1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Hard zeltzer

En tråd i 'Råvarer' startet av thomaslm, 13 Mai 2020.

1. thomaslm

thomaslm
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hei
    Noen som har en oppskrift på en hard zeltzer som en kan anbefale? Når tilsetter en fruktsmak i en slik og hva med vannjustering?

2. gustavf

gustavf
    Expand Collapse
    Sentralstyre

Nyco fruktsalt, trøndersk ildvann og farris?

Men litt mer seriøst: Er ikke hard selzer bare vann, rent brennevin og bittelitt smakstilsetning, type saft?

loebrygg, BrewDerp og Finn Berger liker dette.
  3. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

- og dermed noe som har fint lite med en ansvarlig ølkultur å gjøre;)!

4. PetterL

PetterL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

5. thomaslm

thomaslm
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takk for svar. Enig i at det har lite med ølkultur å gjøre, men er jo flere bryggerier som har kastet seg på trenden i det siste.

6. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Ja, men de gjør det de gjør, for penger. Som amatører gjør vi det vi gjør av kjærlighet. ("amare" betyr jo "å elske".) Eller av grunner som ligner litt på det, i alle fall:).

erikraude liker dette.
  7. TurboJens

TurboJens
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

For at brygging fra bunn skal være lovlig så må du gjære vann og sukker, så karbonere dette.
    Hvis du gjærer dette og så tilsetter ferdig karbonert vann så vil du få et annet blandingsforhold enn produsenter kan få da de har mindre vann i grunnlaget sitt.

Så det kan lages, men det skal mye til før det blir drikkbart.

8. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Høhh? Her skjønte jag faktisk ikke det du skrev/mente... ? o_O

9. TurboJens

TurboJens
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Si du får 15% alkohol, da har du 85% vann. Et bryggeri kan i hvert fall bruke 60% alkohol, 40% vann. De vil få et annet kullsyrenivå enn om man selv bare tilsetter Farris.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

10. PetterL

PetterL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Man karbonerer jo til det nivået en selv vil på fat. Mineraler tilsetter man også etter smak. Trenger ikke kjøpe Farris for å blande med :p

YngveKL liker dette.
  11. gustavf

gustavf
    Expand Collapse
    Sentralstyre

Når et norsk bryggeri gjør dette, så tror jeg de kan gjære opp til maksimalt 22%. Over den grensa regnes det som brennevin, og da beholder sluttproduktet 20 års aldersgrense selv om det tynnes ut. (Om jeg har forstått alkoholloven rett.)

Jeg tror måten disse produktene lages på i bryggerier er at sukkerbasert væske, med noe gjærnæring, gjæres lengst mulig ned før det karbonfiltreres.

YngveKL liker dette.
  12. TurboJens

TurboJens
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det var slik tidligere. Frem til 2003 så var produksjonsmetoden avgjørende (som gjorde at noe rusbrus kunne selges i butikker, andre var vin eller brennevin og måtte selges på polet, selv om sluttproduktet var like sterkt.) Utesteder måtte f.eks ha skjenkebevillgning for brennevin og påfølgende 20år grense for å kunne selge all tilgjengelig rusbrus.

Norge måtte da enten gå over til å ha all alkohol på polet, eller også selge rusbrus/lettvin i butikker. Svært mye hetvin er oppgitt til å ha vodka som hovedingrediens, men har 18 år aldersgrense.

13. gustavf

gustavf
    Expand Collapse
    Sentralstyre

I alkohollovens §1-3 står det:
    Helsedirektoratet skriver fortsatt dette i sine kommentarer til alkoholloven:
    https://www.helsedirektoratet.no/ru...-alminnelige-bestemmelser#§-1-3.-definisjoner

Det som forsvant med rusbrus-dommen i 2003 var vel et totalt forbud mot rusbrus, og en del andre alkoholholdige produkter under 4,7%, i butikk, uavhengig av produksjonsmetode.

14. TurboJens

TurboJens
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Noen få år etter dette så ble praksisen endret til å gjelde lettbrennevin også. Det kom da raskt produkter som utvannet Koskenkorva, og Vikingfjord?

Da fikk 18-åringer også mulighet til drinker på utesteder. Faktisk muligheten til sterkere blanding også, da det ikke er noen volumbegrensing. Var innom Møllers for en stund siden, hyllene var fulle av utvannet vodka.

Mener polet også selger dette til 18åringer. Men ut fra forskriftene ser jo det vanskelig ut.

15. gustavf

gustavf
    Expand Collapse
    Sentralstyre

Jeg tror, men er ikke helt sikker, på at disse er laget på tilsvarende måte som i lenka fra BYO-lenka over: Gjæret til maks 22%, filtrert og vannet ut, uten destillering.

16. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hehe, man gjør jo som @PetterL skrev over da :)

17. TurboJens

TurboJens
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja. Som jeg også skrev man måtte gjøre i første posten

YngveKL liker dette.
  18. Kloakk

Kloakk
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Del denne siden