Greg Noonans tall for beregning av bitterhet

Gahr

Norbrygg-medlem
Legger ut denne tabellen i tilfelle noen skulle være interesserte. Den inneholder tallene jeg bruker for utregning av bitterhet. Hovedmengden av tallene kommer fra Greg Noonan, med noen supplementer.

H=hel humle
P=pellets
 

Vedlegg

  • Greg Noonans tall for humleutbytte.png
    Greg Noonans tall for humleutbytte.png
    16,7 KB · Sett: 1.804
Jeg bruker bare tinsets skala i Beersmith men syns det er overaskenede høye værdier ved 0 min i forhold til tinseth (= 0.) og i forhold til 10 minutters/ 0 min.
Er det foretatt noen konkrete målinger av humletilsetningen ved 0 min?
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Jeg tror det varierer fælt. Du vil få mer bitterhet med sakte nedkjøling eller med bevegelse, som f.eks. whirlpool.
 
Jeg tror tallene til Noonan kommer fra hans praktiske erfaringer i eget bryggeri. Poenget er vel at alle formlene som brukes er beregninger. Tinseth har f.eks. utviklet sin formel basert på faktiske målinger i hans eget hjemmebryggeri. Det betyr at formelen stemmer bra for ham. Når andre bruker samme formel er man ikke garantert at tallene stemmer. Dette vil gjelde for alle formlene. Det lureste man kan gjøre er å holde seg til den samme hver gang, og justere oppskrifter etter resultatet i egen brygging. Hvor nøyaktige formlene viser seg å være, vil også avhenge av hvor mange humletilsetninger man bruker. Noen formler treffer bedre når man bruker mange tilsetninger, andre ved færre. Konsistens er det viktigste. Bruk den formelen du har blitt vant til, men kjenn til de andre, slik at man kan gjøre et overslag på hva bitterheten i et gitt øl vil tilsvare i ditt eget bryggeri.

Kjøletiden vil ha noe å si for utbyttet av humlen. I større bryggerier, hvor hele vørteren ligger varm i whirlpoolen, gjerne i en halv time eller mer, og først blir kjølt ned under pumping til gjæringstanken, vil man få ganske mye bitterhet fra sene tilsetninger. Hjemmebryggere vil sånn sett typisk få et lavere humleutbytte enn kommersielle bryggere. Jamil Zainasheffs bryggeri Heretic brygger et øl (Evil Twin) hvor all humlen tilsettes i whirlpoolen (i tillegg til senere tørrhumling). Det lange oppholdet i whirlpoolen gjør at de får ut betydelige mengder bitterhet.
 
Sist redigert:
Takk for utfyllende svar.
Bruker tinseth og kommer nok bare å fortsette med det, slik du foreslår.
Siste IPA'n jeg brygget tilsatte jeg tot 200g Cascade og amarillo ved kokeslutt (50 L) før jeg kjølte vørteren til 80 grader (tok ca 5 min) og holdt den der i 20 min.
Kjører whirpool hele tiden.
Spent på hvor mye bitterhet jeg fikk ut med dette. Håper hvertfall på god aroma.
Kjentes bra ut ved flasking, skal bli spennende å smake når jeg kommer hjem neste uke.
 
Hvordan fungerer humle vekt/koketid i denne tabellen.

Regner med at du får forskjellig bitterhet om du tilsetter 30g eller 90g ved 90 min kok?
Eller er det noe jeg har oversett..??
 
Bernts skrev:
Hvordan fungerer humle vekt/koketid i denne tabellen.

Regner med at du får forskjellig bitterhet om du tilsetter 30g eller 90g ved 90 min kok?
Eller er det noe jeg har oversett..??

Ja. Tallene i tabellen er utbyttefaktorer i forhold til humlevekten. formelen for utregning vil være slik:

IBU = (humlevekt i gram x utbyttefaktor x alfasyreinnhold)/(vørtervolum x 10)

Et praktisk eksempel:

Vi antar du skal tilsette 40 g pellets med et alfasyreinnhold på 5 % ved 15 minutter i 25 liter vørter (her bruker jeg for enkelhets skyld alltid tallet for ferdig mengde vørter) med en OG på 1055.

Utbyttefaktoren finner vi i tabellen, og den vil i dette tilfellet være 12. Da får vi følgende:

IBU = (40 x 12 x 5) / (25 x 10) = 20

I tilfellet ditt vil det si du får tre ganger så høy bitterhet med 90 g som med 30 g.
 
OK... Nå forstår jeg.

Tkk for utfyllende svar, da ble det en enkel og genial måte å regne ut bitterhet med.
Jeg liker når ting funker med en vanlig blyant .
Og jeg tror det blir enklere å skalere oppskrifter korrekt ved bruk av denne tabellen... :skitbra:
 
Er det noen mulighet for at GahrSmith kan dele litt mer om manuelle beregninger?

Jeg er også av den oppfatning at man oppnår best kontroll / forståelse over prosessene hvis man forstår den manuelle beregningene!

Kanskje finnes det noen gode linker på temaet?
 
Pål_M skrev:
Er det noen mulighet for at GahrSmith kan dele litt mer om manuelle beregninger?

Jeg er også av den oppfatning at man oppnår best kontroll / forståelse over prosessene hvis man forstår den manuelle beregningene!

Kanskje finnes det noen gode linker på temaet?

Bruk formelen over, og putt inn de aktuelle verdiene. Regn alltid ut IBU fra de sene tilsetningene først, og fyll deretter på med den mengden bitterhumle som trengs for å oppnå ønsket IBU. Hvis man ønsker ekstra hjernetrim, gjøres det hele naturligvis uten kalkulator. Jeg beregner alltid både malt- og humlemengder manuelt. Kjekt å ha det i hodet, så kan man mekke oppskrifter når man ikke har med seg pc-en.:)
 
Gahr skrev:
Bernts skrev:
Hvordan fungerer humle vekt/koketid i denne tabellen.

Regner med at du får forskjellig bitterhet om du tilsetter 30g eller 90g ved 90 min kok?
Eller er det noe jeg har oversett..??

Ja. Tallene i tabellen er utbyttefaktorer i forhold til humlevekten. formelen for utregning vil være slik:

IBU = (humlevekt i gram x utbyttefaktor x alfasyreinnhold)/(vørtervolum x 10)

Et praktisk eksempel:

Vi antar du skal tilsette 40 g pellets med et alfasyreinnhold på 5 % ved 15 minutter i 25 liter vørter (her bruker jeg for enkelhets skyld alltid tallet for ferdig mengde vørter) med en OG på 1055.

Utbyttefaktoren finner vi i tabellen, og den vil i dette tilfellet være 12. Da får vi følgende:

IBU = (40 x 12 x 5) / (25 x 10) = 20

I tilfellet ditt vil det si du får tre ganger så høy bitterhet med 90 g som med 30 g.

Jeg må innrømme at mattekunnskapene mine er veldig skrale... og at matte fra vgs ikke sitter... og jeg har heller ikke tid å google meg gjennom og finne det ut.. så jeg velger å ta den lettvinte løsningen og spørre hr. Gahr:)

eks.
jeg skal nå 50 IBU, jeg har regnet ut hva de sene humletilsetningene gir, og la si de gir totalt 5 IBU. Hvordan kan jeg "snu" formelen slik at jeg kan sette IBU som kjent faktor og antall gram humle som ukjent faktor for å finne antall gram enkelt og greit?
 
Humlevekt i gram = (IBU x vørtervolum x 10)/(utbyttefaktor x alfasyreinnhold)
 
Gahr skrev:
Humlevekt i gram = (IBU x vørtervolum x 10)/(utbyttefaktor x alfasyreinnhold)

Hjertelig takk!

et (foreløpig) siste spm. Hva er mest korrekt, å benytte 28 liter som er antall liter ved kokestart, eller 25 liter som er sluttvolumet i karet?
 
eks.
jeg skal nå 50 IBU, jeg har regnet ut hva de sene humletilsetningene gir, og la si de gir totalt 5 IBU. Hvordan kan jeg "snu" formelen slik at jeg kan sette IBU som kjent faktor og antall gram humle som ukjent faktor for å finne antall gram enkelt og greit?
[/quote]

For oss som ikke er best i hoderegning men foretrekker enkle kalkulatorer, synes jeg det er greit og først regne ut for 1 gram humle. Deler deretter ønsket antall IBU på resultatet. Synes dette er enklere

Med eksempelet over blir det da:
IBU = (1 x 28 x 5) / (250) = 0.56

Del ønsket anntall IBU på 0.56

f.eks 45 IBU

45 / 0.56 = 80.36

Hvis humle har 5 % alfasyreinnhold og du skal fylle på fra 5 til 50 IBU (pellets ved 60 min)
 
Ja. Tallene i tabellen er utbyttefaktorer i forhold til humlevekten. formelen for utregning vil være slik:

IBU = (humlevekt i gram x utbyttefaktor x alfasyreinnhold)/(vørtervolum x 10)

Et praktisk eksempel:

Vi antar du skal tilsette 40 g pellets med et alfasyreinnhold på 5 % ved 15 minutter i 25 liter vørter (her bruker jeg for enkelhets skyld alltid tallet for ferdig mengde vørter) med en OG på 1055.

Utbyttefaktoren finner vi i tabellen, og den vil i dette tilfellet være 12. Da får vi følgende:

IBU = (40 x 12 x 5) / (25 x 10) = 20

I tilfellet ditt vil det si du får tre ganger så høy bitterhet med 90 g som med 30 g.
Hei du.
Hvordan blir dette =20?
(40x12x5)/(25x10)=9,6
 
Hei,

Jeg brygget for ca. 3 uker siden den Baltiske jõuluporten (Gahr Ed.) fra Bryggselv.

Siden jeg bruker BB 30 hadde jeg ikke plass til 11 kilo malt som oppskriften inneholder, så jeg delte alle ingredienser på 1,6 og havnet på ca. 7 kilo malt og mengden humle nevnt under (utbyttefaktoren er hentet fra Noonan-tabellen i denne artikkelen):
- 11 gram Northern Brewer i 60 minutter (6,7%) Utbytte 23%.
- 17 gram Saaz 15 minutter (3%) Utbytte 8 %.
- 17 gram Saaz 2 minutter (3%) Utbytte 4 %.

Jeg endte opp med et sluttvolum på ca. 11 liter og en OG 1.090. Ifølge Beersmith vil dette gi en IBU på ca. 17. Dette etter Tinseth-metoden. Oppskriften sier at IBUen skal være på 40. Dette er da Noonan, så jeg har prøvd meg på en utregning under:

IBU = (humlevekt i gram x utbyttefaktor x alfasyreinnhold)/(vørtervolum x 10)
11 * 23 * 6,7 / 110 = 15,41
17 * 8 * 3 / 110 = 3,7
17 * 4 * 3 / 110 = 1,9
Tilsammen Ca. 21 i IBU.

Om jeg bruker den opprinnelige oppskriften og legger meg på et sluttvolum på 22 liter, blir det ca. slik som dette:

Opprinnelig oppskrift:
17 * 23 * 6,7 / 220 = 11,9
27 * 8 * 3 / 220 = 2,94
27 * 4 * 3 / 220 = 1,4
Tilsammen Ca. 16.2 i IBU.

Har jeg gjort noe galt her? I begge tilfeller ender jeg på en IBU som er langt unna det som er oppgitt i oppskriften. Eller er det kanskje oppgitt noe feil i oppskriften?

Jeg mistenker imidlertid at brygget blir kjempegodt uansett:)

Mvh,

Kjell Breimo.
 
Hei,

Jeg brygget for ca. 3 uker siden den Baltiske jõuluporten (Gahr Ed.) fra Bryggselv.

Siden jeg bruker BB 30 hadde jeg ikke plass til 11 kilo malt som oppskriften inneholder, så jeg delte alle ingredienser på 1,6 og havnet på ca. 7 kilo malt og mengden humle nevnt under (utbyttefaktoren er hentet fra Noonan-tabellen i denne artikkelen):
- 11 gram Northern Brewer i 60 minutter (6,7%) Utbytte 23%.
- 17 gram Saaz 15 minutter (3%) Utbytte 8 %.
- 17 gram Saaz 2 minutter (3%) Utbytte 4 %.

Jeg endte opp med et sluttvolum på ca. 11 liter og en OG 1.090. Ifølge Beersmith vil dette gi en IBU på ca. 17. Dette etter Tinseth-metoden. Oppskriften sier at IBUen skal være på 40. Dette er da Noonan, så jeg har prøvd meg på en utregning under:

IBU = (humlevekt i gram x utbyttefaktor x alfasyreinnhold)/(vørtervolum x 10)
11 * 23 * 6,7 / 110 = 15,41
17 * 8 * 3 / 110 = 3,7
17 * 4 * 3 / 110 = 1,9
Tilsammen Ca. 21 i IBU.

Om jeg bruker den opprinnelige oppskriften og legger meg på et sluttvolum på 22 liter, blir det ca. slik som dette:

Opprinnelig oppskrift:
17 * 23 * 6,7 / 220 = 11,9
27 * 8 * 3 / 220 = 2,94
27 * 4 * 3 / 220 = 1,4
Tilsammen Ca. 16.2 i IBU.

Har jeg gjort noe galt her? I begge tilfeller ender jeg på en IBU som er langt unna det som er oppgitt i oppskriften. Eller er det kanskje oppgitt noe feil i oppskriften?

Jeg mistenker imidlertid at brygget blir kjempegodt uansett:)

Mvh,

Kjell Breimo.

Pssst! Ingen som kan bistå her?
 
Tilbake
Topp