Har sukker til karbonering vanskelig med å fordele seg jevnt

som nybegynner har jeg notert at man ikke skal skvulpe for mye på ferdiggjæret øl. Sukkeret ble omtrent bare blandet ved hjelp av strømningene ved omstikking. Og siden man er under "opplæring" noterte jeg også tapperekkefølgen på flaskene. De første flaskene fikk alt for lite kullsyre mens de på slutten fikk mye. Brukte plast i begynnelsen og på slutten uten å ha noen grunn men det avslørte ugjevnheter i karboneringen.
Skal sukkeret blandes må man røre rundt, men lurer på hvor mye man kan røre før det blir galt igjen. Det er jo ogsygen i ølet man skal prøve å begrense.
De to siste plastflaskene med godt trykk ble så bra at at jeg jeg nesten letta mens den fine flaska med tøff etikett fra tidlig tapping som jeg serverte til samboeren som plaster på såret for rot og bobling på badet ble nesten dødt øl.
 
Tilsetter sukkerlaken etter at jeg har fått 4-5 liter I omstikkingskaret. Omstikker med slange ned I karet som gir lett sirkulasjon. Rører forsiktig med en plast rører (fra europris) uten å plaske I øllet når jeg har omstukket. Øllet blir jevnt karbonert og jeg tror ikke det blir oksidert I særlig grad. Etter relativt kort tid er det drukket opp anyway. Skal du lagre I mange mnd/år så bør man gå mer rigid til verks vil jeg tro :)
 
Har du vurdert karboneringsdrops fra Coopers? Tilsettes hver enkelt flaske, og gir etter min mening (og erfaring) et jevnt godt resultat. Det er selvfølgelig delte meninger (om dette også), men jeg synes det er verdt et forsøk.
 
Når jeg brygger, tilsetter jeg sukkerlaken i omstikkingskaret etter at ølet er overført. Dette mest for å kunne kontrollere mengden øl som skal flaskes, i forhold til mengden sukker. Etter å ha tilsatt sukkeret så rører jeg forsiktig med desinfisert redskap (sleiv e.l.). Husk å ikke plaske med ølet da dette kan skape usmak.

Har testet noen ganger med å ikke røre, men opplever da forskjell i karboneringen i flaskene, slik som du gjør.
 
Jeg har sukkerlake i først og får jevn karbonering. Legger slange ned langs kanten i bunn så det blir god sirkulær bevegelse. Mengden sukker beregner jeg fra mengden som er i karet før omstikk, men jeg stikker om to ganger når det er mye trub.
 
Når jeg brygger, tilsetter jeg sukkerlaken i omstikkingskaret etter at ølet er overført. Dette mest for å kunne kontrollere mengden øl som skal flaskes, i forhold til mengden sukker. Etter å ha tilsatt sukkeret så rører jeg forsiktig med desinfisert redskap (sleiv e.l.). Husk å ikke plaske med ølet da dette kan skape usmak.

Har testet noen ganger med å ikke røre, men opplever da forskjell i karboneringen i flaskene, slik som du gjør.

Samme praksis her, og det har funket så langt. Har dog ikke mye erfaring enda.
 
Jeg har alltid brukt Coopers karboneringsdrops bortsett fra mitt siste brygg. Og konklusjonen er krystallklar. Aldri mer Coopers. Har fått en mye mer delikat og friskere karbonering (6 gram pr liter) . Virker rett og slett som Coopers drops ikke gir nok karbonering for meg, jeg brukte ett drops pr 0.33. Mye enklere var det også med sukkerlake. Jeg brukte en silikonslange som lå kveilet en halv runde i bunn av karet. Dette skapte en fin sirkulasjon som blandet sukkeret fint. Sukkerlaken ble tilsatt i tomt gjæringskar, sukkeret ble kokt i ca 5 dl vann. Jeg tok en forsiktig runde med en røreskje rett før flasking for sikkerhets skyld.
 
Ingen nevner tykkelse på laken? Personlig bruker jeg 5 dl vann for laken, heller direkte fra kjelen i flaskebøtta (kjøling er bortkastet tid) og overfører ølet. Det blir en langsom whirlpool mens dette skjer. Starter flasking umiddelbart etterpå, og har ikke hatt ujevnheter.
 
Hei
Jeg har akkurat flasket 20 liter kølsch, med sukker i nytt gjæringskar som beskrevet over uten å røre i ølet. Når jeg var ferdig å flaske, smakte jeg på den siste skvetten og det var urovekkende søtt. Burde jeg åpne flaskene, helle ølet tilbake i karet og flaske på nytt?
 
Det smaker alltid "sur-søtt" når du har tilsatt sukkerlaken, vil ikke tro du kan vite om det er godt blandet.
Å helle ølet tilbake vil ødelegge det, så jeg ville tatt sjangsen.
Det er vel ikke all verden av sukker du har tilsatt uansett?
 
Hei takk for kjapt svar!
Da lar jeg det stå til med ølet. Blandet forøvrig 6gr Pr liter:)
Igjen takk for svar!
 
Hei takk for kjapt svar!
Da lar jeg det stå til med ølet. Blandet forøvrig 6gr Pr liter:)
Igjen takk for svar!
Hvis du blandet veldig dårlig med lite vann i laken kan det jo hende at noen flasker fikk en veldig stor andel av sukkeret.
Om du vil vil på den sikre siden kan du jo sette det i en tre-kasse eller slenge et tungt pledd over.
Et håndkle under er også lurt.

Men mest sannsynligvis får du bare noen flasker med litt mer fizz.
Dette er en sånn greie man bare må lære seg etterhvert, det er mange teknikker og de står nok et sted på forumet alle sammen.
 
Jepp
Blir det skjærings så får jeg vel sette dette på opplærings kontoen :)

Har satt ølen i kasser, legg også merke til den umiddelbare nærheten til sluket i gulvet:)
 

Vedlegg

  • image.jpeg
    image.jpeg
    110,2 KB · Sett: 59
Hei
Jeg har akkurat flasket 20 liter kølsch, med sukker i nytt gjæringskar som beskrevet over uten å røre i ølet. Når jeg var ferdig å flaske, smakte jeg på den siste skvetten og det var urovekkende søtt. Burde jeg åpne flaskene, helle ølet tilbake i karet og flaske på nytt?
Dette skjedde med meg også, og jeg fikk ujevn karbonering. Er det urovekkende søtt på sluttene er det nok noe feil. Kan legge til at jeg har brukt sukkerlake uten problem helt inntill jeg begynte med cold-crash. Da er det mye vanskeligere å få sukkerlaken til å blande seg ut, og gjøre det helt nødvendig å røre litt før man flasker.
 
Det er jo greit å gjøre en liten test. Fyll bøtta med 20L vann, lag normal mengde sukekrlake og tilsett dugelig med rød konditorfarge. Gjør som du pleier når du skal flaske, og så ser du jo enkelt hvor godt sukkerlaken blander seg, eller omtrent hvor mye du må røre.
 
Tilbake
Topp