Harsk bitterhet / litt rar smaķ / belegg på tenna

Jeg står og synser og føler litt på min andre batch, og klarer ikke helt å beskrive det bortsett fra det som står i topic.

Oppskriften er dessverre borte vekk, så lite hjelp å hente der. Keg husker iallefal at jeg tørrhumlet med 50g på et 13ish loter brygg.

Men det føles litt ut som å ta en humlepellet i munnen og sutte på den, men mye mildere. Får et belegg på tenna også. Det var en biab batch, hvor jeg kanskje tok litt av med humla. Maltsmaken må jeg iallefall se langt etter.

Ut ifra det lille jeg klarte å beskrive, er det for mye humle midt i koket? Det var iallefall ingen vinner dette her, selv om det er helt drikkbart.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta

Har selv opplevd at en øl kan være ganske så besk og ikke særlig god etter tørrhumling, men etter to-tre uker lagring har smaken tatt en helt annen form og er blitt himmelsk god. Harsk er kanskje litt annet enn besk, dog.

Så det er tørrhumlinga, mest sannsynligvis.

Og idag så så jeg at det er tonnevis med trub i flaskene, ikke rart jeg får belegg på tennene.

Ja, etter min erfaring er noen ukers lagringstid viktig etter tørrhumiling. 50g à 13liter høres mye ut.

Ikke så vildsomt mye tørrhumle, egentlig. Mindre enn de fleste doble ipa-er. Tror ikke nødvendigvis selve tørrhumlingen er synderen her.

Gahr skrev:
Ikke så vildsomt mye tørrhumle, egentlig. Mindre enn de fleste doble IPA-er. Tror ikke nødvendigvis selve tørrhumlingen er synderen her.

Som jeg sa i en annen tråd, jeg er litt som en bestemor og bare heller oppi ting, med en liten tanke bak det. Er nysgjerrig på hva som skjer.

Men, Jeg tror jeg må ha vært uheldig med den flaska jeg tok i går, for de jeg har smakt idag er ikke like ille i det hele tatt. Litt mye cascade bare. Den jeg fant frem i går må ha vært den siste som ble tappet, blitt grisk og tatt med litt vel mye trub.

Hmm. Nå har jeg pinpointet enda en smak, som jeg vet egentlig har vært der hele tiden, den kommer kraftigst langt uti ettersmaken. Og den er ikke noe fin. Kjenner den bak på sidene av tunga. Den er ikke så tilstedeværende når ølet er skikkelig kaldt.

Og jeg trekker tilabake det jeg sa tidligere, jeg får et belegg på tennene, ikke ulikt det man får av å spise godteri. Friksjon, på en måte.

Men det smaker omtrent alkohol, eller det jeg vil tro humle smaker som når man lukter på den. Nesten litt som en veldig utblandet vodka.

Ølet klokket inn på ca 5.25%.

Nå regner jeg definitivt med at dette er astringens ja. Da vet jeg iallefall hvordan det smaker. Som å drikke en kopp te som har blitt kald med teposen oppi.

Tilbake
Topp