Handpumpe og Cask Breather

Hei!

Fatsystem skal oppgraderast og lurer derfor på om dykk som har slikt utstyr kan dela litt informasjon og erfaringer. Eg lurer hovudsaklig på kor dykk har kjøpt pumpa og cask breather, og kor mykje dykk måtte betale for dei forskjellige tinga samt frakt pris.

Takk på førehand!
 
Pumpe på ebay og cask breather og pumpe fra Centriflow Services. Søk på sistnevnte på nettet. Har fått meget god service fra dem. De selger nyoverhalte pumper fra Angram. Meget solid kvalitet. Husker ærlig alt ikke pris...

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Tek fram denne tråden igjen.

Har ikkje fått kontakt med centriflow services, har sendt dei mail 2 ganger. Korleis tok du kontakt med dei Gahr? telefon?
 
Da ser det ut til å ordne seg med pumpe. Tenker å bestille direkte fra Angram sin nettbutikk. Skal til London i februar og besøke noken eg kjenner, så da bestiller eg enkelt og greit til adressen deira, og tar den med heim sjølv  :) .

cask breather har eg ennå ikkje fått kloa i, og rekner med å måtte ringe centriflow etter kvart, men det blir ikkje heilt ennå. Går det ann å etterfylle CO₂ manuelt til fatet når man bruker handpumpe? Tenker da å opne gasstilførelsen eit par sekunder når eg merker at pumpa lager vakum, lar det seg gjøre?

EDIT: eit spørsmål til. Er det ein spesiel slangetykkelse og lengde som er å foretrekke mellom fat og pumpe, eller er 2m med 3/16"ID bra?
 
Torvald skrev:
EDIT: eit spørsmål til. Er det ein spesiel slangetykkelse og lengde som er å foretrekke mellom fat og pumpe, eller er 2m med 3/16"ID bra?

Nå har det også ordna seg med cask breather også ;D . men eg bumper fortsatt spørsmålet over, må begyne bestillinga snart...
 
Mener jeg bestille 1/2" slanger fra morebeer til mine pumper. fikk cask breatheren fra samme sted som jeg kjøpte pumpene, men kommer ikke på hvor jeg kjøpte de!! var i england og jeg fikk sendt de til et kontor firmaet jeg jobber i hadde der da. E
 
Er det 1/2" dimmensjon på nippelen som sitt på pumpa?!!?  Korleis får du festa slangen godt på ball-lock koblingen da?
 
Satte på 3/16 (tror jeg) på ball-lock, den gikk akkurat inn i 1/2", mener jeg duppet det i glovarmt vann for og få det til og gli lett. Skal sjekke i helga, er i antwerpen og laaang vekk fra ølet mit denne uka:)
 
Jeg bruker bare en overgang med to nipler. En 1/2 toms i den ene enden og en til slangen til fatet i den andre. Null problem.
 
Gahr skrev:
Jeg bruker bare en overgang med to nipler. En 1/2 toms i den ene enden og en til slangen til fatet i den andre. Null problem.

Kor fikk du kjøpt overgang?

Kva lengde er bra? og kunne du lagt ut eit bilde av det?

Ps: kva trykk skal man ha på regulatoren når man bruker cask breather?
 
Jeg kjøpte overgangen på CO for mange herrens år siden. Den er vel omtrent fem cm, med slangenipler i begge ender.

Slangelengden er ike så viktig, siden man kun bruker atmosfærisk trykk. Kortest mulig, så er ølet ferskt.:)

Jeg har pleid å bruke ca. 1 bar inn i cask breatheren.
 
Supert! Då trur eg at eg har kontroll på kva eg treng. Skal bli morosamt å smila gjennom tollen med 4 angrampumper i sekken  ;D .
 
hehe, hadde eg bare hatt nokre millioner til overs så kunne eg sikkert gjort det  ;D . Neida, ei pumpe til kvar bror, ei til ein kompis (Roffe her på forumet) og ei til meg sjølv.
 
Det dukker stadig opp nye spørsmål i hodet til ein uerfaren handpumpar, så eg må nok plage dykk litt lengre med enkle/dumme spørsmål  :) .

Det er jo slik at disse pumpene ikkje har ein stopventil mellom fat og pumpe, slik at hvis det er trykk i fatet  vil ølet sive ut krana, dette er jo ikkje problem mens man serverer og har sluppe overtrykket ut først, men kva gjør dykk etter servering? for CO2 vil jo løysast ut av ølet og lage eit ørlite trykk, som muligens kan lage søl over natta, eller?

Kobler dykk fra pumpa etter kvar servering, og da evt. vasker/skyller igjennom den mellom kvar gang?

Setter dykk da evt. trykk på fatet igjen etter servering?

Går det ann å lage ein provisorisk stoppventil av å tette ein sparkler og skru den på kvar gang servering er ferdig?

Korleis primer man pumpa?
 
CO2 vil ikke løses ut av ølet hvis du kun har atmosfærisk trykk med CO2 på den aktuelle temperaturen du serverer ved, da er det uproblematisk. Ellers er det jo bare å koble fra. Noe av poenget med Cask er jo nettopp at man ikke skal ha noe trykk på fatet, da blir det fort for mye kullsyre. Om ølet f.eks. står på 11 °C, vil du ha 1,2 vol CO2 løst i det når det er i likevekt. Det er ikke et normalt CO2-innho °Cld i cask-øl (1-1,5 vol., altså alt etter temperaturen det står på). Om derimot temperaturen stiger, eller du fyller på ekstra trykk vil det fort lekke. Men det blir ikke overtrykk når du bruker cask breather.

Pumpen trenger ikke å primes, det er bare å dra i vei.
 
Så eg kan altså trygt la den stå med breatheren til fatet er tomt, så lenge ølet holder samme temp? 
 
Tilbake
Topp