Grundig vask av aluminiumsgryte. Bruk av vaskemidler?

Jeg har stjålet krabbegryten(36l) til han  far for å koke vørter i. Er så lei av å koke vørter i 12 liters gryte.

Spesielt når jeg skal prøve meg på all-grain kunne dette være enklere. Men, gryten har fått lite eller ingen stell de siste to åra.
Så jeg gikk til innkjøp av stållullpads med såpe. Denne har jeg nå brulkt for å skrubbe gryta ren.

Men, jeg lurte på om det er mulig å vaske en slik gryte med klorin e.l. sterke midler for å drepe siste rest av det som måtte være igjen?
Også for å fjerne siste såperester.
 
Fant ut at det ikke var så smart. Klorin og aluminium danner aluminium oksid og aluminium klorid. Danner ett nasty belegg som må skures vekk.

Er det noen som har en god idé om vaskemiddel å bruke i denn gryta?
 
Skal du ikke koke i den da? Det er sterilisering nok det, hvis du har fått rengjort den ellers.

Klor vil i alle fall ødelegge emaljen (har ikke den nøyaktige kjemien på plass her), så ikke bruk det. Du vil gjerne ha et matt lag av aluminiumsoksid som hindrer direkte kontakt med aluminium, ellers kan du få metallsmak. Blank er med andre ord ikke nødvendigvis bra i dette tilfellet. Hvis du har skrubbet den ren skulle det holde å skylle såpe bort. Det vil vel danne seg et nytt oksidlag i kontakt med luft etterhvert.
 
Den er jo forsovet ren. Men klarte ikke å bestemme meg om det luktet svakt av krabbe eller metall. hehe. Mulig at jeg innbiller meg det siden det er det gryta har blitt brukt til.
Får skylle den ren med kokende vann og så la den stå og lufte seg slik at oksideringen kan begynne. Det laget som var fra før er long gone nå.
 
Jeg quoter Palmer på det her, jeg er ingen metallurgist. How to brew, appendix G:

However, when using aluminum for a brewing pot, do not clean the metal shiny bright between uses, or you may get a metallic off-flavor. Like all metals, aluminum depends on a passive surface oxide for corrosion resistance and scouring the metal shiny bright will remove the passive film. Allow it to grow dull and gray with use. To encourage a passive film in a brand new pot, wash it thoroughly, dry it thoroughly, and then put it in your oven (dry) at 350 °F for about 10 minutes.
To clean aluminium, I recommend percarbonate-based cleaners like Straight-A and PBW, or unscented dish washing detergent like Ivory. Do not use bleach, as it can cause pitting of the aluminium.
 
Jeg begynner å bli redd for off-flavors dersom jeg skulle bruke denne gryta, da jeg har skuret den godt med fin stålull. Dette måtte gjøres for å få vekk skitten.

Hva slags gryter bruker dere?
 
Jeg vet det er mange som bruker aluminiumsgryter, det burde gå helt greit.

Har også lest om folk som har skrubbet skinnende blank og ikke fått metallsmak, så alt kan gå. Hvis ikke du får stappet gryta inn i oven som Palmer foreslår (stor ovn gitt!), kan du sikkert bare la gryta stå litt lenger før du bruker den. Aluminium er rimelig reaktivt oksygenet i lufta, så det bør ikke ta for lang tid. Ifølge noe teori jeg synes å huske skjer det egentlig umiddelbart, men da skjønner jeg ikke hvorfor det skulle gi metallsmak av å skrubbe i utgangspunktet.

Mulig noen andre har konkrete erfaringer!
 
Hvis målet er å få den skinnende blank kan du bruke godt fortynnet saltsyre; Så lenge du jobber relativt kjapt. (Ikke la gryta stå med dette lenge!!) Det tar aluminiumsoksid-belegget + evt. annet belegg. Gryta blir som ny. Du trenger ikke mer enn en halv liter syreløsning til en stor kjele. Bruk en oppvaskbørste, så går det fort. Skyll med rikelige mengder vann etterpå.

Grunnen til at du bør gjøre jobben kjapt er at saltsyre (HCl) også reagerer med aluminiumet. Men en lav konsentrasjon HCl over kort tid er ikke noe problem.  
Reaksjonsligning: Al(OH)3(s) + 3 HCI(aq) ........... AlCl3(aq) + 3 H2O(I)

Bruk hansker og briller. Og husk: "Syre i vann går an, vann i syre blir et uhyre!"

EDIT: Såvidt jeg husker hadde jeg ikke noe problem med bismaker etter jeg prøvde dette. Aluminium er godt som gull til brygging!
 
Etter å ha skrubbet gryta skikkelig med stålullen som inneholdt en god såpe tror jeg at jeg dropper andre vaskemidler. Den ble så å si skinnene blank igjen. Da denne ikke skal være blank i utgangspunktet, det er ingen kjøkkengryte. hehe.
Nå lukter gryta båt aluminium, så jeg tørket den og lar den stå i over en uke før jeg brygger med den. :)
 
Bruker aluminiumskjele. Den ser kanskje skitten ut på grunn av belegget på innsida, men det tar jeg bare som et tegn på at den er trygg å bruke. Bruker bare vanlig oppvaskbørste på den etter bruk for å få vekk restene etter brygginga. Kanskje ikke så dumt å begynne fra scratch dersom den har vært brukt til andre ting? Men det er altså ikke noe å bekymre seg over framover. Tvert imot :)
 
Tilbake
Topp