Halvert mengde humle

Du kan koke opp en humle-te og tilsette i gjæringsspannet.

Du må regne litt på det, siden du tilfører litt ekstra vann, men teen trenger ikke være stor, så på 50 liters brygg gjør det nok ikke store utslaget.

Du kan sile du vekk humlerestene før tilsetting til gjæringsspannet, så blir det enklere på tappedagen.

--
Sendt fra mobiltelefon med Tapatalk
 
Bør det kjøles ned til rundt 20 grader før det tilsettes? Bør vi vente til stormgjæringa er over eller er det bare å tilsette med en gang for best mulig resultat?
 
Bør det kjøles ned til rundt 20 grader før det tilsettes? Bør vi vente til stormgjæringa er over eller er det bare å tilsette med en gang for best mulig resultat?

Ja, absolutt. Må kjøles ned til samme temperatur som brygget gjærer på nå.
 
Hvor mye vann trenger vi i teen? snakker vi en halvliter?

Vil tro det kan funke, bare pass på at du ikke svir humlen i bunnen av kjelen. Så kjører du "normalt" humle-kokeskjema med de mengdene du manglet.
Med så små mengder væske kan du avkjøle kjelen i et kaldt vannbad i vasken.
 
Jeg ville sjekket i en kalkulatur først ettersom antall ibu som trekkes ut under kok påvirkes av SG under kok. En SG på 1.000 vil gi litt annen IBU enn en SG på f.eks. 1.050. Brewersfriend.com sin IBU-kalkulator funker nok.
 
Kunne du langfjes dobbeltsjekket om eg har forstått den kalkulatoren riktig? Hvis du ser i oppskrifta jeg linket til i posten så skal den første Saaz humlen vi tilsetter kokes i 60min å ha en IBU på 13.72. Når eg skriver inn 1.000 OG i kalkulatoren så kommer eg fram til at denne bare trenger ca 21min på å nå samme IBU. er dette riktig? Har da ikkje forandret noe på volumet øverst i kalkulatoren.
 
Det er vanskelig å gjøre uten å vite antall litere og alfa-inneholdet i humlen. Men generelt øker IBU for lavere SG, alt annet likt. Altså samme mengde humle kokt samme antall minutter vil gi mer IBU jo lavere SG. Jeg tror det er slik at sukkertettheten i vørteren "tar plass" slik at alfa-isomeriseringen ikke er like effektiv under kok, i prinsippet. Dette vet svært mange mye bedre enn meg. Men det høres ut som du er inne på noe, at du har gjort ting rett.
Det jeg lurer på er hva du bør holde konstant når du lager humle te vs. koke vørter. Bør du koke i 60 minutter og justere humlemengden ned for å nå samme IBU eller om du bør koke samme mengde humle i ca 21 minutter og på den måten få rett IBU. Det koker ned til om én IBU kokt 20 minutter er lik én IBU kokt 60 minutter, dette vet jeg heller ikke.

Som vanlig, flere spørsmål enn svar.

Edit: Jeg ville bestemt meg for en ting og gjennomført etter planen og heller se hva resultatet blir. Det kommer til å bli interessant og gøy og det kommer til å bli godt øl uansett :)
 
Sist redigert:
Jeg kokte opp 33 gram humle. Bommet stygt da jeg bare brukte en kopp vann først. 3 kopper så ble det som en tykk grøt. Så hvis du skal ha det mer som en te så må du vel bruke en de vann. Alternativ kan være å bruke en slik humlebeholder laget av perforert rustfritt stål. Da slipper du å få så mye av guggen i avtrekket. Men mengden vann blir vel det samme.
Jeg slapp alt i gjæringskaret med hensikt. Skal prøve hvordan det blir i forhold til aroma og smak.
 
Hvordan vil det være å tilsette alt som mangler i lag med tørrhumlen, altså bare kaste pelletsene rett i gjæringskaret?
 
Sist redigert:
Om du bruker 3 til 5 liter vann og koker humlen i dette etter samme tidsskjema så kommer du vel ganske nært. Husk å kjøle gryta etterpå slik at sene humletilsetninger forblir aromahumle.
 
Tilbake
Topp