Gushereffekt. Infeksjon?

Brygget en old ale 6. august i år. Brukte wlp002 og etter 14 dager i gjæringskaret hadde det gjæret fra 1,062 til 1,012. Jeg tilsatte 120 gram sukker til karbonering for 25 liter øl, noe som skulle gi ca. 2.0% kullsyre, ved en temperatur på 22 °C. Sukkerlaken ble godt utblandet. Etter ca. 2 ukers karbonering opplevde jeg at ei testflaske skummet over. Neste test gjorde jeg i dag med 2 flasker og fortsatt skummet det over når jeg åpnet. Smaken var bra, og det som endte opp i glasset virker ikke overkarbonert. Hva kan ha skjedd her? Kan det være en infeksjon/villgjær, eller er det håp om at dette vil gå seg til ved lengre lagringstid?
 
Hverken villgjær eller infeksjon, som i bunn og grunn er det samme :) utløser denne efekten. Dette er beskrevet tidligere mange ganger, men likevell: når øllet skummer over ved tapping i glass fra fat/flaske, mister du mye co2, og deved blir øllet flatere. Grunnen til at det skummer over kan være mangt og mye. Hovedårsaken kan være humlerester/uklarheter i øllet som frigjør co2, urene/ripete glass, temperaturforskjell. I de fleste tilfeller er vel førstnevnte mest utbredt.
Varmt øl er også mye feil ved fattapping. Der spiller tappetrykk, slangedimmensjon/slangelengde inn.
 
magne1972 skrev:
Hverken villgjær eller infeksjon, som i bunn og grunn er det samme :) utløser denne efekten.

Villgjær vil vel strengt tatt kunne føre til overkarbonert øl, siden den vil kunne gjære videre på sukkerarter som wlp002 ikke klarer. Det er dette jeg frykter har skjedd. Neste gang jeg åpner ei av disse flaskene skal jeg prøve å måle om FG er lavere enn da jeg flasket. Siden smaken kjennes bra ut er jeg fortsatt nysgjerrig på hva årsaken kan være, og hvordan jeg kan etterforske dette videre. Jeg har gode rutiner på rengjøring og har ikke hatt problemer med infeksjoner før.
 
Per Øyvind skrev:
magne1972 skrev:
Hverken villgjær eller infeksjon, som i bunn og grunn er det samme :) utløser denne efekten.

Villgjær vil vel strengt tatt kunne føre til overkarbonert øl, siden den vil kunne gjære videre på sukkerarter som wlp002 ikke klarer. Det er dette jeg frykter har skjedd.
det kan i teorien være sånn, men da må villgjæren infisere øllet etter det er ferdig gjæret, og før flasking.
Når øllet er ferdig gjæret inneholder det alkohol og gjær, så villgjæren vil da ha store problemer med å etablere seg. Derfor vil de fleste villgjærinfeksjoner oppstå mellom tidspunktet for avslutting av koking, til gjæringsforløpet er godt igang. Da fører dette ikke til flaskebomber, men til tynt og vondt øl (som oftest)
 
Tja, nei. Villgjæren kan være mye tregere og i mye mindre mengder enn den vanlige gjæren, og først gi merkbar effekt på ølet etter flere måneder på flaske. Jeg laget gusher-porter i fjor, og den var ikke overkarbonert før et par uker før jul (brygget i september-oktober).
 
Tilbake
Topp