Har jeg knerta gjæren min? (fryseboksen stod på bånn guffe 1 døgn)

Klarte det utrolige. Jeg stilte motsatt av aus/ein på temperatur kontrolleren min, sånn at fryseboksen kun kjølte uten å skru seg av. Ila ett døgn ser jeg til min store skrekk at temperaturen i karet er på 0 grader!

gravity var kanskje 1,02, men nå tipper jeg bare, kan ha vært ferdig også. Kan jeg redde dette ?

Hva gjør jeg?

Har skrudd av fryseboksen og lar den bare stige naturlig opp til romtemperatur, går det for fort?

Må jeg tilsette ny gjær for å få den ferdig? Er det håp?
 
0 grader er jo tilnærmet helt optimalt for cold crash, er vel ikke is i ølet da. No Worries ;)Men hvis du ikke hadde nådd FG så må du kanskje gjete gjæren litt for å overtale den til å fortsette. Er jo ikke problem ved flaskekarbonering at du har vært nede i frysetemperatur, så håp er det nok helt sikkert.
Angående temperaturstigning så er ikke det noe problem, det er mere problematisk for gjæren at temperaturen faller raskt.....
 
Joda, 0 grader er fint det ift cold crash men som du er inne på skjedde det veldig kjapt (1 døgn fra 20 til 0) :p

Skal sjekke hvordan det går etterhvert, om den trenger gjenopplivning:p
 
Ja, mulig du kan prøve å røre forsiktig nede i gjærkaka for å få gjæren ut av suspansjon hvis det ikke er liv etter en dag eller to,ev rulle/rugge forsiktig på karet. Prøve å gjøre dette med minst mulig oksygen eksponering.
Hvis du hadde nådd FG så kan det muligens allikevel trenges litt hjelp av gjæren til å fjerne diacetyl, "rydde opp" i biprodukter etter gjæringen. Lykke til !
 
Den hadde iallefall bunnfalt noe vanvittig, var trub/gjær over tappe-krana, så må nok stikke denne om skal jeg klare å tappe på flasker.
 
Få deg pumpehevert.
Flasket isklumpen min nå. Under en liter gjær og grums men mye mer ulklar enn vannet etter utvask av en potetbinge. Satser på det ordner seg til høsten/vinteren.
 
Sist redigert:
har pumpehevert. skal gi det ett forsøk.

Tror jeg også må tilsette litt mer gjær for sikkerhetsskyld, sånn at jeg vet karboneringen går greit? en halv pakke US 05?
 
Tror kanskje ikke det men å tro ikke det samme som å vite.
Var det mitt ville jeg gjort det istedenfor å rote opp noe fra bunn.
En halv pakke er vel rikelig.
 
Jeg kan også anbefale tørrgjær spesielt beregnet for karbonering, om du har mulighet til å skaffe det. Sjekk doseringen på posen. Ikke mye som skal til, og det bunnfaller godt når jobben er gjort.
 
FG er nå 1,017 ca. Ifølge bryggprogram gir 75% att 1,016 med OG 1,067. Skal jeg bare flaske (og tilsette litt tørrgjær) og drite i å se om den gjærer videre?
 
Jeg ville fulgt normal prosedyre og vært litt mer tålmodig, og ventet en dag eller to for å se om du har nådd FG. US-05 kan gjære ut mer enn 75%, selv om den gjerne stopper rundt der. Utgjæring er avhengig av meskeskjema,pitch rate og oksygen, temperatur mm.

Flasket forøvrig et forsøk på klone av Ringnes Polaris baltisk porter i forrige uke som hadde FG på 1.040. Hadde stått to måneder på sekundær så jeg flasket med US-05 slurry, gjett om jeg var redd for flaskebomber:eek: Men det gikk fint, det var kun ugjærbare sukkerarter Nottingham gjæren hadde latt være igjen som beregnet, plastflasken jeg har som referanse ble steinhard men ikke mer.
 
Sist redigert:
Us-05 skal du ikke se bort ifra at gir deg nærmere 85% utgjæring heller, alt ut fra oppskrift forøvrig.

Det du kan gjøre for å ikke stikke om er å se om kaka er såpass medgjørlig at du kan tilte karet frem mot krana, tappe ut en del gjær og så tilte tilbake igjen for å tappe øl.
 
Us-05 skal du ikke se bort ifra at gir deg nærmere 85% utgjæring heller, alt ut fra oppskrift forøvrig.

Det du kan gjøre for å ikke stikke om er å se om kaka er såpass medgjørlig at du kan tilte karet frem mot krana, tappe ut en del gjær og så tilte tilbake igjen for å tappe øl.

Prøvde i går når jeg målte, det går ann å få tappet. Gjæren ligger akkurat under tappekranen. kommer ut en del "drid" i begynnelsen men så kommer god-sakene. Smaken er i alle fall veldig lovende, fin blanding av sitrus og litt krydder-preg fra Northern brewer(trodde det ble helt feil)

Tror jeg pitcher litt US 05 samt tørrhumler som opprinnelig tenkt, så kan jeg flaske om noen få dager; god plan?
 
Har for øvrig aldri opplevd 85% utgjæring, men det tror jeg skyldes mye ekstrakt-brygging+ at jeg kun har riste-metoden tilgjengelig for å få inn luft..:)

Er fornøyd hvis jeg lander på 75% eller litt mer:)
 
Tilbake
Topp