Hastehjelp til utregninger av vannvolum

Skal sette mitt andre brygg i morgen.
Grainfather bruker jo formelen for meskevann: Xkg Malt * 2,7Liter + 3,5 Liter.

Brygget er ølsettet Kinn-Vestkyst fra Vestbrygg.


Pre-boil 25,5 Liter.
Batch size 22L

Meskevann:
7,2kg malt x 2,7 + 3,5L = 22,94 Liter (Etter Grainfather sin formel).


Skyllevann:
25,5L kokevolum – 22,94L meskevann) + (0,8Lx7,2kg) = 8,32L skyllevann

Var ikke det veldig lite skyllevann?
Og er det ikke noe med at det blir liggende igjen noen liter i bunn av Grainfather som pumpen ikke når?

Ser utregningene riktige ut?
 
Det står en del om vann beregningene i manualen, hvis du fortsatt har denne. jeg pleier å legge inn oppskriften i app'en til GF. Da regner den det ut automatisk. Pleier og treffe ganske bra på oppskriften.

Har stusset litt på at app'en og formelen i manualen ikke kommer ut med samme antall liter. Vet ikke helt hvorfor, kanskje noen andre som vet? Men jeg vil nå tro at app'en er den ferskeste, i og med at den oppdateres.
Du kan jo prøve å legge inn oppskriften i app'en og se hva den sier.:)
 
Om du tror du er i nærheten av ønsket sukkerinnhold før kok (''pre-boil gravity'') kan du løfte maltrøret av, rør godt rundt (nedenfra og opp) og ta ut en prøve som du måler SG på.
Om denne er i nærheten er det greit, har du mye å gå på så løfter du maltrøret tilbake og fortsetter skyllingen.....
Om du gjør dette så tar du en SG prøve av det som rant ut av meskekaret når det stod utenfor GF'en (i en bøtte eller kjele e.l.).
Gjenta prosedyren til du når målet for SG før kok - eller skyllevannet nærmer seg en SG på 1,010.
- Det bør ikke komme under 1,010 fordi det øker faren for at det skylles ut uønskede bitterstoffer (tanniner).

Praktiske erfaringer > teoretiske beregninger :)

(Ed: Brygger med BB30: skyller like lenge (60 min) og med omtrent like mye vann som jeg mesker....... - Må ofte tilsette et par liter vann for å treffe OG)
 
Du starter med 23 liter, men det vil bli igjen 8.5 liter i malten (absorbert) + det som blir igjen på bunnen, la oss si 2 liter (aner egentlig ikke, har ikke GF, men det virker rimelig). 23 - 10. 5 = 12.5 liter. Men du skal ha ut 25.5 liter, hvlket vil si at du må skylle med 13 liter.

MEN dessuten: Med de humlemengdene du bruker på en Vestkyst, vil du ikke få ut 22 liter etter å ha kokt 25.5 liter i 90 minutter (som Kinn gjør). Jeg koker vekk minst 7 liter på 90 minutter, men jeg har en BB60, med større diameter, så fordampningen er sikkert større. Men likevel ... ? Og det blir sikkert 3 liter trub der. Så jeg ville sittet igjen med 15 liter.

Du skulle ikke ha noe problem med å få ut 22 liter med OG 1.070 av 7.2 kg malt, med god effektivitet - du bør faktisk få ut en del mer - men vannmengdene virker temmelig off. Jeg ville ha vært nødt til å skylle med 20 liter på mitt system. Da ville jeg ha fått 32.5 liter til koking, og med fordampning + trub hadde jeg hatt omtrent 22 liter - muligens litt mindre.

NB: Forbehold for at du får andre tall for tap i mesk og koking på din Grainfather enn jeg på min BB60. Men det virker temmelig feil det oppskriften din forteller deg.

Jeg har brygget noen runder med Vestkyst. Det blir sikkert kjempegodt, Lykke til!
 
Sist redigert:
Det står en del om vann beregningene i manualen, hvis du fortsatt har denne. jeg pleier å legge inn oppskriften i app'en til GF. Da regner den det ut automatisk. Pleier og treffe ganske bra på oppskriften.

Har stusset litt på at app'en og formelen i manualen ikke kommer ut med samme antall liter. Vet ikke helt hvorfor, kanskje noen andre som vet? Men jeg vil nå tro at app'en er den ferskeste, i og med at den oppdateres.
Du kan jo prøve å legge inn oppskriften i app'en og se hva den sier.:)
Samme erfaring her også.
Formelen i bruksanvisningen gir ikke samme mengde skyllevann som app-en og deres online kalkulator.
 
Du starter med 23 liter, men det vil bli igjen 8.5 liter i malten (absorbert) + det som blir igjen på bunnen, la oss si 2 liter (aner egentlig ikke, har ikke GF, men det virker rimelig). 23 - 10. 5 = 12.5 liter. Men du skal ha ut 25.5 liter, hvlket vil si at du må skylle med 13 liter.

NB: Forbehold for at du får andre tall for tap i mesk og koking på din Grainfather enn jeg på min BB60. Men det virker temmelig feil det oppskriften din forteller deg.

Hmmmm 8,5 liter i malten?
Jeg har lært at malten stjeler 0,8 liter pr kg malt, og 7,2kg * 0,8 blir 5,6 liter.
Eller har jeg lært feil??

Har nå bestemt meg for å følge app-en til Grainfather, og bruke 22,9 liter til mesk, og skylle med 9,8 liter skyllevann.
Så ser jeg hva jeg ender opp med.
 
Jeg tok forbehold om at dette var tall som ville funket på mitt system.

Denne artikkelen er ganske grei, synes jeg: https://byo.com/bock/item/410-calculating-water-usage-advanced-brewing.
Der står dette: "The water absorbed by the grain will vary with the specifics of the grain bill, the type of malt and adjuncts and their moisture content, but an average value of 0.50 quarts per pound (1.04 L/kg) has proven to be a very reasonable assumption in most cases."
Litt over en liter pr. kg, altså. Det har brukt å stemme rimelig greit for meg, i alle fall - og så gir jeg litt godt mål. Har vent meg til å legge til en liter. (Har lest det et eller annet sted, og siden jeg kommer greit ut med det, bruker jeg det. Til sjuende og sist er det eneste som betyr noe at du vet hvor stort tap av vann du totalt må regne med i mesken - på ditt system, slik du bruker det.)

På GF har du et maltrør, og du lar det vel stå og renne av der til slutt? Det kan være forklaringen. Jeg har ikke noe sånt.
Det skal bli interessant å høre resultatet. Jeg blir temmelig imponert hvis tapet av vann gjennom hele prosessen bare blir 11 liter. Det er som sagt omtrent det jeg mister totalt bare av det jeg har med til koking (forutsatt 90 minutters koking).
 
Sist redigert:
app har regnefeil. Den på hjemme siden skal være riktig. Kommer vel en oppdatering på app snart vil jeg tro

Det forklarer at jeg har litt for høyt sluttvolum og litt for liten OG. I går brygget jeg Belgisk Wit og endte opp med 27 liter ferdig vørter med en OG på 1045, det skulle være 25 liter og en OG på 1050-55. Jeg fulgte appen og brukte 17,6 liter skyllevann, kalkulatoren på nettet viser 15,86 liter. Mengde meskevann er likt på begge plasser, 18,62 liter. (ved 5,6 kg. malt)

Merkelig at ikke utviklerne av appen korrigerer dette, det kan da ikke være vanskelig, og heller ikke ta mye tid. At de vet om feilen er jeg sikker på. Men de svarer heller ikke på henvendelser, jeg har sendt 2 forespørsler siste måneden uten å få noe svar. det er for dårlig.
 
Hmmmm.......
VIKTIG!
Det er ikke forskjelll mellom app-en og online calculator så lenge du husker å bruke "punktum" som desimaltegn.
Bruker du "komma" tar ikke online calculator hensyn til siffer bak desimaltegn.

Edit.
Og etter hvert som jeg tester ut beregningene, så ser jeg.
App og calculator beregner alltid 5 liter mer enn batch volume. Altså tar de med at det blir liggende igjen thrub, og at pumpen ikke nå helt ned til bunnen av Grainfahter.
Men de tar IKKE hensyn til koketid og avdamping. For det blir ikke lagt inn koketid. Så avdampingen ligger muligens inne i regnestykket standardisert på 60 minutters kok.
Og noen oppskrifter har jo 90min koketid, og da vil jo en få 50% mer avdamp, uten at app og calculator tar hensyn til det.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp