Grainfather connect temperaturmåler

Mc.

Norbrygg-medlem
Ser ut til at jeg greide å ta knekken på temperaturmåleren til connect boksen.
Den viser 94 grader ved romtemp, og plutselig kan den fyke opp til 100 grader og trigge alarmen.
Mulig den ikke er glad i fukt ? Jeg bruker connectboksen til å styre en kokeplate når jeg mesker. Stikker metalldelen nedi et hull (t-stykke) ved kjeleveggen der vørteren passerer på vei inn i kjele.
Har også brukt å dyppe den nedi kokekjelen under kjøling for å se hva temperaturen er.
Har fusket en gang tidligere, men da virket den igjenn neste gang jeg skulle bruke den.
Har litt vanskeligheter med å finn en reserve temperaturføler på nett også.
Noen som har erfart det samme ?
Husker selvfølgelig ikke hvor den er kjøpt. Har konto på de mest vanlige nettbutikkene, men der er det ingen kjøp av connect boksen. Gudene vet hvor jeg har handlet ?????
 
Ser ut til at jeg greide å ta knekken på temperaturmåleren til connect boksen.
Den viser 94 grader ved romtemp, og plutselig kan den fyke opp til 100 grader og trigge alarmen.
Mulig den ikke er glad i fukt ? Jeg bruker connectboksen til å styre en kokeplate når jeg mesker. Stikker metalldelen nedi et hull (t-stykke) ved kjeleveggen der vørteren passerer på vei inn i kjele.
Har også brukt å dyppe den nedi kokekjelen under kjøling for å se hva temperaturen er.
Har fusket en gang tidligere, men da virket den igjenn neste gang jeg skulle bruke den.
Har litt vanskeligheter med å finn en reserve temperaturføler på nett også.
Noen som har erfart det samme ?
Husker selvfølgelig ikke hvor den er kjøpt. Har konto på de mest vanlige nettbutikkene, men der er det ingen kjøp av connect boksen. Gudene vet hvor jeg har handlet ?????
Ingen tips ?
Fant etter mye leting hvor jeg har kjøpt den så mail er sendt.
Rart det ikke er mulig å få kjøpt ekstra sensor ?
Skjønner at det har noe med garanti å gjøre, men hvis en likevel har en gammel en som trenger å fikses så hadde det vært greit å fått kjøpt deler.
Men så var det der med hobbyelektrikere og 220 volt kombinert med damp og fuktig miljø. Kanskje en dårlig kombo tenker noen...:rolleyes:
 
Ingen tips ?
Fant etter mye leting hvor jeg har kjøpt den så mail er sendt.
Rart det ikke er mulig å få kjøpt ekstra sensor ?
Skjønner at det har noe med garanti å gjøre, men hvis en likevel har en gammel en som trenger å fikses så hadde det vært greit å fått kjøpt deler.
Men så var det der med hobbyelektrikere og 220 volt kombinert med damp og fuktig miljø. Kanskje en dårlig kombo tenker noen...:rolleyes:

Er det ikke vanlig probe som til stc1000 f.eks?
 
Funderte på det samme. Det finnes vel flere standarder kanskje. Har både stc og en annen beregnet på PID styring liggende. Men avventer svar fra forretningen der den ble kjøpt før jeg eventuelt åpner boksen.
Proben ligger til tørk under varmepumpen i håp om at alt ordner seg av seg selv...
 
Det er mest sannsynlig en NTC probe, hvis du googler granfather connect NTC så kanskje du får det bekreftet, da kan du bare enten kjøpe en ny probe skitbillige fra ali/ebay, og skjøte, og rekalibrere, (hvis connect støtter rekalibrering. Men feilen din tyder på vakkel et sted. Prøv å bøy og "knekk" litt på kabelen både der den går inn i kontrolleren og ved proben for å få det bekreftet.

Hvis det er fukt så kan du kjøpe en vanntett probe, skjøte og rekalibrere og bruke den som før. Men kan være at varmen gjør noe med kappa på den?
 
Finner ingen opplysninger på nett angående temperatur proben.
Regner med at den tok kvelden da jeg la den nedi kokekjelen for å holde øye med temperaturen under kjøling.
Den blir jo dyppet nedi væske når den måler mesketemperatur og siden jeg ikke har en "kappe" jeg stikker den inn i, men stikker metalldelen rett i en åpning der vørteren passerer.
Må gjøre noe der når jeg får det til å virke igjenn.
 
Angående ntc probe. Fant en fra Irland faktisk til en grei pris.
Nå har jeg ingen peiling på hvilke typer som passer til hva.
Men Connectboksen bruker vel en slags PID styring som kontrollerer wattstyrken på varmeelementet også. Ikke bare slår det av og på. Kan en ntc probe brukes til det ?
 
Om du finner en probe som fungerer, gjerne post det her! Da jeg skulle hatt en slankere utforming og lenger ledning... :)
 
Om du finner en probe som fungerer, gjerne post det her! Da jeg skulle hatt en slankere utforming og lenger ledning... :)
Det skal jeg gjøre. Du bruker også connect boksen uten selve Grainfather maskinen om ikke husker feil. Hvor har du plassert proben i oppsettet ditt ? Jeg har den øverst etter pumpen like før gjennomføringen som går inn til meskekjelen. Burde kanskje hatt den lengre ned for å fange opp ompumpen slutter å virke. Da vil jo proben lese synkende temperatur og fyre ivei varmeelementet.
 
Da ser det ut til at jeg har klart å knekt en boks til.Aner ikke hvordan. Denne gang har tempføleren stått tørt. Finner ikke kabelbrudd.
Må kanskje se meg om etter noe annet å styre mesketempen med
 
Da ser det ut til at jeg har klart å knekt en boks til.Aner ikke hvordan. Denne gang har tempføleren stått tørt. Finner ikke kabelbrudd.
Må kanskje se meg om etter noe annet å styre mesketempen med
Åpnet boksen for å se om det lar seg gjøre å skifte tempføleren .
Det ser greit ut, men er det noe med lengde på kabelen siden det er bare 2 ledninger ? Det var en som nevnte det til meg.
Og hvilken type tempføler det er vet jeg heller ikke.
Legger ved bilder av innmaten i tilfelle det er noen elektronerder her inne.
IMG20230924114334-picsay.jpgIMG20230924114248-picsay.jpgIMG20230924114340-picsay.jpg
 
Jeg kontaktet Grainfather angående dette.
Forklarte at jeg ikke var ute etter å få noe på garantien, men at jeg ville gjerne ha noen tips om hvordan jeg kunne løse problemet.
Fikk svar raskt og de sa at de ikke hadde temperaturfølere som reservedel.
Men de skulle sjekke om de hadde noen ekstra liggende.
Det hadde de og nå blir en sendt kostnadsfritt til meg.
Det kaller jeg god service.
Screenshot_2023-10-18-19-24-36-91_45e686c594768066ad9911d54d96f72b.jpg
 
Tilbake
Topp