere eksempler på type bitter hvor litt cascade er blitt brukt. Tror cascaden er blitt brukt veldig subtilt for å fremheve de andre humlene.
Tanken bak dette er at jeg gjerne vil brygge noe mer dempet med engelske humlesorter også, har blitt mange humledrevne pale ales den siste tiden. Ikke fordi det er noe galt i det, men forandring fryder.
 
For all del. En av mine absolutte favorittbryggerier er The Kernel leker seg gjerne med blanding av engelsk og andre humletyper.

Legg merke til den lille mengden med Pale Chocolate Malt - dette går igjen i en del engelske øl.
 
Veit dette er altfor seint, men det humleskjemaet med Challenger, BC og Cascade tror jeg blir knallbra! Flere engelske bryggerier leker seg med amerikanske humler blandet med de engelske. Sitrushumle blandet med fruktig engelsk gjærpreg er veldig godt.
 
Har stående to kar med noe som skulle bli to varianter av ESB - kokte en vørter med felles bitter- og smakshumle (Challenger og First Gold), splittet i to og tilsatte henholdsvis Challenger og East Kent Golding som aromahumle og har siden tørrhumlet med de samme. Gjær: US-05 og Danstar Nottingham.

Presterte å rote det til med beregningen av bitterhumle (ikke spør hvordan...) - så det ble bare 24IBU, altså under normen for en ESB. Derav tittelen... Jaja, så blir det ikke typeriktig. Det kan vel bli godt likevel, tenkte jeg.
Men så: Målte SG i går (har stått to uker i dag), og den har havnet på heftige 1007 og 1005 - den skulle være 1012. Får dermed alkoholprosent på henholdsvis 5,8 og 6,0. Hva kan det komme av at SG/FG blir så mye lavere enn beregnet? Kunne jeg ha styrt/forutsett dette underveis? Og går det an å vanne ut litt ved flasking, eller er det bare dumt? Greit med litt sterkt øl forsåvidt, men det var jo ikke meningen at det skulle bli fullt så sterkt... Og blir ølet urimelig "tørt" når det har gjæret så langt ned? Blir det godt, dette...?

Og et siste spørsmål: Ser diverse steder at ESB skal karboneres med veldig lite sukker - mye mindre enn jeg har brukt på mine (tre) tidligere brygg iallfall? Noen spesiell grunn til det? Er det rett og slett meninga at ESB skal være litt "flat"? I så fall tror jeg jeg blåser i det, og kjører på med "normal" sukkermengde - dette blir ikke typeriktig uansett, og øl er nå best når det har litt skum og prikker litt på tunga, mener nå jeg. Eller er det andre grunner enn "typeriktighet" som gjør at en bør bruke mindre sukker?
 
Tilbake
Topp