Grovtegning på mitt nye bryggeri. kommentarer?

Hei.

etter mye lesing i forum og hjemmesider de siste dagene, har jeg kommet frem til at dette muligens er det oppsettet jeg har lyst til og bygge.

Tankene består av syrefatse varmtvannstanker og planen er og bygge et anlegg som er stort nok til og ende omm med 100 L Øl.

tegningene er rimeliog dårlig paint arbeid så skal forklare litt.

Planen er og kombinder HLT og HERMS i en og samme tank. varme opp på gass til ønsket teperatur og deretter holde temperaturen jevn ved bruk av varmekolber. bruke HLTtil og både og varme opp vannet til skyllig og holde temperaturen på mesken med og la vørteren gå fra mesketanken under silbunnen, inn på HLT gryta gjennom en koil, tenkte og måle temeratur ved utgangen i toppen og styre denne med en PID.

etter hvert som det meskes vil det etter hvert steg overføres 2/3 vørter til kokekaret og la resten sirkulere sammen med det nye vannet som kommer fra HLT og igjen gå gjennom koilen i HLT og inn i meskekaret igjen.

For og ha jevne resultat med meskingen vil jeg innstalerer en automatisert rørearm som vil snurre på lavt turtall og hele tiden flytte på malten..

så fyr løst! hva er galt med planene mine ;) og jeg er veldig interessert i konstruktiv kritikk!!!
 

Vedlegg

  • mitt bryggeri.bmp
    892,4 KB · Sett: 785
Egentlig for og hindre humlerester og og komme ut, men tenker vell litt feil da, naturlige er vel og ha en wirlpool som samler slt i midten
 
Ser vel grei ut den, men hva er vitsen med sensor ved utgangen av coil i toppen? Poenget med coil er jo at vørter skal oppnå samme temp som vann i hlt. Må vel være bedre å måle på utgang i meskekar (samt i hlt selvfølgelig)? Kan sikkert være greit å måle temp på coil ut, ser ikke poeng med pid her.

Hvorfor har du røreverk i meskekaret? Vil ikke det medføre økt mengde skall etc i vørter, (noe av poenget med maltsenga er jo å virke som et filter).
 
Btw driver selv å lager noe som ligner ditt oppsett, med herms og tre kar, men tar den "trygge" vegen, lager en kopi av the electric brewery (noe simplere utgave).
Har tenkt det samme som deg ang kombi gass og el. Mitt blir noe mindre, ca 60 l.
 
Tenkte egentlig kun og måle i utgangen og ikke i hlt, men det får vi se. Røringa er jeg som sagt litt usikker på, rører ikke helt med til bunnen, men tanken er at med så store mengder malt bør det røres i for og få skylt gjennom alt.
 
Det er vel vanleg å enten røre eller sirkulere?

På store anlegg har dei gjerne ei steamkappe utanpå mesketanken og tilfører varme på den måten. Då går røreverket for å fordele varmen i heile mesken.

Om du resirkulerar kontinuerleg er det eit poeng å ikkje røre for djupt iallefall. Mest sansynleg vil det vere litt bortkasta i heileteke.

Poenget med HERMS er at du må styre tempen på vatnet i HLT, og ha lang nok spiral/låg nok flow til at vørteren som kjem ut av spiralen har samme temperatur som vatnet.
Det er absolutt eit poeng å overvåke denne tempen, men avlesningen til PID'en bør skje inne i tanken.
For å unngå temperatursjikting i HLT kan det vere aktuelt med eit lite røreverk her, eller ei lita sirkulasjonspumpe.

Og så kan det vere verd å tenke på at om du skal stegmeske, eller rampe opp til utmesk, må du tilføre nok energi til å varme heile volumet av HLT + malt og meskevatn. I morsetning til RIMS der du berre varmar malt og meskevatn.

Når du fyrer med gass må du også huske på at flammane/varmen sleiker oppover sidene på kjelane og tenke på eventuelle tilkoblingar for varmeelement, isolasjon, pakningar for gjennomføringar, kuleventilar osv.

Og sjølvsagt avtrekk og tilførsel av friskluft om du vil stå inne.

Mykje å tenke på, men ein spennande prosess :)
 
Ang bruk av gass:

Har selv tenkt følgende til kokekar

Doble vegger ala bildet for å nyttegjøre varmen fra gassen. Har tenkt å ha igjen et område hvor det ikke er dobbel vegg, hvor sensorer/ventiler blir plassert. Dvs DEn doble veggen blir som en klava/hestesko rundt kokekjelen.
 

Vedlegg

  • 2012-01-30_092653.jpg
    2012-01-30_092653.jpg
    15,5 KB · Sett: 606
bozo skrev:
Ang bruk av gass:

Har selv tenkt følgende til kokekar

Doble vegger ala bildet for å nyttegjøre varmen fra gassen. Har tenkt å ha igjen et område hvor det ikke er dobbel vegg, hvor sensorer/ventiler blir plassert. Dvs DEn doble veggen blir som en klava/hestesko rundt kokekjelen.

Har planer om det samme selv, men hadde ikke tenkt på hesteskopatenten, veldig smart. Tror jeg stjeler den;)
 
Tilbake
Topp