Grainfather eller brew-in-a-bag??

Jeg hadde tenkt å kaste meg med på et lag der vi skulle brygge med en grainfather, men etter et besøk i en bryggselv-butikk ble jeg noe i tvil. Hun jeg pratet med der kunne fortelle meg mye bra om brygging med grainfather, men brukte selv brew-in-a-bag og kunne si mye bra om den metoden også. Jeg ble da i tvil om hva jeg skulle gå for, grainfather med andre, eller BIAB alene...

Er det noen som har erfaringer med det ene eller andre, eller helst begge og kan gi meg noen tips som kan tippe meg den ene eller andre veien?

Ronny
 
Har ikkje brukt noke av desse. Men det er heller det om du vil brygge sammen med ein gjeng eller vere for deg sjølv som må gje deg svaret.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
BIAB alene så kan du brygge hva du vil når du vil.
Lag m grainfater er jo mye mer sosialt.
Jeg ville gått for lag og lite BIAB oppsett dersom økonomien tillater det. Du trenger jo bare enn 10-12 l kjele, termometer og ei bøtte for å gjære i.
 
Kan ikke si noe om Grainfather men har selv brukt BIAB i et halvt år. Har nå 7 brygg på samvittigheten med denne metoden og er godt fornøyd. Kan godt hende jeg skifter til mer automatisert bryggesystem etter hvert men innbiller meg at man ved BIAB tvinges til å lære brygging litt mer fra bunnen (dette kan godt være feil).
Uansett har jeg bare godt å si om BIAB, lett å brygge alene men heller ikke noe problem å være flere.
 
BIAB alene så kan du brygge hva du vil når du vil.
Lag m grainfater er jo mye mer sosialt.
Jeg ville gått for lag og lite BIAB oppsett dersom økonomien tillater det. Du trenger jo bare enn 10-12 l kjele, termometer og ei bøtte for å gjære i.

Støtter dette. Har brygget rundt 15 brygg med BIAB 50L og det funker veldig bra. Og det er moro å gjøre det med kompiser. Men fordi jeg absolutt skal brygge mye rart, nytt, og prøve ting, så måtte jeg ha noe "eget" også. Derfor Grainfatheren, som jeg bare har to brygg på per i dag. 50L BIAB er det ikke alle som har rygg til, og du rekker ikke å drikke opp alt uansett hvis du brygger litt ofte.

Hva som blir til hva får økonomien styre, begge alternativer er gode
 
Anbefaler BIAB settet med 36 liters kjele fra Bryggselv. Ikke for stort, men stort nok til at du ender opp med 20-25 liter snadder i gjæringskaret. Da har du både til eget bruk og nok til at du kan imponere venner og kjente med gode gaver :)
 
Jeg er ikke noe dreven på BIAB brygging, har bare prøvd det et par ganger og synes ikke det var så lettvint. Men skal ikke snakke ned BIAB da jeg ikke gikk noe særlig inn for det. Brygger nå på en Grainfather og er godt fornøyd. Fordelen med en Grainfather og tilsvarende bryggemaskiner er at det er innebygget varmeelement, meskerøret og enkel løsning for skylling. Med en Grainfather har man i tillegg innebygget pumpe og en grei motstrømskjøler og det hele er enkelt å rengjøre etter bruk. Jeg oppgraderte min for litt siden med en stc1000 med stc1000p-ovbsc firmware. Da får man en veldig enkel bryggedag med automatisk stegmesking og alarm når den når forskjellige steg i bryggeprosessen og ved humletilsetting.
 
Begge....
Jeg er i et bryggelag med to BB30 som er ganske lik en Grainfather. I tillegg kjøpte jeg et BIAB sett for egen brygging. Dette har blitt utvidet til et trekjelersoppsettet, men det kan du ta dersom interessen vedvarer.
Det er fordeler og ulemper med begge bryggeoppsettene, og det samme gjelder lag vs. alene.
Vi hadde først kun en BB30, og selv og lagbrygging er sosialt, blir det lite øl per hode om man samler seks glade gutter... Vi utvidet til to, men selv da følte jeg at lagbrygging la begrensninger rundt øltyper og egen utforskning og læring. Det var først når jeg begynte med alenebrygging at håndtverksfølelsen kom. Jeg innså hvor lite jeg kunne, og hvor mye som måtte leses, og deretter læres.
Så min enkle anbefaling er: Begge
 
Har brygget 21 batcher på kjeletoppsett. På de to siste hadde jeg skaffet meskepose, så det ble ekte BIAB (og fikk stor økning i effektivitet). Mitt oppsett er «hjemmeby(r)gget»:

Hyttekjele fra Biltema (599,–)
Meskepose (199,–)
Gjæringskar 12L m/kran (199,–)
Gummipropp D55/47 (49,–)
Gjærlås (29,–)

TOTAL 1075,–

Med dette settet får jeg ca 10+ liter ferdig øl. Veldig greit for meg som vil prøve mye forskjellig.

Har også 2 stk glassballonger 5L for mindre (mer eksperimentelle) batcher.
 
Takker for gode svar. Da tror jeg det faktisk blir brygging med BIAB i første omgang. Mye fordi jeg ønsker å lære mer om brygging, noe som ble nevnt oppi her at er en fordel med BIAB.
 
Jeg er fersk i øl brygging men skal kjøpe kompaktbrygger for store mengder øl. Så er jo 1075,- er en liten sum for BIAB så det er ikke noe problem å handle begge vist du har plass vettu ;) vist man skal eksperimentere litt da kan man jo prøve seg fram med BIAB og glassballonger for så å brygge større parti i kompaktbryggern :)
 
Har brygget BIAB i over 1 år No. Ingenting negativt å si, lager sikkert øl like godt og fort som en maskin. Får man logistikk i orden går det ca 4-5 timer fra man begynner til vørteren er i gjæringskaret.
 
Dersom du ønsker å lære, tror jeg at forskjellen er liten på BIAB og GF. Den store forskjellen er alenebrygging vs. brygging i lag hvor alle er like ferske.
Den økonomiske fordelen med BIAB er at inngangsbilletten er 'lav' og du kan bruke investeringen i videre utvidelser.
 
Hei!

Det kan hende du har tatt ditt valg allerede, men tenkte å dele mine tanker om dette;


Jeg startet i november 2014 med BIAB-sett fra Bryggselv. Dette fungerte meget bra, og som nevnt over tok det mellom 5 og 6 timer pr brygg. Jeg valgte å bruke induksjonstoppen vår som varmekilde, og sånn sett okkuperte jeg matlagingsmulighetene i heimen i de timene jeg holdt på. Ville muligens anbefalt en ekstern varmekilde om du er i samme situasjon som jeg var.
Under skylling med BIAB syntes jeg det var litt kronglete å få til på en skikkelig måte, da meskeposen selvfølgelig vil "bre" seg utover når du hviler den f.eks på en rist. Dette førte til at jeg under skylling helst trengte hjelp av min bedre halvdel - dette medførte at jeg stort sett aldri brygget når jeg var alene hjemme.

Jeg har laget 12 brygg på BIAB-metoden, og har vært kanonfornøyd med resultatet hver gang - til tross for to tilfeller av litt lav effektivitet, men ølet smakte fortsatt veldig godt!


Etter siste runden med BIAB i Oktober i år bestemte jeg meg for at jeg ville ha kompaktbryggeri. Jeg solgte kjelen og begynte å spare.
I går endte jeg opp med å kjøpe meg en Grainfather, som jeg gleder meg veldig til å begynne å brygge med.

Jeg ser for meg følgende fordeler, for meg:

  1. Automatisk sirkulering under mesking
  2. Automatisk temperaturkontroll
  3. Maltrøret og stativet gjør det enklere å skylle på egenhånd
Disse tre hovedpunktene avgjorde valget for meg - men brygging med BIAB er veldig bra - kanskje bedre for mange andre :)



Lykke til, det blir godt øl uansett hvilken variant du velger!


PS. Som nevnt over her bør man under brygging med flere vurdere større volum, det er kjedelig med små batcher når man lager godt øl!
 
Tilbake
Topp