Grønnskalle trenger svar !

Hei! Fikk meg min første brygger-kjele idag. Iveren etter å komme igang er stor, men har flere spørsmål angående bryggeprosessen. Er høyst takknemlig for svar!

Spørsmål:
  1. Er generelt glad i de fleste typer øl, og kommer til å brygge ulike øl-sett fremover. Er det noen spesifikke slag som er bedre for en førstegangsbrygger å starte med? Hva er de(n) absolutt viktigste faktorene for å lykkes?
  2. Har lest og sett videoer, og kommer også i dette miljøet over ''faguttrykk''. Hva betyr OG, FG, IBU, ABV og EBC? Hvor viktig er det at disse verdiene blir korrekte ? Og hva bestemmer de ?
  3. Skylling. Har forstått at mesken skal skylles med vann med rett temperatur etter mesking. Må jeg virkelig kjøpe en vannkoker med termostat for å få riktig temperatur på skyllevann ? Kan det eventuelt hoppes over?
  4. Øvrig utstyr. Veit jeg må ha gjæringskar, såpe/desinfeksjon, flasker, korker etc. Hva av øvrig utstyr er man nødt til å ha?
Som sagt er jeg høyst takknemlig for svar!

-Øivind
 
Sist redigert:
1. Vær nøye, hold alt ustyr rent, kontroller temperatur under gjæring, bruk nok gjær.
2. OG, original gravity - vørterstyrke man har etter koking av vørter, FG, final gravity, vørterstyrke etter endt gjæring, dvs. sukkermengde som er igjen i den ferdig gjærede vesken. IBU er en måleenhet for bitterhet (fra humlen), ABV er et mål på alkoholstyrke, EBC, en måleenhet for farge i øl eller malt. Alt dette enkelt forklart.
3. Det er lurt å skylle, for å få med mer konvertert stivelse, kort forklart, sukker. Holder med en kjele og et termometer til det.
4. Der ser det ut til at du har oversikt.
5. Lykke til med en fin og barsk hobby :)
 
Velkommen til en fantastisk hobby.
Det aller viktigste er renslighet!
Du skriver ikke hvor stort diu kan/vil brygge. Men jeg startet med enkle All-Grainsett for 20 - 25 liter.
Hva du kan brygge er også litt avhengig av hvilken mulighet du har til å styre temperaturen. Flere som brygger med gjæringskaret i rom hvor de kan styre rundt 20 grader. Noen bruker kjøleskap hvor de kan styre temperaturen som de vil.
 
Hei! Fikk meg min første brygger-kjele idag. Iveren etter å komme igang er stor, men har flere spørsmål angående bryggeprosessen. Er høyst takknemlig for svar!
-Øivind
Hei, og velkommen til en altoppslukende(svelgende?) hobby. I praksis er det bare så avansert som det ønskes å bli, men til slutt er det vel kanskje umulig å ikke la detaljstyringen ta overhånd.

Jeg hadde kjørt et enkelt overgjæret øl som førstegangs. Med romslig kapasitet ift bryggerutstyret ditt. En blonde eller pale ale funker fint sånn sett, da slipper man å overtenke når det kommer til oppskrift, og du kan holde deg til å fokusere på bryggeutstyret. Er kjelen din splitter ny må du uansett vaske før bruk, så da kan du lære deg kontrollpanelet, evt pumpe og koblinger og ta mål av temperatur for å se om sensor stemmer med hva som virkelig er i vannet i kjelen.

Et brygg som meskes på 64 grader eller 68 grader vil bli ganske så forskjellig på smak, derfor anbefaler jeg å kjøpe en thermapen eller et thermometer med lang føler som du kan ha stående i maltsengen. Det nevnes renslighet, men alt som blir gjort før kok er nok at det er synlig rent, det skal jo kokes en times tid. Etter kok er det nøye at det som er i kontakt med vørter er desinfisert. Suresan eller Starsan er produkter som er mye brukt. Ha det tilgjengelig på en sprayflaske så er det hendig.

Du kan gjerne skylle etter meskingen med kaldt vann fra hageslange, eller varmt vann fra springen hvis du har relativt nytt hus og plastrør. Det går litt seinere å renne av med kaldt vann. Etter hvert finner du dine teknikker. Men en vannvarmer får du kjøpt billig. Før jeg fikk en bryggekjele til overs hadde jeg pinnekjøttpanna på ovnen på kjøkkenet, slo over i en gjæringsbøtte, og skylte derfra, det gikk jo det også, men HMS er noe bedre nå uten å bære 80C vann mellom hus og garasje.

Koking er enkelt og greit, ha et dørslag for hånden og dra av skummet som samler seg ved oppkok. Etter det er borte starter du tida og tilsetter bitterhumla. Et kvarter før kokeslutt kan du sette nedi spiralkjøleren, hvis det er det du har, så den får desinfisert utsiden i kokende vørter. Tilsett også gjærnæring, og start evt sirkulasjonspumpe som med fordel kan gå under nedkjøling for å raskere nå gjæringstemperatur. Kjøl helst ned til 2-3 grader kaldere enn du skal gjære. 17-18 grader hvis du skal gjære på 20. Har du ikke temperaturstyring, så kan du sette dunken i et rom som er normaltemperert men gulvkaldt, *ikke varmekabler*.

Etter du har tappa fra kokekjelen og har fått godsakene på gjæringskaret, tilsetter du gjæra. Bruk skikkelig gjær, (jeg foretrekker Fermentis og Lallemand) ikke det grumset du får på europris eller fra mangrove jacks. US-05 og Nottingham er bra og tilgivelige. Bruk en pakke tørrgjær pr 10 liter vørter, det kan du drysse rett nedi, ha på lokk, og riste inn som en helt. Pleier å sette dunken på et håndkle og rugge det i et par minutter. Så går det 14 dager.

Tapping. Du kan bruke hevert, eller kran fra gjæringsdunk med flaskefyller, karboneringsdrops eller sukkerlake, her er det mange metoder. Vi har pleid å stikke om fra gjæringskar til et annet 25L gjæringskar med to kraner på, og flaskefyllere. Ved halvfullt kar tilsetter vi sukkerlaken som skal ordne kullsyre i ølet, det blandes greit inn når resten av ølet blir overført via heverten. Så fyller vi desinfiserte flasker og korker, setter i kasser, og lar stå tildekket i romtemperatur i 7-10 dager, før det får stå ei uke eller to kaldt. Anbefalingen er vel fire uker kaldt. Erfaringsmessig er mye av ølet borte etter fire uker.
 
Takk for gode og utfyllende svar! Gleder meg til å sette igang!
Har bestilt et allgrain ølsett på 25 liter, PILS! Kokeren jeg har handla er på 30 L, med innebygd pumpe, kjøpt på netthandelen. Regner med denne er god nok for å teste ut hobbyen.

Sitter å studerer oppskrifta som følger med allgrain-settet. Hvor det står beskrevet hvilke tidspunkt man skal tilsette humle under kokingen. Er dette tiden før kokingen er ferdig, altså tilsetning 1. på xx humle 60 min før ferdig kok, og tilsetning 2. på xx humle 5 min før ferdig kok? Skal pumpa sirkulere hele tiden under mesking?

Kommer til å gå til innkjøp av litteratur om brygging. Anbefalinger?
 
Har bestilt et allgrain ølsett på 25 liter, PILS!
Pils er undergjæret. Skal du da bruke gjæren som følger med som sikkert er W-34/70, S23 eller S189 så skal gjæringen foregå stort sett rundt 10C temperatur. Det følger alltid med for lite gjær i undergjærede ølsett. Her må du doble mengden gjær ift overgjæret, altså en pakke tørrgjær pr 5 liter så er du helt trygg. Er ølet rundt butikkstyrke så holder det sikkert med fire pakker til 25 liter.
Regner med denne er god nok for å teste ut hobbyen.
De aller fleste starter med en slik maskin. Der er et par varianter, den nyeste generasjon av disse, "Brewzilla" maskinene er et helt "ok" bryggeri, og lager godt øl.

Sitter å studerer oppskrifta som følger med allgrain-settet. Hvor det står beskrevet hvilke tidspunkt man skal tilsette humle under kokingen. Er dette tiden før kokingen er ferdig, altså tilsetning 1. på xx humle 60 min før ferdig kok, og tilsetning 2. på xx humle 5 min før ferdig kok? Skal pumpa sirkulere hele tiden under mesking?
Jepp, det stemmer. Antall minutter er hvor lenge humla skal koke. 15 minutters humla har du da nedi når det er 15 minutter igjen av kok. Pumpa trenger du ikke skru på før en halvtime ut i meskingen, da kan du sirkulere litt med den for å klarne vørteren. På en måte bruker du da mesken som et filter for vørteren, så du får med minst mulig malt over til kok. Pass på at det ikke renner over. Pumpa på netthandel bryggeren har litt lett for å tette seg hvis man rører mye.
 
Pils er undergjæret. Skal du da bruke gjæren som følger med som sikkert er W-34/70, S23 eller S189 så skal gjæringen foregå stort sett rundt 10C temperatur. Det følger alltid med for lite gjær i undergjærede ølsett. Her må du doble mengden gjær ift overgjæret, altså en pakke tørrgjær pr 5 liter så er du helt trygg. Er ølet rundt butikkstyrke så holder det sikkert med fire pakker til 25 liter.

Står at det følger med 2 pakker 34/70 gjær til dette settet. Hva er konsekvensene med for lite gjær?
 
Kokeren jeg har handla er på 30 L, med innebygd pumpe, kjøpt på netthandelen. Regner med denne er god nok for å teste ut hobbyen.
Har samme kokeren, og er veldig fornøyd. Er usikker på om jeg bytter den ut (før det evt. blir tvingende nødvendig).
Jeg sirkulerer hele tiden, men stopper ett par ganger underveis og rører litt rundt i mesken. Mesker i 90 minutter.
 
@ØivindK John Palmers How to Brew er den grundigste og beste håndboka. Du finner den gamle utgaven på nett. Palmer har delvis oppdatert den, så vidt jeg veit. Uten at den er noen erstatning for den nye utgaven, som kom i 2017, så er det allikevel mye å hente der.

Så lenge du holder deg til sett, er det kanskje ikke noe poeng, men om du går et steg videre og begynner å lage egne oppskrifter, så er denne boka veldig nyttig: Brewing Classic Styles av Jamil Zainasheff og Palmer. Den gir deg modelloppskrifter på de fleste ølstiler, og har en liten artikkel om det vesentlige ved hver. (Noen vil innvende at den er litt styrt av de forestillingene amerikanske øldommere har om ølstilene, men det er til å leve med.)
 
Ser nå at gjærnæring ikke er inkludert i allgrain-settet jeg har bestilt. Smått irriterende da ordren er opprettet. Hvordan er gjærnæringen dem har på europris?
 
Ser nå at gjærnæring ikke er inkludert i allgrain-settet jeg har bestilt. Smått irriterende da ordren er opprettet. Hvordan er gjærnæringen dem har på europris?

Du trenger nesten aldri gjærnæring når du kjøper sett - og sant å si trenger du det stort sett ikke så lenge du ikke brygger øl med en del råfrukt (ikke maltet korn, sukker etc..) . Den gjæren som følger med, har alt som trengs av mineraler mm.

Skal du gjenbruke gjær flere ganger, bør du bruke en gjærnæring som inneholder sink innimellom. Sink kan det bli for lite av i vørteren.
 
Da er ølsett, gjæringskar og øvrig utstyr på vei. Satser på å hente på posten før helga og kjøre igang min første koking på lørdag.

Hvor ofte pleier dere å koke? Tenkte å koke en batch med blonde samme dagen jeg flasker pilsen, for så å koke en batch med porter samme dagen jeg flasker blonde. Frykter at det blir mye øl på lager fremover!

Noen anbefalinger på sett med blonde og porter som er gode? Har foreløpig kun handla hos bryggselv.no. Andre nettsider med godt utvalg?
 
Kjøp i lokal butikk hvis du kan. Ellers er også Vestbrygg et firma jeg liker å handle med. Hvor ofte? Det er jo lurt å brygge seg frampå litt, siden ølet tar fort seks uker før det er på topp. Ei kasse forsvinner fort i godt selskap.
 
Regner med at det vil få bein å gå på ja! Har allerede flere kamerater som er glad jeg har kjøpt meg utstyr. Håper å ha et knippe utvalg før grillsesongen er igang for fullt!
 
Tilbake
Topp