Handleliste for magnetrører.

Hei.

Jeg ser det er en god del smartinger der ute som har laget magnetrørere selv av gamle pc,er og annet de har liggende.

Er det noen som gidder å sette sammen en handleliste med hva jeg trenger om jeg bruker netonet.no eller mpx/komplett.no?

Tenker vifte,power supply, regulator etc

Jeg har magnet til rører, plexiglass plate, samt diverse ledninger og elektro verktøy.
 
12v adapter. Sjekk spec for hvor mange A vifta trekker og ikke kjøp noe mindre.

Viftekontroller med poteter som er innenfor vifteratinga. Billigste type. Vet ikke hvis du finner det på mpx/komplett etc da de har mye fancy som bygges inn i pcer.

Koblingsboks fra CO/BT.
Wago-klemmer fra CO. Treveis.
Neodynium-magneter fra CO.
Superlim til å lime magnetene fast på vifta. Her er det mange løsninger. Min var å skjære ut en liten sirkel av en pizzaeske eller noe, feste denne oppå vifta og feste magnetene i denne. Husk polene.

Jo flere magneter spredt langs en akse jo flere størrelser på magnetpinnen kan du bruke uten at de fly av.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Her er en kar som viser framgangsmåte på en svært billig hjemmebygget magnetrører, med handleliste.

http://www.youtube.com/watch?v=XVLB9c0j1iU
Har selv bestilt et par av disse delene og håper at de kommer snart, slik at jeg kan gjøre et forsøk på denne.
Hadde heldigvis det meste liggende fra før, så jeg ser for meg en totalpris på ca 200 kr.
 
Ser viftene på komplett varierer fra 1000-2000 rpm-
Hva er tilstrekkelig?

Skjønner man kan variere med potmeter, men likevel?
 
PWM styring, ser ikke ut til at styrepanel er med i pakka. tror den puls styres, så et potmeter funker mest sannsynlig ikke.
 
RETBergen skrev:
PWM styring, ser ikke ut til at styrepanel er med i pakka. tror den puls styres, så et potmeter funker mest sannsynlig ikke.

Det kommer ikke bra frem i netonent sine sider,,men om du googler denne vidten, så tolker jeg det slik at det er en egen pwm modul med her.

Om den mangler så får den 12 volt direkte,,evt by-passet pwm modul med et potmeter,,,,"rett i sikringsboksen"  ;) ;)
 
Tilbake
Topp