Har jeg fått infeksjon i brygget mitt? Summer Daze Wit Gahr Edition

Hei!

Nå har jeg brygget mitt 4. brygg og nå tror jeg jaggu jeg har klart å få infeksjon i ølet mitt. :mad::confused::eek:

Det er en Summer Daze Wit Gahr Edition. Brygget smakte helt OK ved flasking.

Nå, en uke senere, måtte jeg sjekke hvordan det gikk så jeg åpnet en flaske og tok en slurk.
Det kom et lite 'fssst' da jeg åpnet flasken og ølet var karbonert, om enn litt flatt foreløpig.

Men smaken... Først får man inntrykk av at det er godt men så kommer en sånn utrolig kvalmende, søtlig
smak som gjør at i alle fall jeg ikke vil klare å drikke noe av dette - kanskje det kunne passert som rusbrus på en fjortissfest... Jeg åpnet en flaske til med samme resultat...

Er det infeksjon? Eller er jeg bare for utålmodig, er dette en smak som kan forsvinne etter 2-3 uker til med karbonering og lagring? Ølet er ellers ganske uklart, men ser ikke 'sykt' ut på noen måte, fint skum er det også.

Åpnet også en flaske IPA jeg brygget et par dager før og den var helt fin. Heldigvis, ellers hadde jeg vært rimelig deppa nå... :D:p
 
Om ikke karboneringen er ferdig ennå, kan det godt være at den søtlige smaken kommer fra karboneringssukkeret.
 
Skikkelig, skikkelig søtt? Hvor mange liter brygget du? Hvor mye gjær brukte du? Som bobkaare over her sier, mål FG. Det høres nesten ut som ølet ikke har fått gjære ferdig eller noe i den duren...
 
Ja det er veldig søtt, men mer kvalmende enn søtt. Litt sånn fruktig-smøraktig-kvalmt bak i halsen.

Det var litt lite aktivitet i gjæringskaret i løpet av gjæringen syntes jeg.
FG var 1016, så litt høyt men ikke kjempe, og SG hadde ligget rolig mange dager på rad... OG var 1056.

Jeg brygget 25 liter, hadde oppi et par rør med ferskgjær som jeg fikk fra BryggSelv og ristet godt. Når jeg ser på det i ettertid tenker jeg at jeg kanskje ikke lot gjæren ligge lenge nok i romtemperatur før jeg slang det oppi, det var mer eller mindre rett fra kjøleskapet. Men at det skal ha så stor effekt?

Hadde det vært for mye sukker hadde det vel ført til eksplosiv karbonering?
 
Har hatt lignende symptomer på noen av mine brygg. Typisk er den søtlige smaken, og at det sier fssst når du åpner flasken, men ølet allikevel virker litt flatt. Det har stort sett vært forårsaket av at ølet ikke var ferdig karbonert. Ville latt det stå til karbonering en uke eller to til før du lar panikken ta overhånd.
 
Litt høy FG og lite kullsyre er vel ikke akkurat tegn på infeksjon, som gjerne fører til lav FG eller for mye kullsyre. En uke er lite tid på flaske. Ølet utvikler smaken veldig de første ukene etter min erfaring. Du nevner at ølet er uklart, men dette er helt normalt for en wit (bla. pga. hvetemalt). RDWHAHB!
 
Du bør få gjæren i aktivitet igjen, som regel ved å sette det varmt. Ikke sikkert den spiser opp all dritten men verdt å prøve
 
OK, og det funker selv om karboneringen er i gang?
Da setter jeg flaskene på badet et par uker og håper på det beste...
 
Ølen smaker fortsatt dritt. Nær ved å bare helle alt i dass nå bare for å kunne gjenbruke flaskene...
 
Tilbake
Topp