Grilltenner i vørter...

Hei!

Et eller anna sted her på forumet plukket jeg opp at folk bruker elektriske grilltennere som boost til vørterkoking og anna vannvarming. Jeg antar at dette er tennere ala de man finner på Biltema: http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Varmeovn-ovrige/Grilltenner/
Jeg gikk selv til anskaffelse av to slike, og brukte dem med stort hell til både å booste koking av vann for mesking og til å gi vørterkokinga den siste lille piffen for å få rullende kok.

Men det slo meg, og min bryggekompis, er dette helt greit? Disse varmeelementene er vel strengt tatt ikke næringsmiddelgodkjente? Har noen her på forumet peiling på denne slags problemstillinger?
 
Veeel...kanskje det. :)

Men for å spisse spørsmålet en smule: Hvor mange her ville vegret seg for å bruke grilltennere som disse til å varme vørter?

Skiller de seg egentlig så veldig fra varmeelement vi vanligvis bruker? De er muligens en smule mykere? Det høres ikke helt bra ut...
 
Eneste jeg har bekymret meg for når det gjelder bruk av grillltennere i vørter, er karameliseringen av vørter mot varmeelementet. Annet enn det har jeg ikke tenkt på. Men, jeg bruker ikke grilltennere i vørteren, men har brukt det for å varme opp vann hurtigere..
 
Vi bruker 2 stk 400 watts grilltennere. Ingen antydning til noe karamellisering. Faktisk så er tennerne helt rene når vi tar dem opp fra vørteren! (Med mulig unntak der "vørterskorpen" har ligget, men det vaskes lett vekk.)
 
Jeg bruker det ikke selv, men som du spør; Jeg hadde ikke vegret meg for å bruke det. Det eneste problemet mitt er at jeg ikke har hatt tid/penger til å kjøpe det
 
Jeg har en HLT med tregt varmeelement og et kokekar med for liten gassbrenner under når vi presser kapasiteten til karet opp mot rett under 100l. Da er det kjekt å ploppe to 500W element oppi for å få akkurat det lille ekstra futtet i opplegget.
Jaja - om mine poster her fremover skulle gradvis anta et større enn vanlig preg av galskap og psykadeliske innslag, vennligst be meg ta grilltenneren ut av vørteren.  :dragen: :doed:
 
frode_skarstein skrev:
Da er det kjekt å ploppe to 500W element oppi for å få akkurat det lille ekstra futtet i opplegget.
Jaja - om mine poster her fremover skulle gradvis anta et større enn vanlig preg av galskap og psykadeliske innslag, vennligst be meg ta grilltenneren ut av vørteren.   :dragen: :doed:
:jaha: Med all respekt Frode:
Hvis du er plaget av at myknere i fra plasten i grilltennerne dine frigjøres til vørteren, havner i ølet og deretter mykner opp hjernen:  Istedet for kjekt å ploppe dem oppi, bør du varsomt stikke de ned, med bare selve elementet nedi vørteren. :neinei:

Håper dette rådet ikke kommer for sent, jeg frykter det verste etter å ha lest innlegget.  :eek: Gikk brygginga ellers etter planen i går?

Harald
 
Haha - neida, Harald - det var ikke den myke plasten jeg tenkte på. Det var det myke og lett bøyelige metallet i selve varmeelementet som bekymret meg. :)

Og brygginga i går ble det ikke noe av... :(
MULIGENS i morra...om svigermor kommer til unnsetning!
Men sjekk mail - desperate ønsker om engelske humler fra meg! :)
 
Ok, jeg har ikke prøvd grilltenner ennå, annet enn til grillen. Men jeg trenger også litt ekstra futt, så jeg skal prøve den i neste brygg. Hvis jeg lar være å vaske den først trenger jeg vel ikke å tilsette så mye svartmalt til CDAen heller ?
 
frode_skarstein skrev:
Haha - neida, Harald - det var ikke den myke plasten jeg tenkte på. Det var det myke og lett bøyelige metallet i selve varmeelementet som bekymret meg. :)

Uten at jeg har helt oversikt over hvilke metaller som brukes, kan ikke dette like gjerne bety at metallet ikke er legert for å herde? Og hvilke legeringer er det du er redd for?
 
Metallurgi er ikke mitt fag, men i farten er det jo bly man husker som et spesielt mykt metall. Heldigvis er det jo ingen grunn til at akkurat det skulle brukes i varmeelemtet! :)
 
Siden det ikke er noen krav til sikkerhet i forhold til flytende næringsmidler ved høye temperaturer så har nok fabrikanten brukt den billigste metall-legeringen som passer til formålet. Det kan være ok, men kanskje ikke. Hvorfor ta risikoen? Ville hold meg unna og heller kjøpt en dyppvarmer som er laget til formålet.
 
Skjønner ikke folk som tar sjanse med å bruke utstyr som ikke er tilpasset bruken. går sikkert ann å varme badevann med å slenge nedi en hårføner også ??
 
Skjønner ikke folk som tar sjanse med å bruke utstyr som ikke er tilpasset bruken. går sikkert ann å varme badevann med å slenge nedi en hårføner også ??

Nåja, hvis du har en sikring i huset så skal jo denne slå ut, slik at du faktisk ender opp med å ikke kunne varme opp vannet.

Så lenge man ikke kortslutter noe så funker det jo, eller overbelaster en sikring strømmen tas fra, men som frode T skriver å er det kanskje greit å ha et øye på hva som evt kan lekke inn i den væsken man har i seg.
 
Vil legge til at sålenge det ikke kortslutter gjennom deg selv så funker det på et vis. Er tilfeller der subjektet under test, i dette tilfellet deg selv, tar kvelden før sikringen går.
En jordfeilbryter vil hjelpe mye, hvis kursen /stikket ikke har kan du få kjøpt løse på f.eks. Biltema.
 
Tilbake
Topp