Har noen testet 6mnd gammel PurePitch (lager)?

AndyHagen

Norbrygg-medlem
Hei,
Jeg har tre pakker WLP800 purepitch, og tenker å lage en Urquell snart. Men pakkene ble laget 23.04.16 og er dermed på utgåttdato og 50% vial. Lagret stabilt ved 2graderC
Jeg kan lage meg en starter på 3,8L og få det til med et skrik, men ville dere tatt sjansen?

upload_2016-10-24_20-1-18.png
 
Jeg har laget starter på to mnd utgått 002 og den ble helt grei. Man ser det er lang lag-tid i starteren dog. Brukte 40% som utgangspunkt og kai troester sin utregning, og tok i litt ekstra, kanskje 0.3 L større starter enn det jeg fikk opp, altså ikke mr.Malty. Viabilityen har ikke så mye å si, da det er færre gjærceller som er døde enn det veksten blir for de som er i live, hvis det ga mening.
 
Jeg har laget starter på to mnd utgått 002 og den ble helt grei. Man ser det er lang lag-tid i starteren dog. Brukte 40% som utgangspunkt og kai troester sin utregning, og tok i litt ekstra, kanskje 0.3 L større starter enn det jeg fikk opp, altså ikke mr.Malty. Viabilityen har ikke så mye å si, da det er færre gjærceller som er døde enn det veksten blir for de som er i live, hvis det ga mening.
Snakker vi altså om 8mnd gammel gjær, dvs to mnd over utgått?
 
Snakker vi altså om 8mnd gammel gjær, dvs to mnd over utgått?

Mener det var noe slik. Er gjæren veldig gammel kan det lønne seg å lage en starter på 1.020 først, for å revitalisere den. Jeg laget rett på 1.040. Men saken er at viability har ikke SÅ mye å si for sluttresultatet mtp mengden biomasse, så lenge gjæren er frisk nok til å tygge gjennom starteren, noe veldig gammel gjær blir med først en svakere starter.
 
Mener det var noe slik. Er gjæren veldig gammel kan det lønne seg å lage en starter på 1.020 først, for å revitalisere den. Jeg laget rett på 1.040. Men saken er at viability har ikke SÅ mye å si for sluttresultatet mtp mengden biomasse, så lenge gjæren er frisk nok til å tygge gjennom starteren, noe veldig gammel gjær blir med først en svakere starter.
Ok, takker. Får se hvor tøff jeg er i trynet. Merker at tanken på en feilet pilsner svir litt mer enn hvis det skjer med en kortgjæret weizen. ;)
 
Hva skal du gjære og hva har du å jobbe med da?
Pilsner Urquell, 1.048 basert på German tradition malt. Litt lett dekoksjon underveis. Har magnetrører, har godt utstyr for gjæringskontroll (kjøleskap og STC). Slik sett godt rustet, så det handler vel egentlig bare om at jeg ikke har nok fritid til å feile. :) Mulig jeg slenger i gang en starter og ser om det kommer kjapt i gang som vanlig. Ved tvil kjøper jeg ny gjær.
 
Lag en liten starter først for å revitalisere, og så en stor etterpå, avhengig av kolbe så må du kanskje steppe den. Jo færre celler du pitcher i en starter jo flere nye ender du opp med.
 
Sist redigert:
Pilsner Urquell, 1.048 basert på German tradition malt. Litt lett dekoksjon underveis. Har magnetrører, har godt utstyr for gjæringskontroll (kjøleskap og STC). Slik sett godt rustet, så det handler vel egentlig bare om at jeg ikke har nok fritid til å feile. :) Mulig jeg slenger i gang en starter og ser om det kommer kjapt i gang som vanlig. Ved tvil kjøper jeg ny gjær.

Bestmalz sin tradition? Har du brukt den før? Den gir et veldig lyst øl alene.
 
Lag en liten starter først for å revitalisere, og så en stor etterpå, avhengig av kolbe så må du kanskje steppe den. Jo færre celler du pitcher i en starter jo flere nye ender du opp med.
Ok, skal teste en step. Du har ikke tilfeldigvis et anbefalt verktøy for beregning av steppingen? Får det nok til med de formlene jeg har og finner på nett, men hører gjerne om optimale verktøy hvis de finnes!

A
 
Braukeiser sier at Mr. Malty grovt underestimerer mengde gjør man får med magnetrører, for øvrig. Hva som stemmer aner jeg ikke.

Mr.Malty (Jamil Z.)har tilsynelatende bare ganget opp med 2.7 eller noe fra en non agitated stir plate med magnetrører. Foretrekker Kai Troester sin utregning siden den virker godt den og og man overpitcher tilsynelatende ikke så mye som med Mr. Malty. Men hvor mye gjær man trenger bør man regne på selv.
 
Mr.Malty (Jamil Z.)har tilsynelatende bare ganget opp med 2.7 eller noe fra en non agitated stir plate med magnetrører. Foretrekker Kai Troester sin utregning siden den virker godt den og og man overpitcher tilsynelatende ikke så mye som med Mr. Malty. Men hvor mye gjær man trenger bør man regne på selv.

Ok, dette har jeg vel hørt før men ikke tatt følgene av. Jeg har søkt opp Kai Troester, men finner ikke en konkret utregning/formel. Sitter du på denne og kunne delt?

A
 
Takk for lenke! Han ser ikke ut til å være utdannet innen gjær/biologi (ser ut til å være elektroingeniør), vet du om han har støtte fra White, Zainasheff et. al.? Jeg synes noen av metodene (og konklusjonene) til Kai vitner om litt manglende vitenskapelig forståelse for denne typen forsøk, så det kunne vært artig å vite om han har tyngre fagfolk i ryggen.
Betyr ikke at ikke hans beregninger er en forbedring av de basert på stille startere, men ble bare nysgjerrig.
 
Ligger oppskriften på pilsen din noe sted AndyHagen? Kunne du tenke deg å dele den?
Det skal la seg ordne.
Den er jo litt kompleks, og inkluderer utvidet dobbel dekoksjon, som du burde få beregningsarket for. Kan sende det på mail (pm).

Oppskrift (Brukte German tradition fra Best, ikke Heidelberg):
Merk at fargen vil øke og bli mer autentisk hvis du får til dekoksjon skikkelig.
upload_2016-10-25_23-24-30.png

Dekoksjonsmesk (her trenger du beregningsdetaljer for kokevolumer)
upload_2016-10-25_23-25-37.png


Omtrentlig gjæringsprofil:
upload_2016-10-25_23-27-18.png
 
Tilbake
Topp