• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Solgt/Kjøpt Halvflasker

Kan eventuelt lånes ut...
Jeg lånte bort noen hundre flasker med kasser til erikraude uten returdato... Tvilsomt om jeg går tilbake til flasker noen gang :)
 
Jeg pantet et par kasser med etikettløse flasker. Du får dem ikke gjennom maskinen, men betjeningen teller opp og gir deg en lapp som du tar med til kassen. Det gjør de i hvert fall der jeg handler.
Men altså, 31 august er siste chance for disse flaskene.
 
butikken jeg av og til bruker, skikkelig landhandel med kunstgjødsel og formel har bare manuell telling men nærbutikken vår (rema) har ingen som kan telle
 
Og hvis dere lurer på hvorfor jeg selger disse fine flaskene, så er det fordi jeg gav opp ølbryggingen. Det begynte ganske bra. Jeg øvde meg på noen ekstraktbrygg som jeg kjøpte hos Brygg Selv. Det ble brukbart drikke.

Men så skjedde det noe. Øllet så riktignok godt ut i det jeg tappet det på flasker, smakte ok også, men etter en uke på flasker var usmaken der. Dessuten skummet øllet altfor mye og strømmet av seg selv ut av flasken når jeg åpnet den. Etter flere ekstrakt- og allgrainbrygg på den måten, lot jeg alt ligge et år. Så ett forsøk til med samme resultat. Da fikk jeg nok og bestemte meg for å bruke tiden på mer givende hobbyer.

Og joda, jeg vasket alt i klor og brukte Starsan til desinfisering.
 
Usmak pluss at ølet kommer ut av flaskene av seg selv høres ut som infeksjon, ja. Det kan være at basseluskene har gjemt seg i en uren kran som ikke er tatt fra hverandre, eller lignende. Et eller annet sted i prosessen etter kok må feilkilden være.
 
Usmak pluss at ølet kommer ut av flaskene av seg selv høres ut som infeksjon, ja. Det kan være at basseluskene har gjemt seg i en uren kran som ikke er tatt fra hverandre, eller lignende. Et eller annet sted i prosessen etter kok må feilkilden være.

ja, syns han skal beholde flaskene og prøve mer :)
 
Være sikker på at det er utgjæra, bruke nok vann i sukkerlaken så det blir homogent med ølet enklere, og kjøle ned ei uke før du tester. Skal mye til før det skummer over om de tre tinga er på plass. Krane og tappestav er enkle ting å plukke fra hverandre og finne urenheter samt vaske og starsane.
 
bruker vi ikke gi bort slikt eller :) er ikke så sikker på at det er pant lengre på disse
Med fare for å virke gnien mener jeg det er helt legitimt å ha noen kroner for flaskene (og kasser). En har jo betalt pant for flasker og kasser, pluss at en normalt har hatt litt jobb med rengjøring. Har selv 15 kasser med bjørnunger som er kjøpt hos lokal sjappe. Har brukt en del timer kraftig rengjøring av disse. :cool:
 
Og hvis dere lurer på hvorfor jeg selger disse fine flaskene, så er det fordi jeg gav opp ølbryggingen. Det begynte ganske bra. Jeg øvde meg på noen ekstraktbrygg som jeg kjøpte hos Brygg Selv. Det ble brukbart drikke.

Men så skjedde det noe. Øllet så riktignok godt ut i det jeg tappet det på flasker, smakte ok også, men etter en uke på flasker var usmaken der. Dessuten skummet øllet altfor mye og strømmet av seg selv ut av flasken når jeg åpnet den. Etter flere ekstrakt- og allgrainbrygg på den måten, lot jeg alt ligge et år. Så ett forsøk til med samme resultat. Da fikk jeg nok og bestemte meg for å bruke tiden på mer givende hobbyer.

Og joda, jeg vasket alt i klor og brukte Starsan til desinfisering.

Korleis overførte du til omstikkingskaret Og korleis tilfører du sukker. Tenke på om du til fører mykje luft.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
På slutten ihvertfall gjorde jeg slik: Jeg stakk jeg ikke om, men tappet fra gjæringskaret. Kranen ble kokt før jeg satte ølet. Tappestaven ble tatt i fra hversandre og delene kokt.
Sukkerlaken ble tilført hver flaske med en slik sprøyte man får på apoteket.
 
Tilbake
Topp