Gøy!

Duckboot

Norbrygg-medlem
Veldig veldig gøy. For noen måneder siden hadde jeg en batch med mislykket APA. "Noe" feilet, og jeg endte opp med en øl som ikke hadde humlesmak eller aroma i seg. Men jeg hadde en vinballong stående, og så jeg dumpet det ferdiggjærede ølet på den, og tilsatte et rør med Melange (http://www.theyeastbay.com/wild-yeast-and-bacteria-…/melange) og "glemte" vinballongen bakerst i boden.
Nå fant jeg frem vintyven for å ta måling. FG nede på 1.000, og det smaker skikkelig funky surøl. Ikke så veldig stram, men det er alle de karakteristiske smakene til et surøl der. Mulig jeg lar den stå til over jul før jeg fater den, og brygger en humlefattig vørter som jeg tømmer på slumpen.
Dette var gøy.
 
Moralen er: Tenk to ganger før du heller ut øl du tenker kan være dårlig eller noe muffins med. Noe rart kan man alltid lage! Og helt seriøst, jeg trodde du dumpa en kilo Melange oppi. Jeg tenkte et lite sekund at det er enklere måter å få fram diacetylen på...
 
Jeg tenkte også i retning julekakebakst, ja:).

Jeg opplevde forresten også en sånn merkelig APA - men det ble da noenlunde folk av den etter noen uker. Den tok seg opp.
 
Jeg brygga en wit uten humle for noen måneder siden. Den fikk Melange sammen med WLP400, og har blitt veldig sur, funky og Lambic-aktig. Planen var å gi den bortimot et års tid.

Tidligere i høst prøvde jeg noe nærmere det du gjorde: hadde 10l Scottish ale til overs etter en blend (for dårlig utgjæret øl som ble doktoret). Dumpa det sammen med et par liter dubbel og en liter vørter jeg hadde forsøkt å syrne med yoghurt, pluss 100ml dregs fra ymse surøl (jeg har et glass som jeg tømmer alle slumper av kommersielt surøl i). Mot alle forventninger har dette nå stabilisert seg på 1.009, pH 3.5, og smaker som en god oud bruin :)

Noen ganger kan man ha flaks!
 
Tilbake
Topp