Grätzer

Rolf

 
Helt siden første gangen jeg leste om Grätzer har jeg villet prøve meg på et slikt brygg. Hvem kan vel motstå et hveteøl som utelukkende består av røyket hvete? Etter diverse søken etter informasjon er det nå snart på tide å skride til verket. Jeg tenkte å ta utgangspunkt i gamle Moshers oppskrift:

Volume: 25 liters
OG: 1057
FG:
Alcohol: 5.6 % by vol.
Colour: 6 EBC (Very pale)
Bitterness: 26 IBU
BU/GU: 0.45

Fermentables
Wheat Malt 5250 grammes
Wheat Malt 400 grammes



Saaz 3% alpha 36 grammes 60 minutes
Saaz 3% alpha         75 grammes 15 minutes
Saaz 3% alpha 111 grammes 5 minutes


Fermentation
Yeast: 1007 German Ale

Da røyket hvete ikke er noe som man finner overalt tenkte jeg å røyke den selv. Jeg tenkte da å finne en gammel vedovn, ha svært lang pipe som ender i en røykekasse. Etter det jeg har skjønt er det eik som gjelder for Grätzer, så da bruker jeg det.

Så til noe som skurrer. Det vises til 44 IBU i oppskriften, men om man benytter den humlemengden som Mosher bruker får man 26 IBU. Rundt om på nettet har jeg funnet alt fra passe med IBU til at det er et øl som er kraftig humlet. Jeg tror nok jeg jekker ting litt opp i alle fall.



Så, er det noen som har prøvd seg på Grätzer tidligere? Eventuelt noen kommentarer?
 
Ah, ser man det. Er mange veier til Rom skjønner jeg. Selv ble jeg inspirert av denne:

38754_10150219847840144_650055143_13590182_6716170_n.jpg


Det fremstår jo som sentralt at malten er rimelig fuktig før man starter. Et annet tips jeg plukket opp var å bruke en slik spruteflaske med vann over tid, så røyke det hele kaldt.
 
Fukt er vel det som transprterer røyken inn i det som skal røykes.
Generelt ved kaldrøyking brukes det lang kanal for å kjøle ned røyken, og en IKKE glatt kanal for å filtrere røyken, og liten stigning, 1:10 for ikke å få fart og dermed temperatur på røyken.
Også kjøking med vann, våte matter.

Det var mye om røyking og lite om øl, men Eldorsen var vel Europamester på akkurat røykøl så hør på han om dette.
 
Tilbake
Topp