Gummipakning gjæringskar, -inni eller utenpå?

john petter

Fylkesstyre
Hei,
jeg klarer ikke helt bestemme meg, -skal gummipakningen til kranen på gjæringskaret settes på utsiden eller på innsiden?

Jeg har av uviss grunn satt pakningen på utsiden hittil, men det kan være det er best å ha den på innsiden fordi pakningen da hindrer at det blir skrapt opp spor på innsiden av karet når man skrur kranen godt fast.
Eller man kan kjøre dobbelt. Med pakninger på begge sider.... ;-)
 
Jeg får ikke det helt til å stemme. Du drar jo ordentlig til, og da skal det i teorien være helt tett mellom kar-pakning og pakning-plastskruring...

Aha! (Eureka-opplevelse!!) ;-)
-Væsken følger gjengene under plastskruring og pakningen.

Da skal jeg fortsette med pakningen utenpå.
Takker!
 
Pga. gjengene. Det vil kunne lekke hvis pakningen er på innsiden.

Det ikke bare vil kunne lekke; det lekker. Jeg begynte nemlig også med pakningen inni, så dette har jeg solid empiri på. Jeg måtte dra til skikkkelig hardt for å unngå det, og resultatet ble jo at jeg dro i stykker krana. Godset i den gjengede delen holdt ikke.

Jeg får ikke det helt til å stemme. Du drar jo ordentlig til, og da skal det i teorien være helt tett mellom kar-pakning og pakning-plastskruring...

Aha! (Eureka-opplevelse!!) ;-)
-Væsken følger gjengene under plastskruring og pakningen.

Da skal jeg fortsette med pakningen utenpå.
Takker!

Fornuftig;).
 
Drar opp denne igjen. Kjøpte to nye kraner der det fulgte med 2 pakkninger
Skal jeg bare bruke den ene, eller en på hver side?
Betyr sikkert ikke all verden, men..
 
Drar opp denne igjen. Kjøpte to nye kraner der det fulgte med 2 pakkninger
Skal jeg bare bruke den ene, eller en på hver side?
Betyr sikkert ikke all verden, men..
Den på innsida har kanskje en funksjon som beskyttelse for plasten i bøtta, og det gjør jo ikke noe å bruke den, men ellers er det jo den på utsida som tetter for lekkasjer.
 
Tenker at siden bøtta er rund og anleggsflaten på ventilen/mutter/skive er flat så vil det være lettere å få den tett om du har en myk pakning på hver side som føyer seg til kurvingen. Om det er slik det er tenkt vet jeg ikke, men føltes logisk oppe i huet mitt.
 
Tenker at siden bøtta er rund og anleggsflaten på ventilen/mutter/skive er flat så vil det være lettere å få den tett om du har en myk pakning på hver side som føyer seg til kurvingen. Om det er slik det er tenkt vet jeg ikke, men føltes logisk oppe i huet mitt.
Ankeggsflaten klemmes nok helt flat av krana, så det er neppe noe poeng.

Jeg opplever forresten at det er litt vanskeligere å få pet-kar tette enn vanlige plastbøtter. Det dreier seg om at gamle pakninger ikke er bra nok, så vidt jeg kan se. Det henger nok sammen med at overflaten på pet-kar er mye glattere.
 
Tilbake
Topp