Har jeg drept ølet mitt??

Lurer på om jeg har driti meg ut :mad: Laget en Ægir IPA med WLP-051. Den første dagen luktet det godt og fruktig i kjelleren. Byttet gjærlås (desinfisertet) , men etter noen timer begynte det å lukte veldig svovel.
Har jeg fått en infeksjon ved bytte eller kan WLP-051 lukte litt svovel?????

Takker for svar:)
Bjørn
 
WLP051 burde passe bra til IPA. Blir ikke infeksjon av at du bytter gjærlås – så den har du i tilfelle pådratt deg tidligere. Tipper dette blir godsaker. Du bør koke humleposen før tørrhumlingen om noen dager (hvis du da ikke bare slenger pelletsene rett oppi karet). Da er det meste av alkoholen på plass – og faren for infeksjon er mindre. Kjenner ikke oppskriften – den skal kanskje stikkes om også. Lukter det svovel da, kan det hende at det gikk til helvete.
 
Lurer på om jeg har driti meg ut :mad: Laget en Ægir IPA med WLP-051. Den første dagen luktet det godt og fruktig i kjelleren. Byttet gjærlås (desinfisertet) , men etter noen timer begynte det å lukte veldig svovel.
Har jeg fått en infeksjon ved bytte eller kan WLP-051 lukte litt svovel?????

Takker for svar:)
Bjørn
Slapp helt av, WLP051 lukter svovel, spesielt under stormgjæring. Har brukt den flere ganger. Blir god IPA med den :)

Edit:
"I'm currently driving my wife crazy with the sulfer aroma coming off of this strain."
 
Tilbake
Topp