Haandle billig ølsett fra utlandet?

Hei folkens, god helg!

Noen her som vet om man kan kjøpe ølsett + råvarer fra utlandet for å få ned prisen? Noen anbefalinger?

Takker

Anbefalingen min blir å handle lokalt/i Norge av et par grunner:

1. Det er lurt å støtte de lokale butikkene slik at de faktisk er der når du trenger noe kjapt.
2. Når du kjøper ølsett vil du at humlen og gjæren skal oppbevares kaldt lengst mulig, og få det på kjøl så snart som du mottar det for å holde på kvaliteten. Bestiller du fra utlandet vil du dårligere råvarer på grunn av frakttiden.

Det er allikevel grep som kan gjøres for å få ned prisen:

1. Du kan søke opp oppskrifter og kjøpe inn til de selv, f eks Brewfather har masse oppskrifter tilgjengelig og skalerer de for deg, problemet blir som regel humlen som selges i 100g poser, men ved litt planlegging så får du brukt alt opp etter noen brygg.
2. Kjøp ferskgjær og sett en gjærstarter der du tar vare på litt av gjæren, da kan du ha samme gjæren til veldig mange brygg.

Humle holder svært godt i fryseren....

Ellers er jeg enig med @Roadrune.. det er lite å hente på å kjøpe fra utlandet og kvaliteten er som regel dårligere enn ferskvare fra norske bryggebutikker.

Er enig i at man bør bruke lokale forhandlere, og at det ikke er allverden å spare. (Ølbrygging blir fort dyrt, men det er sjeldent pga ingrediensene).

Men for å svare på spørsmålet, så kan du kjøpe humle og gjær via https://www.crossmyloofbrew.co.uk/ . De har ofte et godt utvalg av humle. Gjærene er re-brandet, så her en nok Google din venn.

Er helt ny i gamet så bruker kun "ekstrakt". Må vel være noe å hente på å handle utenlands i store nok kvanta?

Flytende ekstrakt er ferskvare, så tenker du bør vite produksjonsdato før kjøp. I hvert fall dersom du er opphengt i kvaliteten på resultatet. Alternativet er spraymalt. Etter hva jeg har lest er gammelt spraymalt bedre enn gammel flytende, så det er kanskje det greieste å bestille fra utandet.

Har da ingen forslag, men tenker det kan være lurt å følge med på tilbud fra bryggeributikkene, og hamstre da. Har ofte sett gode tilbud på ekstrakter. Tenker ellers at det fort blir dyr frakt fra utlandet.

• Like
Reaksjoner: JoW
Jeg kjøper spraymalt i 22kg sekker fra Bryggselv og de koster 1234,- med norbrygg rabatt, tro hva den samme påsan ville komt på med frakt, moms og evt fortolling?

Jeg tror det er lite å spare :)

• Like
Reaksjoner: JoW
Er helt ny i gamet så bruker kun "ekstrakt". Må vel være noe å hente på å handle utenlands i store nok kvanta?
Så noen slike hermetiske ekstraksett på Hypermat tidligere i sommer. Prisen 119,- stussa jeg på helt til jeg så datoen på boksen.

Er enig i at man bør bruke lokale forhandlere, og at det ikke er allverden å spare. (Ølbrygging blir fort dyrt, men det er sjeldent pga ingrediensene).

Men for å svare på spørsmålet, så kan du kjøpe humle og gjær via https://www.crossmyloofbrew.co.uk/ . De har ofte et godt utvalg av humle. Gjærene er re-brandet, så her en nok Google din venn.
Humle og gjær til ølbrygging er klassifisert som næringsmidler. Dette betyr at det er tollpliktig, jeg bestilte 2 pakker fra utlandet begge med en verdi lavere enn 350,- kr.

Den ene skled gjennom systemet uten problemer. Den andre hanket posten inn og jeg fikk en tilleggsregning på 323,- kr.
Det ble dyr humle.

Har sjekket med tollvesenet som bekreftet at posten har gjort riktig. Den som skled gjennom var flaks.

Tilbake
Topp