Har starteren bunnfelt nok for dekantering

kfladseth

Norbrygg-medlem
Jeg er helt fersk i faget, også angående gjærstarter. Jeg satte en gjærstarter kaldt i går rundt kl 1500 da det ikke var tegn til noen gjæringsprosess (bunnfelt hvit gjær, ingen skum eller bobler). Lurer nå på om denne starteren har bunnfelt nok slik at den kan dekanteres for brygging i dag.DSC_0037.JPG res.jpg
 
Dette ser bra ut. Berre å slå av ølet til du ser det begynner å ta med seg gjær frå botnen av kolben.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Jeg hadde dekantert bort halvparten. Du ønsker deler av gjæren som fremdeles er i suspensjon (det som gjør at ølet fremdeles er ugjennomsiktig) siden den delen av gjæren også vil jobbe i slutten av gjæringsprosessen når hovedgjæren har flokulert seg (lagt seg på bunnen)
Ved å helle ut all vørter og kun bruke den gjæren som nå ligger på bunn, endrer du egenskapene til gjæren slik at du får et søtere øl med mindre alkohol.
 
Ikke for å stjele tråden din, men

Har satt en starter på 007, shaken not stired
som jeg hadde tenkt å pitche direkte imorgen,
men hvis jeg ikke får brygga før på mandag bør jeg da sette den i kjøleskapet
for å bunnfelle
eller skal jeg bare la hele stå i romtemp

slik ser ihvertfall 007 ut idag tidlig

IMG_9802.JPG

men tror jeg eliminerer problemstillingen ved å brygge idag uansett
 
Takk for svar Jo-Helge og msevland. Oppfølging, skal man dekantere den kaldt eller vente til den er temperert?

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Takk for svar Jo-Helge og msevland. Oppfølging, skal man dekantere den kaldt eller vente til den er temperert?

Sent fra min D6503 via Tapatalk
Du "skal" ingenting, det har ikke så mye å si. Det er nok bittelitt lettere når den er kald, for da ligger gjerne gjæren mer klistra til bunnen. Men det har virkelig ikke mye å si :)
 
Tilbake
Topp