Nei, nettopp, for som du sier så er de såpass like,
mm. du nøyaktig kloner f.eks Jørgen's fra forrige NM
Du skjønner hva jeg mener
Jeg tenker litt at hensikten med å vinne NM er å kunne brygge ølet sitt komersielt og da er det litt dølt å dra fram en oppskrift non andre har brygga før
Det er ikke lett, dette.
La oss si jeg brygger Vestkyst. Oppskrifta er velkjent. Da har jeg ikke all verdens kvaler med å bli premiert for det ølet, for det hjelper ikke mye å ha ei god oppskrift om du ikke er god til å brygge. Men om jeg skulle vinne NM, og få ølet brygga kommersielt, ville jeg synes det var nokså vanskelig. Det ville være litt merkelig å be Kinn brygge sitt eget øl som mitt NM-øl, og samtidig trur jeg andre bryggerier ville kvie seg litt for å brygge Kinns øl. For sjøl om det ølet jeg vant NM med, var mitt øl, sida det var jeg som hadde brygga det, var jo ikke oppskrifta mi, men derimot Kinns.
Men kanskje ville det være greit for Kinn å brygge et eget opplag av Vestkyst. Det er vel ingen dårlig reklame å kunne skilte med at ølet deres er så godt at det kan vinne NM? Det måtte blitt løsninga.
Nå er det jo bare en håndfull bryggerier som er aktuelle for den som vinner NM. Planker du ei oppskrift fra et annet, har du en litt vanskeligere situasjon.
Men ellers? Vi deler oppskrifter hele tida, og henter inspirasjon fra så mange steder. Jeg føler vel at jeg har noen oppskrifter som er mer "mine" enn andre oppskrifter jeg også har laga, og om jeg skulle vinne noe, ville det kanskje vært mest stas å vinne med ei av dem. Men jeg ville ikke skamme meg over å vinne med et øl brygga etter ei oppskrift som ikke var mi, heller. Jeg brygger en del øl på oppskrifter som ikke er mine, men ølet er mitt, likevel.
Og om noen skulle vinne noe med ei oppskrift jeg har lagt ut her på forumet, ville jeg synes det var flott - også om jeg sjøl hadde levert inn det samme ølet, og ikke nådd opp. Men jeg ville nok synes det ville være rimelig å nevne meg om oppskrifta skulle brygges kommeriselt.