Grainfather eller Beer Brew 30 Automatic

Hei,

har tenkt å ta steget inn i all grain brygging, og har bestemt meg for at jeg skal gå for enten Beer brew 30 Automatic eller Grainfather. Har lest mye om Grainfather, og ser at mange er veldig fornøyd med denne, men ser også at en del har hatt problemer med at pumpefilteret går tett. Vurderer Beer Brew 30 Automatic fordi den er billigere og fordi mange har vært fornøyd men den "vanlige" Beer Brew 30, bortsett fra temperaturføler/-kontroll. Dette siste hevder de å ha fått fikset på den nye. Er litt skeptisk til at det ikke er noe filter før pumpa, at det ikke "over flow" rør som i Grainfather og at man ikke får sett ned i mesken når man sirkulerer vørteren under mesking på grunn av at "meskedusjen" er bygd inn i lokket på kjelen. Vet at Beer Brew 30 Automatic bare har vært på markedet i et par dager, men er det noen som har noen mening om hvilket av disse bryggeriene som har flest fordeler? Takknemlig for alle innspill.
 
GrainFather.
Med en hop-spider hvis du bruker mye humle i øl. Så går filteret aldri i nærheten av tett.
Går fint uten også.

Grainfather er en god pakke, den er kompakt, tar lite plass, alt pakkes oppi hverandre.
Den sirkulerer, kjøler ut gjennom en meget effektiv motstrømskjøler.
Er lett å jobbe alene med.

Har ikke prøvd BeerBrew, så håper noen andre kan skrive om den.
Men GF her i gården. Brygger batcher helt alene, og det går som en lek.
Meget god effektivitet på den også.
 
Mange takk for innspill. Må si jeg heller mot GF jeg også. Det at den er lett og jobbe med alene er et viktig poeng. Men vil tro at BB også er rimelig grei å håndtere alene. Tror jeg går for GF rett og slett fordi den har vært lenge på markedet og har svært mange fornøyde brukere. Med BBA er det en viss sjans for at det enkeltkomponenter ikke holder mål og må byttes. Om ingen ser noen store fordeler med BBA trykker jeg nok på kjøpsknappen og går for GF.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hadde den samme vurderingen for noen uker siden, og gikk for GF. Først og fremst fordi den har vært i markedet en stund, og har blitt kvitt en del av barnesykdommene. BB30 Automatic er ny, og selv om de har gjort det de kan for å teste den osv, vil det helt sikkert være en del ting som ikke funker så bra på første versjonen.

Nå har vi hatt bare noen få brygg på vår GF, så vanskelig å konkludere på filter-problemet. Men husk at de kom med et nytt filter til den for et halvt års tid siden (?), som iallfall skal redusere problemet.
 
Hei,

har tenkt å ta steget inn i all grain brygging, og har bestemt meg for at jeg skal gå for enten Beer brew 30 Automatic eller Grainfather. Har lest mye om Grainfather, og ser at mange er veldig fornøyd med denne, men ser også at en del har hatt problemer med at pumpefilteret går tett. Vurderer Beer Brew 30 Automatic fordi den er billigere og fordi mange har vært fornøyd men den "vanlige" Beer Brew 30, bortsett fra temperaturføler/-kontroll. Dette siste hevder de å ha fått fikset på den nye. Er litt skeptisk til at det ikke er noe filter før pumpa, at det ikke "over flow" rør som i Grainfather og at man ikke får sett ned i mesken når man sirkulerer vørteren under mesking på grunn av at "meskedusjen" er bygd inn i lokket på kjelen. Vet at Beer Brew 30 Automatic bare har vært på markedet i et par dager, men er det noen som har noen mening om hvilket av disse bryggeriene som har flest fordeler? Takknemlig for alle innspill.

Har brygget mitt første brygg med bb30 automatic og er veldig fornøyd. Lett å endre program og alt gikk som det skulle. Har ikke noe erfaring med GF, men er fornøyd med bb30 automatic.
 
Jeg endte opp med å kjøpe Grainfather. Laget mitt første brygg i går og alt gikk lekende lett. Veldig fornøyd med valget så langt.
 
Tilbake
Topp