Golia Velhus: Gjæring

eirikhm

Norbrygg-medlem
Uavhengig av tanker og bøtter; hvordan er det tenkt at gjæring skal foregå med tanke på kontrollerte temperaturer? Tipper temperaturen i kjelleren vil svinge mye når det brygges der, noe som fort kan bli problematisk.. Noen som har tenkt noe på dette?
 
eirikhm skrev:
Uavhengig av tanker og bøtter; hvordan er det tenkt at gjæring skal foregå med tanke på kontrollerte temperaturer? Tipper temperaturen i kjelleren vil svinge mye når det brygges der, noe som fort kan bli problematisk.. Noen som har tenkt noe på dette?

Jeg tenkte vi kunne rigge til fryserne med temperaturstyringsmagi.
 
Har det blitt gjort estimat på hvor mange brygg som vil være til gjæring samtidig (basert på antall medlemmer)? Om det blir snakk om brygg på 50 liter så må de sansynligvis deles to 2x25 om det skal passe i en fryser? Har man to brygg på 50 liter så er det fort lite plass igjen i evt frysere..


Tror vi med fordel kan sette av en krok som kles inne (feks der fryserene står nå), slik at den kan lukkes av med dør og ha en stabil temperatur.
 
Enig med deg.

Men visst vi skal lage en krok der, så må vi tenke plass, og ha minst en av fryserene ut. (ikke det at det er noe problem, man har da bajonettsag tilgjengelig, til å dele boksen, ikke gulvet)

Mulig noen uten 10 tommeltotter når det kommer til kjøling kan bruker kjøleaggregatet fra en av boksene til å lage kjøleanleg for et kjølerom, vi krever jo ikke like lav temp som det fryserene i dag kan lever? Den lillefryseren mangler jo uansett lokk... (i alle fall deler av lokket)

Eivind: sjekker du om vi kan kaste frysere før jeg tenker for mye på saken?
 
Kjølerom er kult, men vi må tenke litt på lager VS ale om vi går den veien. Evt kjølerom for ale, og fryseboks for lager? Er vel rimelig å anta at det blir mest overgjæret?
 
cral skrev:
Enig med deg.

Men visst vi skal lage en krok der, så må vi tenke plass, og ha minst en av fryserene ut. (ikke det at det er noe problem, man har da bajonettsag tilgjengelig, til å dele boksen, ikke gulvet)

Mulig noen uten 10 tommeltotter når det kommer til kjøling kan bruker kjøleaggregatet fra en av boksene til å lage kjøleanleg for et kjølerom, vi krever jo ikke like lav temp som det fryserene i dag kan lever? Den lillefryseren mangler jo uansett lokk... (i alle fall deler av lokket)

Eivind: sjekker du om vi kan kaste frysere før jeg tenker for mye på saken?
Kan høre om saken, men jeg veit ikke om jeg er enig i at det er nødvendig å hive ut en fryser.
eirikhm skrev:
Kjølerom er kult, men vi må tenke litt på lager VS ale om vi går den veien. Evt kjølerom for ale, og fryseboks for lager? Er vel rimelig å anta at det blir mest overgjæret?

Tja, du må også ta i betraktning at lager krever minst tre ganger så lang kontrollert gjæringstid som ale.
 
Hva med å bygge enkle Isolerte skapløsninger med fast hylleavstand, kanskje vi kan ha tre gjærdunker i høyden, temperaturregulering og vifter til å sirkulere luften innenfor i hver temperatursone. Disse skapene lages enklest, tror jeg, ved å sette opp stammer av reisverk, kanskje 1,5*3" (Norsk standard forbyr tommemål, men jeg er ikke standardisert enda...) for så å isolere disse med enten noe Glava-ish eller noe Sturodur-aktig. Finishen på dette kan kanskje tenkes å være enten finèr eller sponplater.

Dette behøver hverken bli særlig vanskelig eller dyrt, og kjøleanlegg kan vi klare å skaffe på finn.no, vi trenger det neppe på en stund.
Foreløpig klarer vi oss med varme, og en eventuell reguleringssløyfe kan bygges rundt en PID regulator som kan ta seg av både kjøling og varming...

Mvh
Asle (ny på forumet i går...)
 
Tilbake
Topp