Har ingredienser til pils men vil heller lage juleøl...

erik

 
Hei

Jeg har bestilt ingredienser til pils fra petit, men de ble liggende en måned og nå vil vi heller lage juleøl. Brygget skal settes tirsdag 2/11 så vi har ikke tid til å bestille flere ingredienser fra petit. Hvordan jule-opp dette brygget? Vi brygger med minimesk. Vi har nå:

2 kg lager malt knust
0,5 kg münchener hel malt
1,8 kg Muntons maltekstrakt light
1 kg  spraymalt light
0,5 kg spraymalt medium
100 g East Kent Goldings humle 4,8% pellets


Ser at flere oppskrifter inneholder spesialmalt av type crystal- eller kaffimalt. Kan jeg f.eks lage dette av munchenermalten som er hel?



 
 
Problemet er vel at du trenger noe mørkere...da er kanskje en ide kanskje å røste munchener-malten din en smule før du knuser den? Hørte akkurat noe om det på Brew Strong-episoden om Session beers - google "roasting barley", så finner du sikkert tips på temp og tid for å få munchenermalten en smule mørkere, og så kan du knuse den for steeping. Hva ellers som skal til får andre tipse om. :)
 
Er blant annet info om å riste malt her: http://www.howtobrew.com/section4/chapter20-4.html
Dere kan også tilsette litt karamellisert sukker for å få smak og farge. Jeg pleier å ta sukker og litt vann i en kjele og varme opp til 143 grader og så tilsette litt vann (forsiktig, bruk en skje med langt håndtak, i tilfelle sprut). Da synker temperaturen ned mot 100, og så lar jeg det varme seg opp til 143 grader igjen. Jeg gjentar tre ganger før jeg etter siste vanntilsetning har hele sulamitten oppi bryggekjelen. Temperaturen 143 har jeg kommet fram til etter en basic brewing radio episode om emnet: http://media.libsyn.com/media/basicbrewing/bbr05-07-09candi.mp3.
 
Eventuelt bruke mørkt, brunt sukker (jeg er glad i Billingtons melassesukker, ev. dark muscovado) eller mørk sirup/melasse. Dette gir et litt rom-aktig preg på ølet. Men vær litt forsiktige med mengdene. 250 g til 20-25 liter gir relativt mye karakter.
 
Takk for innspill. Spennende med mørkebrent sukkker i ølet. Den går vi for. Skal også prøve å lage noe krystalmalt av det hele kornet jeg har.
 
Tilbake
Topp