grand cru...

Heisan! Har nettopp lest litt om ulike typer belgisk øl, og kom over en jeg hadde glemt, og tror aldri smakt, nemlig Grand cru... Er det noen som veit noe mer om hvordan en slik en smaker, og hva slaks ingredienser man har i, utover de vanlige humle, malt, vann og gjær, om det finnes noen ekstra? Fant bare eksempler på grand cru øl på internet, men ingenting som sier noe generelt om typen.... :)

Vemund  :biersmile:
 
Tja. Grand Cru er vel ingen spesifikk øltype, men mer en generell betegnelse på øl som produsenten fremhever som en øl han/hun er mest stolt av. Litt som bestemors hjemmebakte lefser om du vil.

Om man søker etter de belgiske ølene som heter noe med Grand Cru på ratebeer.com finner man følgende øl:

Abbaye des Rocs Grand Cru
Achilles Serafijn Grand Cru
Atomium Premier Grand Cru
Augustijn Grand Cru
Bottleworks Van den Vern Grand Cru
Cantillon Bruocsella 1900 Grand Cru
De Schuur Grand Cru Lizards
Dikkenek Grand Cru
Gouden Carolus Grand Cru of the Emperor
Hoegaarden Grand Cru
Hotteuse Grand Cru
Huyghe Artevelde Grand Cru
Ichtegems Grand Cru
Ommegang Grand Cru Rouge
Pee Klak Grand Cru
Pikardijntje Grand Cru
Reinaert Grand Cru
Rodenbach Grand Cru
St. Sebastiaan Grand Cru
Trap 40 Grand Cru
Zottegemse Grand Cru

Denne listen inneholder øl fra en hel rekke "ølstiler". De meste kjente er kanskje Hoegaarden Grand Cru (en sterk hveteøl) og Rodenbach Grand Cru (en surøl).
 
Jeg har på følelse at en Grand Cru generelt er en sterkere variant av en 'vanlig' øl fra samme bryggeri. Ofte gjerne pakket i en stor gaveflaske osv. Til Hoegaarden Grand Cru kan man prøve å brygge en witbier, bare sterkere :).
 
Hoegaarden Grand Cru er dog ikke brygget med hvete... Det brukes byggmalt (og jeg antar også sukker, uten å være helt sikker), OG er 1076, 8,7% alk., og det er krydret. Jeg er ikke sikker på krydrene, men jeg tror de er koriander og pomeransskall, noe som gir en karakter som kan minne om wit. Gjæren er den samme som til witen. Jeg liker ølet godt. :skaal:
 
Og forskjellene mellom knastørre Cantillon Brouscella GC og søte Abbaye des Rocs GC er formidable. Viser tydelig at vi ikke snakker om en øltype, men heller en "hedersbetegnelse" som bryggeren bruker. Noen av ølene heter nok Grand Cru ut fra et markedsføringsperspektiv mer enn noe annet, da de ikke er i nærheten av å være imponerende. Verken ut fra personlig preferanse eller i forhold til de andre ølene fra bryggeriet.
 
Tilbake
Topp