Grolsch flasker av nyere dato i stekeovn - advarsel!

Det gjelder altså stekeovnsdesinfisering av Grolsch-flasker av nyere dato, dvs med swing-top/patentkork av plast: De tåler nemlig ikke f.eks 180 ºC i 1 time (se bildet).  ;D  (Sjekk også plast-klumpene inni stekeovnen!  ;D ;D ;D)

Kona var ikke blid!  ::)

Jeg har tidligere brukt 120 ºC i to timer, det har gått bra. I dag hadde jeg litt dårlig tid med å få tappet juleølet, og det gikk altså til h..... .  Godt at jeg hadde rene Corneliusfat på lager.

Moral: "Man skal ikke ha dårlig tid når man steller med øl!"  :neinei:

De gamle flaskene (med porselens-kork) greide seg imidlertid fint.

Så, kjære (ølle)brødre, vær advart!  ;)

Mvh
Morten
 
I lang tid før de allernyeste Grolsch-flaskene kom på markedet (ja, de har endret litt på design, men det ser ut til at du fortsatt har de fra før) har de begynt å ta i bruk plastkorker i tillegg til porselenskorker. Heldigvis er det lett å ta av korken sammen med all metall for så å legge hele greia i lut eller noe sånt, mens flaskene stekes i ovnen (dersom man skulle velge den metoden).

Men gummi-ringene tåler dette her altså helt uten videre?

Nye flasker:
1202805303grolsch.jpg


Gamle flasker:
grolsch.jpg
 
Hvor lenge, og ved hvilken temperatur bruker dere som desinfiserer flasker i stekeoven å ha???


Skulle vel tro at når flaskene har nådd en temp som overstiger 100 grader, så skulle det aller meste av potensielt "farlige" bakterier og  sopp være døde...
 
Det tar jo sikkert litt tid for glasset til å oppnå ønsket temperatur. Jeg kan tenke meg at man kan putte flaskene i den kalde ovnen, for så å øke tempen til ca 120 gr. Og når termostatlampen slokker så er vel også flaskene blitt varme nok.
 
Jada, det skulle man tro. Men i følge profesjonelle mikrobiologer er faktisk 121 ºC (minimum) i autoklav (vanndamp) med et trykk på +1 bar i minst en time, nødvendig for å få has på såkalte thermofile bakteriekulturer. Her snakker vi sterilisering, altså.

Med ren tørrluftssterilisering (slik som i stekeovn) anbefales minst 160 grader i to timer, eller 170 grader i én time. Noen anbefaler 180 grader. Det gikk altså dårlig.

For øvrig tror jeg kanskje ikke vi skal ta de thermofile kulturer så alvorlig. Jeg akter i hvertfall å holde på maks 120 grader heretter!  ;D

Som Eduard har vært inne på tidligere: Det er forskjell på rengjøring og desinfisering.

Vi kan nå føye til at det også er forskjell på desinfisering og sterilisering. Desinfisering burde holde lenge for våre bryggerformål.
;)

Av skade blir man klok(ere).

For øvrig er Torgas spørsmål fortsatt av interesse: Hvor mye er godt nok for flasker i stekeovn?

MK
 
Hvordan rengjør/ desinfiserer/ steriliserer du fatene dine Morten??

personlig så har jeg autoklav som jeg stereliserer mine flasker i. temp 120 grader, 1 bars overtrykk. og en time kok ;)

Men. korkene må jeg ha i Star San;)
 
Morten Kielland skrev:
Jeg bruker lut (Stoutrens) og oppvaskbørste, samt fosforsyre (Sterkrens) og varmtvann på Corneliusfatene. Åssen det?

Bare lurte på om du var like nøye med fatene som med flaskene. jeg har selv tenkt på å damp sterelisere mine fat i og med at jeg kan produsere damp i "store" mengder med autoklaven.  Jeg kan tappe damp rett fra autoklaven uten å slippe ut trykk først. Har ikke prøvd dette for jeg ikke har noen garanti for effekten av det
 
Jeg hørte for en tid siden at det skulle holde i massevis og ha flaskene i oppvaskmaskinen på max temp. uten såpe,) Ble det fortalt av de som jobber på ullevål sykehjem som driver med morsmelk) Har noen av dere der ute noen erfaring med dette ?
 
Noen bruker litt oppvaskpulver for å få renset flaskene ordentlig, men hvis de alt er uten bunnfall så ville det ikke forundre meg om dette også holder uten pulver. Det er vel bare å prøve å finne ut av det :)
 
Jeg bruker denne metoden (oppvaskmaskin uten såpe) til glass når jeg lager chutney, men ville aldri gjort det med ølflasker. Ikke så mye fordi det ikke vil være desinfiserende nok, men fordi det kan ligge matrester igjen i maskinen og fordi man som regel bruker glansemiddel i den. Kanskje det egentlig ikke betyr noe, men jeg styrer unna.
 
Tror ikke det er så viktig å sterilisere flaskene, så lenge man sørger for att de er rene og desinfiserte.
Selv bruker jeg å vaske flaskene med Stoutrens før jeg skyller, tørker og lagrer de med svingtoppen liggende løst på.
Når jeg skall bruke de sprøyter jeg to tre dusjer med sterkrens i hver flaskel å lar de henge til tørk en stund før jeg tapper øl på de.
Har til nå ikke opplevd problemer med denne metoden.
 
Termofile bakterier er riktignok ingen trussel mot godt øl. Disse bakteriene trives først ved over 50-90 grader, og finnes ikke sånn hvor som helst i kjøkkenet, men i varme kilder på Island o.l. Dessuten skal du holde øllet på en temperatur opp mot i hvert fall 40 grader for at de termofile skal kunne dele seg og trives. Jeg smakte en gang "Varm øl" i København  på Christianias Julemarked, men tror uansett ikke det blir en suksess!

Autoklave var da det rene luksus! Har dessverre ikke en sånn på jobben der jeg er nå.. må nok satse på å skifte jobb etterhvert.

Oppvaskmaskin er ikke bra nok til å vaske flasker, da det vil være begrenset hva man får av vann opp i bunnen av flaskene. Med mindre man har en laboratorie-modell beregnet til Erlenmeyerkolbert o.l., hvor man setter hver flaske over et rør som spruter kokende vann rett i hver flaske. Hvis flaskene ellers er rene og bare skal "steriliseres" er det nok bedre med noe over 100 °C i stekeovnen et par timer. "Steril" betyr vel at <1/1.000.000 enheter er infisert.  Overkill?

Kanskje greit med plate eller rist under? Tenkte hvis bunnen av stekovnen er varmere enn resten, så kanskje flaskene kunne sprekke?
 
Tilbake
Topp