Har jeg vasket bra nok?

Kjøpte 5 kasser 0,33 'Bjørnunger' som jeg har vasket nå.

Tok et gjæringskar som jeg fylte med varmt vann og en god dæsj med klor. La alleflaskene som var ganske rene oppi der, de med snus/synlig mugg/annen møkk ble rengjort først. Lot det ligge en stund i vannet og vasket deretter med flaskebørste. Så skylte jeg utvendig og innvendig med rent kaldt vann og la de i en annen gjæringsdunk med vann og Starsan, før de til slutt ble plassert opp ned i kassene sine for å renne av seg.

Før tapping kommer jeg til å bruke en flaskevasker med Starsan.

Bra nok?
 
Skal vere gode greie dette.
Vist du vil vere endå sikrere kan du ta dei ein tur i bakerovnen på ca 180 grader i ca ein halv time.

frå min  HTC  "smart-tellefon "
 
Jeg gjør nesten det samme, bare at jeg fyller badekaret med klorvann og lar skyllevannet renne av ved at jeg setter flaskene opp-ned i en ølkasse.

Funker som bare det.
 
Ståle Bye Myrvang skrev:
Kjøpte 5 kasser 0,33 'Bjørnunger' som jeg har vasket nå.

Tok et gjæringskar som jeg fylte med varmt vann og en god dæsj med klor. La alleflaskene som var ganske rene oppi der, de med snus/synlig mugg/annen møkk ble rengjort først. Lot det ligge en stund i vannet og vasket deretter med flaskebørste. Så skylte jeg utvendig og innvendig med rent kaldt vann og la de i en annen gjæringsdunk med vann og Starsan, før de til slutt ble plassert opp ned i kassene sine for å renne av seg.

Før tapping kommer jeg til å bruke en flaskevasker med Starsan.

Bra nok?

Litt overkill kanskje?

Til mine første batcher ble flskene satt i et gjæringsspann med klorvann (ca 1-1,5 dl pr 10L). Lot de stå i 20 min før jeg spylte de med rent vann og tørket de på flasketre.
Flaskene kan stå på et flasketre natten over uten problemer, fordi det er ingenting som faller oppover. Så lenge rommet ikke er støvete og du hvirvler opp støv og dritt er du safe...

Hadde aldri problemer med skitne flasker. Er flaskene møkkete, la de sto i litt klorvann i en dag eller to og spyl. (kjøp flaskespyler)

Nå bruker jeg Starsan, utrolig mye enklere...
 
Tilbake
Topp