1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Har jeg drept ølet mitt??

En tråd i 'Brygging' startet av MonkeyBizness, 27 Okt 2014.

1. MonkeyBizness

MonkeyBizness
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Lurer på om jeg har driti meg ut :mad: Laget en Ægir IPA med WLP-051. Den første dagen luktet det godt og fruktig i kjelleren. Byttet gjærlås (desinfisertet) , men etter noen timer begynte det å lukte veldig svovel.
    Har jeg fått en infeksjon ved bytte eller kan WLP-051 lukte litt svovel?????

Takker for svar:)
    Bjørn

2. Mats Ø.

Mats Ø.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det dannes masse rart i et gjærende øl. Dette vil forsvinne etter en stund. RDWHAHB. :)

MonkeyBizness liker dette.
  3. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

WLP051 burde passe bra til IPA. Blir ikke infeksjon av at du bytter gjærlås – så den har du i tilfelle pådratt deg tidligere. Tipper dette blir godsaker. Du bør koke humleposen før tørrhumlingen om noen dager (hvis du da ikke bare slenger pelletsene rett oppi karet). Da er det meste av alkoholen på plass – og faren for infeksjon er mindre. Kjenner ikke oppskriften – den skal kanskje stikkes om også. Lukter det svovel da, kan det hende at det gikk til helvete.

4. DorMito

DorMito
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Slapp helt av, WLP051 lukter svovel, spesielt under stormgjæring. Har brukt den flere ganger. Blir god IPA med den :)

Edit:
    "I'm currently driving my wife crazy with the sulfer aroma coming off of this strain."

5. MonkeyBizness

MonkeyBizness
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det var deilig å høre :):):):):):):)

6. amatøren

amatøren
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Dess lengre du står og stirrar og luktar på gjæringskraret, jo større er sjansen for å få infeksjonssyndrom sjølv. Slapp av og sjå fram til godt øl.

Einar Michelsen liker dette.

Del denne siden