Grums i corneliusfat, stikke om karbonisert øl

Hei medbryggere,

Har tydeligvis mye grums i fatet som gjør at stigerøret tetter seg til umiddelbart gang på gang. Er det noen som har erfaring med å stikke om allerede karbonisert øl; er det mulig å gjøre det på en god måte og i så fall hvordan?!

På forhånd takk for svar! :)
 
Jeg ser ingen problem med det. Koble fra slangene. La fatet stå urørt noen timer på en høyde du kan stille om ifra. Slipp ut trykket forsiktig. Åpne lokket og løft det over med hevert. Sett på kket på det nye fatet og sett på trykk. La det stå noen dager før du begynner å tappe i tilfelle du har mistet mye co2.

Spyl rein slangene før du kobler på tappeslange.

Jeg har ikke prøvd selv, men kan ikke skjønne det skal være et problem. Men er du sikker på at det er nødvendig?

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
Hvor mye grums er det i fatet? Kanskje det er nok å legge det litt ned i vinkel så ikke alt samler seg i bunnen?
Stigrøret kan blåses rent med co2. Slipp ut trykk av fatet først så du ikke fyller regulator med øl.
 
Jeg ser ingen problem med det. Koble fra slangene. La fatet stå urørt noen timer på en høyde du kan stille om ifra. Slipp ut trykket forsiktig. Åpne lokket og løft det over med hevert. Sett på kket på det nye fatet og sett på trykk. La det stå noen dager før du begynner å tappe i tilfelle du har mistet mye co2.

Spyl rein slangene før du kobler på tappeslange.

Jeg har ikke prøvd selv, men kan ikke skjønne det skal være et problem. Men er du sikker på at det er nødvendig?

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk


Ok, det er det jeg har tenkt selv også, men ble usikker på hvor mye skum og søl det blir i prosessen. Kan det være et triks å kjøle det ned begge fatene godt på forhånd, slik man gjør når man bruker beergun?

Om det er nødvendig vet jeg ikke, men har allerede brukt mye tid å rense stigerør og nippel for å skylle ut humlerester (1) et par ganger...har nok vært for sløv med å bruke humleposer og filtrere det bort fra kar til fat :/

Jeg blir nok å prøve dette uansett, kan komme tilbake med rapport :)
 
Hvor mye grums er det i fatet? Kanskje det er nok å legge det litt ned i vinkel så ikke alt samler seg i bunnen?
Stigrøret kan blåses rent med co2. Slipp ut trykk av fatet først så du ikke fyller regulator med øl.

Bra tips. Det virker som det er *mye* grums, dvs hovedsaklig humlerester som jeg kan skylde meg selv da jeg sikkert har glemt å brukte humleposer og ikke filtrert godt nok fra kar til fat :oops:
 
På mitt aller første øl, en IPA fra Europris, fulgte det med en filterpose til å sette på heverten. Den har jeg brukt på all omstilling siden. Jeg er livredd for den, for jeg har ikke sett den solgt andre steder.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
Kjøp et ekstra gassrør og en slik diptube. Da henter du grumsfritt øl fra overflaten.

Burde vært lagerført som ekstrautstyr beregnet på Cornelius-fat hos de fleste, men for å få ballen må man nesten kjøpe et komplett trykksett.

Det de markedsfører som ekstrautstyr til Cornelius koster 650kr, og de tar 200kr ekstra hvis man ville hatt filter på det.
 
Burde vært lagerført som ekstrautstyr beregnet på Cornelius-fat hos de fleste, men for å få ballen må man nesten kjøpe et komplett trykksett.

Det de markedsfører som ekstrautstyr til Cornelius koster 650kr, og de tar 200kr ekstra hvis man ville hatt filter på det.
Flere butikker selger bare slangen og ballen. Man kan også kjøpe fra Ali, og da koster de nesten ingen ting. Men bør vel støtte norske butikker nå om dagen.
 
Jeg støtter forslaget om å kappe røret litt. Det har jeg gjort på de fleste fatene jeg har. Et par cm kan være nok.
Bare å slippe ut trykket, ta ut stigrøret og kapp. Skyll godt og dypp i starsan før montering.
 
Dersom du har mulighet for oksygenfri cold crash før overføring av klarest mulig øl til fatet, er utgangspunktet for problemet ofte løst. :)
 
Hva med å ha på trykk og en ølslange uten krane på ballock. Da druser du ut alt som står i bunn av fatet. Taper litt øl, men blir kvitt det som står i bunn. Ta av og på ballocken for å blåse ut grumset til det er klarere..?
 
Tilbake
Topp