Granskudd

Hei.

Jeg og en annen hjemmebrygger var på en langre skogtur i dag. Mann går jo og ser seg rundt på all verdens greier og min venn har for lengst bestemt seg for å brygge en Pale Ale med lite humle og bruke en hel del gjøksyre.
Vi har lenge diskutert muligheten for å bruke friske granskudd i øl. Nå er det jo rikelig med dette i enhver skog. Vi gikk igrunn og gumla på gran både her og der og fant ut at det var veldig stor forskjell på dette. Plutselig fant vi et godt voksent tre med kraftige skudd som smakte veldig friskt syrlig og godt. Vi hadde hatt nistepause for et par kilometer siden så vi fylte brødposen godt og vel halvveis. Når jeg kom hjem stappet jeg dette rett i fryseren.
Jeg ser for meg en enkel Pale Ale oppskrift med en litt nøytral lett humle, granskudd og einebær. Granskudd og bær på rundt 10-15 min. kok.
Er det noen som har erfaring med dette og eventuellt kan komme med innspill på dosering av skudd og bær? Tar også gjærne innspill for gjøksyren.

Sabeltann
 
Hadde oppi granskudd i et av mine første brygg. Første ukene smakte det veldig syrlig, men ble borte ved litt lagring. Tror jeg brukte skudd fra små trær, så ble litt i overkant syrlig. Men var helt ok etterpå.
 
Jeg har ingen erfaring, men har tenkt å lage granskuddsirup nå. Jeg har tenkt å bruke det i stedet for candisirup e.l. Vil granskuddsmaken forsvinne i kok, eller kan det fungere?

Jeg er også interessert i å høre om humleeffekten.

Elling
 
Kjenner en som har laget sirup av granskudd.
Smaker vist mye, men eg har ikke smakt på stoffet.
Har tilbudt meg å brygge øl med sirupen, vet ikke om han tok meg helt på alvor for han lurte på om eg også kunne lage konglesuppe.
 
Nøgne Ø lagde et øl for noen år siden med granskudd: "Ut på tur"
Mener å huske den var basert på "God Jul"-oppskriften. Hør med dem :)
 
Det ser ut til at han lagde et konsentrat av granskudd (uten sukker). Forrige helg lagde jeg noen liter ferdig granskuddsirupp etter den tradisjonelle metoden beskrevet i linken til nrk (med sukker). Jeg har tenkt meg å fordele vørteren i to forskjellige gjæringskar å tilsette sirup i to ulike mengder for å se hvor mye som skal til. Utgangspunktet er en enkel APA, med redusert smaks- og aromahumle.

Noen som har kommentar til dette, eller evt noen formening om ca mengde som man kan legge seg på? Vil at det skal være smak, men ikke dominerende.

Elling
 
Da har jeg brygget og smakt. Lagde sirup på forsommeren. Kokte den noe mindre slik at jeg beholdt friskheten og fikk noe mindre karamellisert smak enn den man kjøper. Den er knallrosa i fargen og er veldig populær blant gjester på vafler faktisk.

Jeg brygget en enkel APA med redusert aroma- og smakshumle. Så delte jeg brygget i to gjæringskar på 10 liter hver. Hadde 25 gram sirup i den ene og 50 i den andre. Den har nå vært på flaske ca en måned. 25-grammern bærer litt preg av sirupen. Svak karamell, kvaesmak og rett og slett granduft. 50grammern har mer av dette. Her merker man tydelig at det er noe annerledes. Man kan nesten kjennes at kvae legger seg i munnhulen etter man har svelget.

Tenker at man kan ha litt mer sirup i om man skal lage en litt kraftig skogsøl. Sirup er jo veldig praktisk siden den holder seg bra og er tilgjengelig året rundt. Likevel hadde det vært gøy å prøve å humle med granskudd.

Jeg har tenkt å prøve meg med noe einebær, røykmalt og litt av sirupen. Kan det bli noe?

Gøy å eksperimentere!

Elling
 
NB gjøksyre kan være giftig i store mengder. Mener at det kan gi nyresvikt. Granskudd er god sort.

Hva med maur i øl  ;D Det er syrlig og godt, men klin å ete osv.
 
Tilbake
Topp