Grums på flasker etter brygging

Noen som har noen tips til hva jeg gjør feil eller hva jeg kan gjøre for å ikke få slike grums rester på tappede flasker?

se vedlagt bilde, dette er en
Muntons Gold Pilsner 3kg + 1 kg spraymalt 50/50 spray/drue med en OG på 1,055 satt 8 april og gjæret til 23 april.
Gjæret med 10 gr Jack Mangrov M54
FG ble 1,012, sukkret med 5,5 gr sukker pr/L ved flasking.
ABW= 6,2%
 

Vedlegg

  • IMG_0688[3168].jpg
    IMG_0688[3168].jpg
    1,4 MB · Sett: 98
la flaskene stå, ikke ligge
Har ikke plass til at Askim frukt flasker kan stå, så de må ligge når de er i kjøleskapet, men uansett så vil det bli mye grums om de står.
så problemet er der fortsatt om stående eller liggende.
er oppskriften min litt feil? kan jeg gjøre noe for å få mindre grums.
 
Men "grums" får du uansett når du karbonerer naturlig på flaske. Det er gjær som har vært i suspensjon i ølet. Det legger seg på bunnen når det ikke lenger er sukker å spise. Derfor skal som nevnt over flaskene stå, ikke ligge. Den siste skvetten lar man være igjen på flasken når man heller over i glasset. Ønsker man ikke bunnfall, må du bruke fat, og evt. tappe over på flasker derfra. Da blir gjærrestene liggende igjen på fatet. :)
 
Dette er ikke mulig å unngå ved naturlig karbonering på flaske, du må ha med gjær videre i flaskene for å danne kullsyre, og den må legge seg ett sted til slutt. Men du kan begrense mengden til en viss grad, ikke virvle opp mye under flasking og prøve å unngå å tappe for langt ned. Og hvis du tapper fra bunn, ikke prøve å få med siste rest ved å sette gjæringsdunken på skrå f.eks. Har sett liggende flasker med betraktelig mindre bunnfall, så det spørs om du ikke har fått med litt mer gjær enn du trenger.

Men hvis du får en veldig kompakt gjærkake i forkant så er det kanskje mulig å la de ligge og håpe gjærkaken ikke flytter på seg. Hvis du klarer å tappe uten å få med noe av den så har bunnslammet ingenting å si.

Og sist så spørs det om du ikke bør kle litt mer på deg før du tar bilde :)
 
Sist redigert:
Dette er ikke mulig å unngå ved naturlig karbonering på flaske, du må ha med gjær videre i flaskene for å danne kullsyre, og den må legge seg ett sted til slutt. Men du kan begrense mengden til en viss grad, ikke virvle opp mye under flasking og prøve å unngå å tappe for langt ned. Og hvis du tapper fra bunn, ikke prøve å få med siste rest ved å sette gjæringsdunken på skrå f.eks. Har sett liggende flasker med betraktelig mindre bunnfall, så det spørs om du ikke har fått med litt mer gjær enn du trenger.

Men hvis du får en veldig kompakt gjærkake i forkant så er det kanskje mulig å la de ligge og håpe gjærkaken ikke flytter på seg. Hvis du klarer å tappe uten å få med noe av den så har bunnslammet ingenting å si.

Og sist så spørs det om du ikke bør kle litt mer på deg før du tar bilde :)

Til trøst så har jeg bukse på meg, så det er heldigvis bare overkroppen du kan se til en viss grad. :)
Takk for svaret, skal stikke om litt mere andaktelig neste gang for å unngå å dra med litt bunnfall.
 
Til trøst så har jeg bukse på meg, så det er heldigvis bare overkroppen du kan se til en viss grad. :)
Takk for svaret, skal stikke om litt mere andaktelig neste gang for å unngå å dra med litt bunnfall.

Du vil ikke få så mye bunnfall i flaskene hvis gjæren får nok tid i gjæringskaret. Den ska ha tid til å gjøre seg helt ferdig med alt den kan nyttiggjøre seg; først deretter vil den legge seg til ro. Hvor fort det siste går, varierer veldig mellom de ulike gjærtypene. Men om du tapper opp et øl der det fremdeles er mye gjær oppe i ølet ( "i suspensjon"), så vil den jo bunnfelle seg i flaskene i stedet for i gjæringskaret.
 
Tilbake
Topp