Hansa sin IPA og ønser å lage noe lignende

Erling

Norbrygg-medlem
Hei er det noen som har en oppskrift som vil gi et øl en tilnærmet Hansa sin IPA, gjerne overgjæret
 
Hei Erling. Jeg drikker egentlig sjeldent Hansa IPA, men jeg kan gjøre et forsøk.

Når du ser etter oppskrifter så er Hansa IPA nærmere en forsiktig Amerikansk Pale Ale enn en IPA. Hvis du brygger etter oppskriften til Kinn Vestkyst IPA, for eksempel, vil du få et helt annet øl enn Hansa IPA. Det er litt teit at Hansa har kalt en Pale Ale for IPA, men slik er det nå.

For oppskriften ville jeg ha tatt utgangspunkt i en bitterhet på rundt 25-30 IBU og en OG på 1044. For maltbase hadde jeg kanskje valgt 50/50 Pils og Pale malt og kanskje 5% forholdsvis lys karamellmalt. Av humletype(r) vil nok flere amerikanske typer, som for eksempel Amarillo, passe inn. Jeg ville kanskje brukt 1g/l på 15 minutter og på 0 minutter i kokingen. Du kan også bruke 0.5g/l til tørrhumling. Av gjærvalg ville jeg nok ha brukt WhiteLabs 001, eller US05 dersom du ikke har magnetrører eller bare foretrekker å håndtere tørrgjær.

Oppsummert blir det noe slik som dette:

OG: 1044
IBU: 30

45% Pilsner malt
50% Pale malt
5% Caramel malt ~ 80 EBC

xg/l Amarillo 60 min*
1g/l Amarillo 15 min
1g/l Amarillo 0 min
0.5g/l Amarill tørrhumle

WLP001 gjærstarter eller US05

Mesking: 67C 60 min
Koking: 90 min

Gjæring: 18C (målt i ølet), 14 dager


*Ved 60 min står det xg/l. Med det mener jeg at du først beregner hvor mye IBU du får fra de seinere humletilsetningene og så fyller du opp på denne tilsetningen til du har 30 IBU totalt.
 
Sist redigert:
Ser at det har blitt laget to tråder om det samme (her og i pratehjørnet). Kanskje en moderator kan spleise trådene?
 
Sitat mail fra Hansa:

Humlesorter tilsatt for bitterhetens skyld er: Colombus, Chinook, Hallertau Magnum og Cascade

Humlesorter til tørrhumling: Cascade og Crystal
 
spiller det virkelig ingen rolle hva det heter/er? hmm... så hvis jeg går på butikken for å kjøpe, f.eks. en ipa, da velger jeg en flaske/boks som sier IPA. når jeg da kommer hjem med en veldig mild pale ale så blir jo det en nedtur? det er klart at det finnes tilfeller som ligger midt mellom de to typene med øl, men det jeg mener angående hansa ipa er at det er så klart i nedre del av pale ale -skalaen at det blir flåsete å kalle det for en IPA.

helt enig i at ikke alt kan komme i riktig klasse osv og at Hansa skal ha cred for å lage nye øl.. det er topp. men de kan fortsatt kalle en pale ale for en pale ale.
 
Sist redigert:
Det ble kansje litt feil formulert. Men hvorfor kan ikke folk kalle det Ipa. Hvem som bestenmer hva som er Ipa/pale ale. De har humlet det som Ipa, kanskje ikke like mye som andre. Men alle har jo forskjellig smaksans.
 
Ifølge alle typedefinisjoner av IPA jeg sett, bommer Hansa IPA på flere av punktene. Det er egentlig ikke spesielt viktig, sett i forhold til f.eks. krig i Syria, men jeg synes likevel at rett skal være rett. Uansett; det er vel et helt ok alternativ til industripilsen.
 
Ifølge alle typedefinisjoner av IPA jeg sett, bommer Hansa IPA på flere av punktene. Det er egentlig ikke spesielt viktig, sett i forhold til f.eks. krig i Syria, men jeg synes likevel at rett skal være rett. Uansett; det er vel et helt ok alternativ til industripilsen.
Kan du opplyse meg om hva som definerer en ipa og hvorfor hansa sin ikke er ipa????
 
Nå kjenner jeg ikke jeg de vitale stats på Hansa sin IPA, men det er vel et butikkøl? Og i så fall faller den allerede der utenfor BJCP sine guidelines på alkoholstyrke, og så er det vel godt mulig IBU'en er litt lavere enn den burde?

Det er klart det viktigste er at det smaker godt, men kategorier og klasser er jo der av en grunn, kjøper man noe som er stemplet som en IPA forventer man jo gjerne trøkket til en IPA.
 
Oppfatter Hansa IPA butikkversjonen som en god mildere versjon av typebetegnelsen IPA. Personlig heller den som mer mot en IPA enn en Pale Ale. Kjøper denne ofte, da jeg synes det er en toppers øl i stedenfor vanlig pils
 
Tilbake
Topp